
Iluminarea electrică este oficial inaugurată la Londra, reprezentând o etapă importantă în modernizarea orașului și în îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi, oferind un sistem de iluminare mai eficient și mai puternic.
În 1891, pe 3 februarie, iluminatul electric al străzilor din Londra a fost marcat printr-o ceremonie în care primarul a pus piatra de temelie a cutiei principale de joncțiune. Evenimentul a venit după mai bine de zece ani de experimente. Contractele au fost acordate companiei Brush Electrical Engineering și consorțiului Laing, Wharton and Down Construction pentru diferite secțiuni ale orașului. Fiecare dintre aceste companii a furnizat propria centrală electrică, iar cutia de joncțiune a permis schimbul de energie între ele în cazul unor probleme sau defecțiuni. Fiecare stradă, alee, curte și cărare din Londra urmau să fie iluminate cu un total de 400 de lămpi arc cu o putere nominală de 2.000 de candele și 1.000 de lămpi incandescente cu puteri variabile. Se spera că iluminatul va fi de douăzeci de ori mai puternic decât cel furnizat în trecut de gaz. Costul estimat era de aproximativ 20.000 de lire sterline pe an.
Primul oraș european iluminat electric a fost Paris, Franța. În anul 1878, Parisul a devenit primul oraș european care a introdus iluminatul electric pe străzi. Acest eveniment a fost posibil datorită inventatorului francez Charles F. Brush, care a dezvoltat un sistem de iluminat electric cu arcuri de carbon. Iluminatul electric a revoluționat modul în care orașele erau iluminate și a adus beneficii majore în ceea ce privește siguranța și calitatea vieții locuitorilor.
În anul 1884, Timișoara a devenit primul oraș din țară care a avut iluminat electric pe străzi. Acest lucru a fost posibil datorită eforturilor și inițiativei primarului János Török. Sistemul de iluminat electric a constat în instalarea unor lămpi arc și a unor lămpi incandescente pe principalele străzi și piețe ale orașului. Se întâmpla în seara de 12 noiembrie 1884, atunci când, la lăsarea întunericului, pe străzile Timișoarei se aprindeau 730 de lămpi incandescente cu filament de cărbune.
Vrei mai multă carte pentru copilul tău? O școală cu un program echilibrat, cu accent pe studiu, dar și pe creativitate, joacă și dezvoltarea abilităților copilului tău? Așa e că știi că se poate mai bine? Hai la Școala Evrika! Te așteptăm cu o programare la „programează o vizită” sau sună-ne direct la 0725 173 926. Răspundem de fiecare dată!
Istoria națională să fie predată în clasa a IX-a sau a X-a – propunere a ministrului David
Municipalitatea semnează în 25 decembrie 1882 cu firma Anglo-Austrian Brush Electric Comp. Limited o înțelegere prin care respectiva companie urma să construiască o uzina electrica la Timișoara și să asigure iluminatul cu începere de la 1 septembrie 1883. Construirea uzinei avea sa dureze mai mult decât era planificat, iar iluminatul stradal electric era inaugurat la Timișoara pe 12 noiembrie 1884.
Iluminatul public stradal era asigurat de 730 lămpi, cu o rețea de 60 km de străzi, alimentate cu energie furnizata de Uzina electrică dotata cu mașini ce fuseseră prezentate la expoziția de la Viena din 1883. Costul era unul foarte ridicat: pentru fiecare dintre cele 730 becuri electrice, firma încasa 82 coroane de la Primărie.
Rubrica Știință 365 este susținută de Școala EVRIKA
Poate te interesează și
2 februarie 1892: Brevetul de invenție pentru capacul de tip coroană, Crown Cork