fbpx

Federația Elevilor din România: Explicațiile Ministerului Dezvoltării manipulează publicul

Federația Elevilor din România apreciază explicațiile aduse de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) ca fiind o tentativă de manipulare și mascare a adevăratelor motive care stau în spatele proiectului de ordonanță de urgență a guvernului. 

Redăm integral comunicatul FER:

În data de 2 aprilie a.c. MDRAP a publicat pe site-ul autorității un proiect de ordonanță de urgență a guvernului privind eliminarea transportului județean din sfera serviciilor publice, fapt care, așa cum a arătat Federația Elevilor din România într-un comunicat trimis în decursul zilei de astăzi, va duce la dispariția obligațiilor de serviciu public impuse transportatorilor, printre care se regăsesc reducerile pentru elevi și respectarea tarifelor maximale impuse prin OUG nr. 69/2016 pentru decontarea navetei. Ca și consecință, elevii nu vor mai putea beneficia nici de reduceri, dar nici de decontare, dat fiind faptul că prețurile practicate de transportatori nu vor mai fi restricționate, iar Ministerul Educației Naționale va fi nevoit să acopere cheltuieli foarte mari.

 

Referitor la precizările autorității, le vom contesta punctual. 

  • În ceea ce privește faptul că „Proiectul de act normativ nu prevede abrogarea unor prevederi ale Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prin care sunt stabilite drepturile elevilor privind decontarea transportului de la și către unitățile de învățământ, deci nu are impact asupra decontării cheltuielilor de transport pentru elevi.” dorim să precizăm:
    • Chiar dacă dreptul propriu-zis al elevilor va exista în continuare, el va fi imposibil de aplicat, din cauza tarifelor ridicate practicate de transportatori. În momentul de față, prin OUG nr. 69/2016 sunt stabilite tarife maximale pentru abonamentele elevilor, acestea fiind constituite ca obligații de serviciu public. 
    • În momentul dispariției tuturor obligațiilor de serviciu public (prin transferarea la regimul comercial), va dispărea și această obligație. Ca urmare, având în vedere că și în momentul de față există dificultăți privind decontarea navetei, considerăm că după aprobarea proiectului de ordonanță, acestea vor fi intensificate, din cauza faptului că Ministerul nu va avea fondurile necesare, așa cum s-a întâmplat între anii 2013 și 2016.
  • Privind precizarea că „Proiectul de act normativ propune eliminarea transportului rutier județean de călători din sfera serviciilor publice, situație în care acesta se va desfășura în regim comercial, cu respectarea prevederilor legislației europene (Regulamentul nr. 1.370/2007)”, afirmăm următoarele:
    • Regulamentul (CE) 1370/2007 este aplicabil, așa cum arată articolul 1, alin. (1) din acesta, exclusiv în cazul serviciilor de interes economic general (servicii publice).
    • Eliminarea transportului județean din sfera serviciilor publice scoate acest tip de transport de sub raza de aplicare a Regulamentului și duce la dispariția obligațiilor de serviciu public

 

Totodată, dorim să facem o serie de precizări în ceea ce privește expunerea de motive a proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului:

  1. Menționăm faptul că până în prezent, pentru transportul rutier județean au fost acordate compensații pentru obligații de serviciu public”. 
    1. Art. 3 al Regulamentului 1370/2007 prevede faptul că „În cazul în care o autoritate competentă decide să acorde unui operator ales un drept exclusiv și/sau o compensație de orice natură în schimbul îndeplinirii unor obligații de serviciu public, autoritatea respectivă face aceasta în cadrul unui contract de servicii publice.
    2. Încă de când obligația de a încheia aceste contracte de servicii publice a fost instituită prin Legea 92/2007, consiliile județene din România au încălcat în mod conștient legea, o bună parte dintre acestea neîncheindu-le. 
    3. Pe cale de consecință, faptul că elevii nu au beneficiat de reduceri la transportul județean până la momentul actual este în totalitatea culpa consiliilor județene, iar argumentul invocat de către autoritate reprezintă o tentativă de a acoperi baronii locali ce nu își doresc să acorde reduceri pentru elevi, studenți, veterani și alte categorii sociale, așa cum arată chiar expunerea de motive: „arătăm că includerea transportului rutier județean de persoane în sfera serviciilor publice atrage implicit acordarea de compensații de la bugetele locale ale județelor, cu impact negativă supra cheltuielilor consiliilor județene.

 

Solicităm imperios Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice să oprească tentativele de mascare a încălcării legii încă din anul 2007 de către consiliile județene și retragerea proiectului de ordonanță de urgență a guvernului, astfel încât drepturile elevilor să nu fie periclitate. În cazul în care ordonanța de ugență va fi adoptată, Guvernul Dăncilă va rămâne în istorie ca cel care i-a condamnat pe elevii români la abandon școlar.