fbpx

3 povești despre plagiat

Din seria ”iarna nu-i ca vara”, e bine de știut că acțiunea de a copia nu înseamnă neapărat plagiat.

de Ovidiu ATANASIU, fondator AmSchool și Success Academy

”N-am mai avut chef, frate! Am luat un pasaj în română de pe site-ul farmaciei ”bip-bip – să nu facem reclamă” și l-am trimis ”google-translated” la evaluare. Și, auzi ce feedback mi-a dat profa din State!!! Că ar fi trebuit să îmi aleg măcar o farmacie mai ca lumea, dacă tot copiez! Acum, io ce fac? Mă apuc să scriu eu, din nou, proiectul?”. plagiat

I-am spus că este un feedback finuț, dar ar trebui să-l scrie din nou. :-))) Învățăm. Traducerea textelor din română în engleză înseamnă plagiat.

Acum vreo 2-3 luni, clasa a 11-a a avut proiect să scrie o poveste gotică. Unul dintre băieți… 18 pagini. Citeam și mă gândeam că l-am găsit pe ”sora” lui J. K. Rowling! Povestea de te ținea legat de foaie. Trimite povestea, la evaluare… și primește 0 (zero) puncte. Motivul? Plagiat. Îl întreb dacă a copiat. Spune că nu. Singurul lucru, ”împrumutase” numele unui personaj. Mă irit puțin că nu au văzut efortul scrierii. Le cer explicații și ei… ne dau răspunsul. Paragraful 1 este copiat 68% de la… și ne pun link-ul. Paragraful 2… si tot așa. Îmi cade fața, mai ales că mă făcusem de băcănie în fața profului din State și mă duc să-l întreb din nou. Jură că nu a copiat niciun cuvânt. Ce făcuse? Găsise pe unul pe youtube care povestea frumos și el ”împrumutase” ce spunea ăla, fără să știe că respectivul plagia de pe un alt site!!! :-))

Am învățat. Când scrii ce spune unul pe youtube se cheamă tot plagiat. Și s-ar putea să plagieze și el. Și atunci ai un plagiat la plagiat? :-))

A treia poveste. Clasa a 7-a. Au de făcut un pod. Să măsoare cât rezistă la o anumită greutate, reproiectare, reconstrucție și din nou test etc. Și poze de pus într-un proiect ppt. Ce se gândesc vreo 3 ”românași” de-ai noștri. Să facă doar un pod și să îi facă poze din unghiuri diferite. :-)) Am primit instant notificare că nu și-au făcut proiectul și că… fiind prima abatere, ne iartă dacă fiecare își face podul lui! Trebuia să le vedeți fețele!

Învățăm. Un pod aparține unei persoane, nu poate să aibă mai mulți ”proprietari”.

Și acu… ce mă gândeam eu… ca omu`…

Unu. Americanii noștri nu stau de vorbă cu tine când copiezi/plagiezi/împrumuți. În școala clasică, dacă nu copiezi, e greu să obții note mari. Copiii o spun. În școala clasică, dacă nu copiezi, ești cam… prost. Sau luat de prost. Și mă întreb: ce fel de oameni pregătim noi în școala clasică?

Doi. Îmi dau seama că avem o cultură solidă a plagiatului. A copiatului. A înșelatului. Ea se formează în școală când ”tovarășii” au doar cerințe și mai puțin dezbatere pe subiecte. Au predare și mai puțin înțelegere a conținuturilor. Au evaluări de tipul ”ce crede profa X că a spus poetul” și mai puțin-spre-deloc cele de pus creierul la treabă. Și multe altele.

Trei. Copiii sunt programați neuronal să înșele. ”L-am făcut pe ăla de…” este o frază la ordinea zilei în mediile lor informale. Este motiv de laudă pe fraudă. Mindset-ul în care își trăiesc viața este acela de a păcăli, de a înșela sistemul.

Patru. Citesc un comentariu de pe pagina de facebook cu care sunt total de acord. Frica și competitivitatea, interconectate, sunt cancer pentru învățare și sevă pentru analfabetism funcțional.

Copiii chiar nu au nicio vină. Ei sunt super-smart, trăiesc în acest mediu ”poluat” și s-au adaptat perfect la sistemul gândit și pus în scenă de ”deștepții de adulți”. Doar că acum… surpriză! În AmSchool trebuie să ne readaptăm la normalitate. Și nu le este ușor. Deloc. Nu am cum să nu văd că prima tendință a majorității este să încerce să facă lucrurile ”mai ușor”, ”mai repede”, ”să scape”!

Acum noi schimbăm paradigma. Să facem lucrurile corect.

I love my job!

Ovidiu Atanasiu

Fondator AmSchool
Fondator Success Academy

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.