fbpx

Atenție la ofertele de evaluare primite de la firmele de consultanță!

Semnal de alarmă cu privire la ofertele private privind documentele de evaluare a școlilor.

Într-un comunicat public, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) trage un semnal de alarmă cu privire la practicile apărute în ultima vreme, în ceea ce privește procesul de evaluare a unităților de învățământ din țară.

Astfel, ARACIP semnalează că firme private trimit oferte conducerilor școlilor cu  documente standard cerute la evaluare (inclusiv privind implementarea Codului de Control Managerial Intern), punând astfel sub semnul lipsei autenticității și utilității documentelor de planificare necesare: proiecte de dezvoltare, planuri operaționale, planuri manageriale etc.

Reacția vine ca urmare a semnalelor transmise din țară de către evaluatorii ARACIP, care au constatat că numeroase firme de consultanță se adresează școlilor, propunându-le să le furnizeze ”la cheie” documentele mai sus menționate, lucru care contravine responsabilității legale a managerilor de școli, de a întocmi propriile documente interne. Mai mult, prin modul de redactare a acestor documente, cu formulări vagi și foarte generale, valabile pentru orice unitate de învățământ, nu se dă măsura eforturilor concrete pe care fiecare unitate de învățământ le face pentru îmbunătățirea calității. Documentele furnizate de către aceste firme, și nu de către persoanele care fac parte din conducerile școlilor, nu reflectă specificul și nici nevoile de dezvoltare ale unităților de învățământ în cauză.

ARACIP dezavuează practicile acestor firme, considerându-le imorale și pentru că induc și mențin, în rândul conducerilor unităților de învățământ, ideea că evaluarea calității este una formală și se reduce la evaluarea unor hârtii. Nu în ultimul rând, atragem atenția că, pentru realizarea documentației respective, reprezentanții firmelor private capătă acces la informații confidențiale și la datele de interes personal, ceea ce contravine, de asemenea, prevederilor legale.

ARACIP face apel la directorii de școli să refuze astfel de oferte, care contravin principiilor unui management sănătos și responsabil față de comunitatea școlară. Pe de altă parte, menționăm că ARACIP nu a solicitat și nu solicită alte documente în afara celor prevăzute explicit în legislația în vigoare. Activitatea de evaluare externă are în vederea evaluarea calității activității din școală prin răspunsuri (formulate în raportul de evaluare externă) la întrebări fundamentale privind capacitatea unității de învățământ de a obține rezultatele învățării și de a asigura starea de bine a preșcolarilor/elevilor, precum și privind capacitatea managerială.

Tocmai pentru a nu transforma acest proces într-unul formal, experții ARACIP au fost formați ca, în timpul vizitelor de evaluare, să pună accent pe observarea directă a activității și a facilităților oferite de școală, pe evaluarea satisfacției tuturor părților interesate, pe cunoașterea și aplicarea legislației în vigoare. În mod expres, s-a solicitat evaluatorilor externi să nu consume mai mult de 1/3 din timpul dedicat vizitei de evaluare externă studiului și analizei documentelor școlii.

Mai mult, pentru a ușura munca directorilor de școli și pentru a eficientiza activitatea de evaluare externă, reprezentanții unităților de învățământ pot folosi platforma https://calitate.aracip.eu, unde pot încărca, în timp, documentele necesare evaluării.

ARACIP reiterează faptul că, în cazurile în care evaluatori solicită o cantitate excesivă sau nejustificată de documente, directorii unităților de învățământ pot semnala acest lucru prin chestionarele completate la sfârșitul vizitei de evaluare (și la care au acces numai experții din aparatul propriu al ARACIP). În astfel de situații, semnalate și confirmate, au fost luate măsurile corective necesare.

Persoană de contact:

Virginia Marcus – [email protected]