fbpx

CNE cere ca elevii să fie reprezentați în comisia de validare a planurilor-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal

Consiliul Național al Elevilor (CNE) îi solicită ministrului Educației, Monica Anisie, să modifice de urgență Ordinul de ministru care conține componența comisiei de validare a planurilor-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal în vederea asigurării faptului că elevii sunt reprezentați în acest for.

Comunicatul CNE, integral:

Mandat dedicat elevilor: dincolo de realitatea electorală

Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Educației și Cercetării modificarea de urgență a Ordinului de ministru care conține componența comisiei de validare a planurilor-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal în vederea asigurării faptului că elevii sunt reprezentați în acest for. Structura de reprezentare a elevilor la nivel național a fost, încă din 2018, structura care a susținut reforma curriculară astfel încât aceasta să fie racordată la nevoile și interesele elevilor, beneficiarii primari ai sistemului de educație.

Printre specialiștii în științele educației, în această comisie se regăsesc reprezentanți ai profesorilor și părinților, elevii nefiind parte integrată a acestui proces, deși îi afectează în mod direct. Suntem de părere că arhitectura curriculară trebuie regândită în vederea satisfacerii nevoilor elevilor, iar pentru ca acest proces să fie unul sustenabil, nu putem să nu avem elevi la masa deciziilor.

În urmă cu doi ani, CNE a inițiat campania Planurile-cadru au nevoie de o schimbare reală!, campanie care s-a bucurat de susținerea a peste 130.000 de cetățeni care solicitau reforma curriculară. La momentul respectiv, vocea elevilor a determinat retragerea planurilor-cadru propuse de Ministerul Educației Naționale, planuri-cadru care nu aduceau schimbarea necesară la nivelul sistemului educațional. Printre solicitările Consiliului Național al Elevilor privind reforma curriculară se numără:

  • prioritizare a etapelor dezvoltării curriculumului (elaborarea planurilor-cadru să pornească de la profilul absolventului);
  • planul de învățământ să fie conceput astfel încât să favorizeze anumite ieșiri din sistem (să ne asigurăm că, fie că alege învățământ superior, piața muncii sau altă alternativă, elevul are anumite competențe „pentru viață”);
  • prioritizare a disciplinelor studiate;
  • focalizare mai intensă asupra particularităților elevilor;
  • transferul accentului de pe școală pe elev prin transformarea curriculumului la decizia școlii în curriculum la decizia elevului din oferta școlii;
  • grupe formate dintr-un număr minim de aproximativ 15 elevi pentru organizarea materiilor din curriculum la decizia elevului din oferta școlii;
  • plajă mai largă a posibilelor materii „opționale” (educație pentru sănătate, educație juridică, limba română, oratorie, gândire critică etc.);
  • transparență în procesul de definitivare a planurilor-cadru.

Imaginați-vă că din 2018, eforturile Consiliului Național al Elevilor s-au orientat către superficialitatea cu care autoritățile centrale tratau problematica planurilor-cadru, care în mod evident nu mai corespund nevoilor generației actuale de elevi. Imaginați-vă că am obținut încrederea a 130.000 de cetățeni care au semnat pentru o reformă reală a arhitecturii curriculare, una care să fie racordată la contextul socio-economic și să ne ajute să avem o țară modernă, o țară în care sistemul educațional să ofere șanse fiecărui elev pentru a deveni cea mai bună variantă a sa. Imaginați-vă cum este să știi că ai fost printre cei mai mari susținători ai reformei curriculare care să reflecte nevoile beneficiarilor direcți ai educației și să știi că programul susținut de structura de reprezentare a elevilor la nivel național nu va fi luat în serios, noi am fost săriți din ecuație, din întreg procesul. Solicit ministrului educației și cercetării, doamnei Monica Anisie, să modifice cât mai repede ordinul de ministru care atestă numirea persoanelor care vor face parte din comisia responsabilă de validarea planurilor-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal. Oare e din nou vorba de o erată? Sper. Sper ca doamna ministru să nu uite că și-a dedicat mandatul nouă, elevilor, eu cred în aceste vorbe și sper că ele merg dincolo de realitatea electorală. Nu vom accepta să fim acolo doar în calitate de observatori, nu vom accepta această abordare sub nicio formă. Locul reprezentanților elevilor este la masa deciziilor, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele CNE.