fbpx

Andra Berceanu (FePAL), despre examenele din Colegiile Naționale: Excelență sau bișniță?

Andra Berceanu, director executiv FePAL, afirmă că dorința Colegiilor Naționale de a-și organiza propriile examene de admitere stă sub semnul unei dileme: dacă este vorba despre excelență sau despre bișniță.

Ce spune reprezentanta FePAL:

Excelență sau bișnită?
În numele excelenței, Colegiile Naționale solicită să li se permită “trierea” elevilor prin admiteri organizate separat de Evaluarea Națională. În acest context, echipa Parintii cer schimbare a analizat rezultatele României la Olimpiada Internaţională de Matematică din ultimii 9 ani conform datelor publice.
Considerăm că această prestigioasă competiție ar fi un criteriu de analiză a rezultatelor acestor unități de învățământ care doresc să crească miza admiterii în învățămânul liceal public, obligatoriu și gratuit conform Constituției.
Rezultatele contrazic elitismul invocat. În capitală spre exemplu, doar Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu(4 medalii de argint, 2 de bronz si 1 menţiune în 9 ani) și Colegiul Național Mihai Viteazu(o medalie de argint) se regăsesc în clasamente.
Colegiile cu mari pretenții din București – Sf.Sava, Gh. Lazăr sau cele din Cluj, ș.a. nu au reușit să ia niciun premiu în ultimii nouă ani de zile, deși altele din orașe mai mici se regăsesc în clasamente.
Majoritatea premiilor au fost câștigate de liceul privat ICHB, liceu care are rute educaționale și planuri-cadru orientate pe performanță încă din gimnaziu, ceea ce nu există în învățământul public.
Totodată, pe parcursul unui ciclu liceal, în clasamente regăsim cam aceleași nume, ceea ce indică faptul că vorbim de câțiva elevi sclipitori într-o serie, elevi cu abilități deosebite.
Cum populația de elevi de elită nu este suficient de mare pentru a se asigura formarea atâtor clase speciale, solicitarea celor 221(❗️) de colegii este cu atât mai nejustificată ținând cont că oricum cei mai buni dintre elevii dintr-o generație optează către aceste licee și în urma Evaluării Naționale.
Vă redăm mai jos rezultatele pe fiecare an în parte:
2022:
– 2 aur ICHB
– 3 argint ICHB
– 1 argint Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, Bucureşti
2021:
– 3 argint ICHB
– 2 bronz ICHB
– 1 menţiune ICHB
2020:
– 1 aur ICHC
– 2 argint ICHB
– 1 bronz ICHB
– 1 bronz Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu” Lugoj
– 1 bronz Colegiul Național „A.T. Laurian” Botoșani
2019:
– 1 aur ICHC
– 1 argint ICHB
– 1 argint Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu” Lugoj
– 2 bronz ICHB
– 1 bronz Colegiul Național „A.T. Laurian” Botoșani
2018:
– 1 aur ICHB
– 1 argint Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, Bucureşti
– 2 bronz ICHC şi ICHB
– 2 menţiuni de onoare ICHB
2017:
– 2 argint ICHB
– 1 argint „Mihai Viteazul” Bucureşti
– 2 bronz Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, Bucureşti
– 1 menţiune Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, Bucureşti
2016:
– 2 argint ICHB
– 1 argint Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” Bucureşti
– 1 argint Colegiul Național „Emil Racoviţă” Iaşi
– 1 argint Colegiul Național „Alexandru Lahovari” Râmnicu Vâlcea
– 1 bronz ICHB
2015:
– 1 aur ICHB
– 3 argint ICHB
– 1 argint Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” Bucureşti
– 1 bronz Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Galaţi
2014:
– 1 aur ICHB
– 4 argint ICHB
– 1 argint Colegiul Național „Alexandru Lahovari” Râmnicu Vâlcea
Dacă chiar s-ar dori încurajarea performanței, ar fi suficient înființarea și finanțarea unor grupe per județ de maximum 10 elevi care să fie constituite strict în funcție de opțiunile elevilor olimpici din fiecare generație.
Dar această prevedere nu este despre excelență, ci este doar o segregare după meditații de elită, nepotisme, trafic de influență și mită. Da, șpagă, cum ne demonstrează chiar hotărârea judecătorească din cazul transferului de la o școală gimnazială la Colegiul Național Mircea cel Bătrân din Consțanța. 5000 de euro a costat excelența la nivel de gimnaziu în acest caz. Cât va costa la nivel de admitere liceu?!
(Sursa: https://www.edupedu.ro/stenograme-spaga-de-la-constanta…/).
Așa că, indignarea părinților este mai mult decât justificată. Cum vă permiteți să pretindeți o astfel de admitere inclusiv pentru elevii care sunt acum în gimnaziu, în condițiile în care, cu atât mai mult în pandemie, știți prea bine că excelența nu a fost o prioritate în majoritatea școlilor?! Nici măcar în colegiile naționale.
Nu, nu părinții trebuie să vă asigure prin meditații și mită venituri decente! Aceasta este o problemă pe care trebuie să o rezolvați cu Ministerul Educației, nu să încurajați prevederi neconstituționale în noua lege a educației.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.