fbpx

Școala din România unde elevii pot preda și pot ține locul directorului (Europa FM)

foto: europafm.ro

Elevii unei școli din România nu sunt sancționați dacă merg pe scara profesorilor și pot interacționa cu ei. La Școala „George Poboran” din Slatina, județul Olt, copiii pot preda ore de curs, pot ține locul directorului, pot vorbi uneori neîntrebați, pot avea inițiativă și pot lucra împreună fără să conteze nota, relatează Europa FM în exclusivitate.

Atât profesorii, cât și elevii se dezvoltă și funcționează într-un mediu în care încrederea reciprocă și sprijinul, mesajele de încurajare și de apreciere sunt elemente solide ale fundației pe care se clădește, în Slatina, un altfel de viitor al copiilor, dar și al profesorilor și al sistemului de învățământ. „Oamenii au zâmbete și pot tot timpul să-și spună lucruri bune”, spune jurnalistul Cătălin Striblea, care a stat de vorbă cu directorul Școlii „George Poboran” – Alexandru Bîscoveanu – chiar într-o sală de clasă, alături de Ruxandra Mercea – fondatoarea „Școala Încrederii”, un program de formare pentru profesorii care își doresc și vor să construiască încredere.

Redăm dialogul dintre jurnalistul Europa FM și invitații săi:

Cătălin Striblea: Școala George Poboran din Slatina – multă lume spune că e cea mai bună școală din județul Olt. În această școală, lucrurile se schimbă pentru că oamenii fac parte dintr-un program care se numește Școala Încrederii și azi, aici, lângă mine sunt cei doi care de trei ani lucrează împreună ca să se schimbe ceva, ca învățământul să nu mai arate ca pe vremea mea și a lor: Ruxandra Mercea și Alexandru Bîscoveanu.

Sunt copii care au voie să vă țină locul din când în când? Sunt zile speciale?

Alexandru Bîscoveanu: „Nu chiar din când în când, ci sunt zile speciale. O zi pe care noi o numim Ziua Ștafetei în care copiii sunt invitați să-și asume diverse roluri sociale, atât în școală, cât și în afara ei. Sunt profesori pentru o zi sau directori pentru o zi, avocat pentru o zi, polițist în baza unor parteneriate anterioare cu diversele instituții astfel încât copiii să fie ghidați în experiența lor”.

„Ne place să credem că am devenit cei mai buni”, a spus Alexandru Bîscoveanu, directorul școlii. „Dar cred că este mai indicat, din modestie, să-i lăsăm pe alții să recunoască acest fapt”, a adăugat Alexandru Bîscoveanu.

Cum ați procedat?

„Prin schimbarea mentalității factorilor implicați – a colegilor profesori. Nu putem face schimbarea ca un act impus, ca un act extern. Oricât de mult ar vrea managerul școlii, liderul școlii, dacă toți cei implicați nu consideră că ei înșiși sunt agenți ai schimbării, nu se poate realiza absolut nimic”, a spus Alexandru Bîscoveanu, directorul școlii.

Fondatoarea programului „Școala Încrederii”: „E spațiul lor, al copiilor”

Există o listă de așteptare pe care se află 175 de școli și grădinițe publice care-și doresc să intre în programul „Școala Încrederii” pentru a face o schimbare în mediul de lucru și în viața elevilor la școală.

Ruxandra Mercea: „Și 40% din ele sunt din mediul rural, acolo unde zicem că nu se mai poate sau că profesorii nu vor și că directorii nu vor și asta ni s-a dovedit că este greșit de nenumărate ori. Și uite, azi sunt la Slatina, din Cluj venită tocmai pentru că școala voastră este foarte faină”.

Alexandru Bîscoveanu: „Mulțumim!”.

Cătălin Striblea: Chiar este faină. Să știți că este un spectacol școala asta.

„Copiii au plecat acasă și noi știm și putem să vedem cine ocupă acest spațiu când noi nu suntem aici. Îi vedem: sunt zâmbitori, sunt prezenți și asta ne dovedește că spațiul este al lor, nu al adultului”, a spus Ruxandra Mercea despre fotografiile copiilor care învață în respectiva sală de clasă.

Mai mult, copiii au și un calendar cu datele lor de naștere, iar pe una dintre ușile sălilor de clasă se află mesaje de tipul „Aici îți va fi bine” sau „Sunt aici să te ajut”, dar și „Viața e în controlul meu” și așa mai departe.

Cum ați hotărât să intrați în „Școala Încrederii”?

„Anterior anului 2020, dorind să facem această schimbare despre care vorbeam și de dimineață, mai mulți dintre noi – în special dintre colegii tineri – am participat la multe cursuri de formare profesională, dar și de dezvoltare personală atât cursuri din țară, dar și în străinătate prin programele Erasmus și am încercat să punem în aplicare ceea ce observasem acolo și ce am considerat că ne poate ajuta pe noi pentru a face această schimbare – pentru că am fost cu toții de acord că această schimbare pornește de la noi înșine.

Apoi, în 2020 când am aflat despre acest program am considerat că este cea mai bună ocazie pentru a generaliza tot ceea ce noi ne propusesem: să schimbăm mentalitatea tuturor factorilor din școală. Mai ales că acest program ne oferea prosibilitatea să implicăm nu doar profesorii, ci și elevii și părinții lor”, a explicat Alexandru Bîscoveanu.

Ce rezultate ați avut în urma acestor schimbări?

Ruxandra Mercea: „Dacă vrei, spun eu ce se vede din afară: spațiul fizic este evident schimbat, mesajele pozitive, optimiste, copiii prezenți”.

Alexandru Bîscoveanu„Atunci când a trebuit să amenajăm, cu specificul Școlii Încrederii pentru a promova acest proiect, dar nu numai – pentru a ajuta prin aceste mesaje să schimbăm mentalitatea elevilor, foarte mulți au colaborat, atât profesori, cât și elevi”.

Cât despre note, „în ultimii ani, promovabilitatea a fost aproape de 100% și chiar 100% la evaluări naționale, iar promovabilitatea la sfârșitul anilor de studiu întotdeauna a fost de 100% și sunt admiși la cele mai bune licee și colegii din oraș”, a explicat directorul școlii.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.