fbpx

Rezultatele chestionarului Edupart: 64,5% dintre părinți vor ca admiterea la liceu să fie doar pe baza Evaluării Naționale

Photo 123674497 © Pressmaster | Dreamstime.com

Edupart a făcut publice rezultatele chestionarului în care a invitat părinții să își spună opinia în legătură cu mai multe prevederi din proiectele noii Legi a învățământului preuniversitar. 61.552 de respondenți au participat la completarea chestionatului. Dintre aceștia, 64,5% au spus că vor ca admiterea la liceu să se facă doar pe baza rezultatelor obținute de elevi la Evaluarea Națională.

Comunicatul transmis  de Edupart către Educație Privată, integral:

În perioada 25-31.07.2022, Federația Națională a Părinților – EDUPART a pus la dispoziția părinților un chestionar online pentru a stabili care este percepția acestora în legătură cu propunerile referitoare la modul de desfășurare a admiterii în învățământul liceal și a examenului de bacalaureat, în contextul lansării, în consultare publică, a Proiectului Legii învățământului preuniversitar.

 

Ministerul Educației elaborează și își asumă politicile publice în domeniul educației. Federația, în calitate de reprezentant al părinților și de partener de dialog social, și-a propus ca, prin intermediul acestui chestionar, să cunoască opinia majorității părinților cu privire la subiectele ce au generat dezbateri intense în spațiul public și să o transmită Ministerului Educației, în vederea stabilirii formei finale a legii.

 

Așa cum am anunțat în comunicatul din data de 25.07.2022, Federația Națională a Părinților își va asuma opinia majorității părinților, exprimată prin intermediul chestionarului, în cadrul discuțiilor cu Ministerul Educației din data de 10.08.2022. De aceea, am acordat o atenție deosebită modului de elaborare a acestui chestionar și am recomandat părinților să consulte articolele din propunerea legislativă ce fac referire la cele două subiecte abordate pentru a-și exprima opinia într-un mod avizat.

 

Chestionarul conține 7 întrebări cu răspuns închis, ceea ce a permis transpunerea opțiunilor părinților în rezultate procentuale, care nu lasă loc de interpretare. Variantele prestabilite incluse în chestionar reflectă atât propunerile din proiectul de lege, cât și cele rezultate în urma consultărilor cu asociațiile de părinți, iar respondenții care nu au fost de acord cu niciuna dintre variantele prestabilite sau nu au dorit să aleagă una dintre ele au avut posibilitatea de a bifa opțiunea „Nu știu/Nu răspund”.

 

Numărul mare de respondenți, respectiv 61.552, arată interesul crescut al părinților față de modificările propuse în domeniul educațional, chiar și în această perioadă a concediilor, în care interacțiunea în mediul online este de obicei mai redusă decât pe parcursul anului școlar.

 

La nivelul datelor statistice, constatăm că dintre cei 61.552 de respondenți, 86,7% sunt de sex feminin și 13,3% sunt de sex masculin, ceea ce indică o preocupare mai mare a mamelor pentru completarea chestionarului.

 

Cei mai mulți respondenți, 87,8%, au vârsta cuprinsă între 30-50 de ani, ceea ce indică faptul că majoritatea celor care au completat chestionarul se află la vârsta maturității.

         Un procent important al celor care au completat chestionarul, 60,1%, este reprezentat de părinți care au studii universitare și postuniversitare, 39,9% dintre părinți având o educație de nivel liceal sau gimnazial, ceea ce ne arată faptul că majoritatea respondenților sunt părinți cu un nivel ridicat de educație.

Cei mai implicați părinți, 51,5%, în completarea chestionarului au fost cei ai căror copii sunt în gimnaziu și pe care modificările din proiectul de lege îi privesc în mod direct. 32,5% dintre părinți au copiii în liceu, aceștia exprimându-și opțiunea, având deja experiența Evaluării Naționale.

 

În privința reședinței, 70,9% dintre respondenți sunt din mediul urban și 29,1% dintre respondenți sunt din mediul rural, însă, dintre cei cu domiciliul în mediul rural, un procent semnificativ, 18,5%, este reprezentat de părinți care au copii ce urmează școala în mediul urban. Remarcăm numărul crescut de respondenți cu domiciliul în mediul rural, în comparație cu alte chestionare lansate, în trecut, de federație.

Respondenții provin din toate județele țării, un număr de peste 2.000 de participanți fiind înregistrat în:

 

București; 7,27111.81%Brașov; 2,8264.59%
Constanța; 5,0168.15%Timiș; 2,3343.79%
Bacău; 3,5895.83%Dolj; 2,2843.71%
Neamț; 3,1685.15%Sibiu; 2,0723.37%
Cluj; 3,1595.13%Teleorman; 2,0473.33%
Dâmbovița; 2,8914.70%Prahova; 2,0283.29%
Galați; 2,8314.60%

 

La polul opus, sunt județe în care implicarea părinților a fost redusă, cu toate că distribuirea linkului acestui chestionar a fost realizată pe toate canalele pe care le-am avut la dispoziție (presă, grupuri de WhatsApp, pagini de Facebook), numărul de respondenți fiind mai mic de 300 în:

 

Botoșani; 2820.46%Harghita; 910.15%
Vâlcea; 2680.44%Vaslui; 690.11%
Covasna; 2270.37%Mureș; 600.10%
Caraș-Severin; 1800.29%Olt; 470.08%
Buzău; 1260.20%Sălaj; 260.04%
Mehedinți; 1020.17%

 

Remarcăm interesul scăzut al părinților din Municipiul București față de completarea acestui chestionar, corelând numărul de respondenți cu numărul mare de elevi și de Colegii Naționale din capitală.

 

Respondenții chestionarului, cu excepția unui procent de doar 1%, au copii care învață într-o unitate de învățământ din sistemul public.

 

La întrebarea 1, remarcăm procentul mare, 64,5%, al părinților care susțin ca admiterea la liceu să se facă doar în baza rezultatelor obținute de elevi la Evaluarea Națională, față de procentul mic, 12,3%, al celor care susțin propunerea ministerului de a permite Colegiilor Naționale să-și organizeze admiterea. Varianta prin care admiterea la Colegiile Naționale să se poată face prin examen distinct de Evaluarea Națională, dar cu posibilitatea de a opta pentru mai multe colegii a avut, de asemenea, un procent mic, 11,9%.

La întrebarea 2, doar 24% din numărul de respondenți sunt de acord ca subiectele probelor de concurs să fie elaborate de profesorii Colegiilor Naționale, în cazul în care acestea își vor putea organiza propriul examenul de admitere, 68% dintre respondenți optând pentru alte variante.

La întrebarea 3, doar 22,8% din numărul de respondenți consideră că evaluarea lucrărilor elevilor ar trebui făcută de cadre didactice care fac parte din Colegiul Național ce ar urma să organizeze examen de admitere, 70,7% dintre respondenți optând pentru alte variante.

 

La întrebarea 4, 35,7% dintre părinții care au completat chestionarul susțin procentul de 90%  pentru locurile ocupate  prin admitere directă la colegii, acest procent reprezentând mai multe șanse pentru un elev de a fi admis în unitatea de învățământ respectivă, în urma susținerii examenului de admitere. 49,6% dintre respondenți au optat pentru alte variante.

 

La întrebarea 5, constatăm un procent mare, 56,7%, al părinților care consideră că Evaluarea Națională ar trebui să se susțină la limba română și la matematică (după modelul actual), în raport cu procentul părinților care susțin o probă transdisciplinară, 2,3%.

În ceea ce privește bacalaureatul (întrebările 6 și 7), părinții susțin, în număr mare, desfășurarea acestuia după modelul actual, atât la nivelul probelor susținute, 75,8%, cât și la nivelul diferențierii la disciplinele de profil, 69,5%.

În concluzie, având în vedere rezultatele chestionarului, la întâlnirea de la Ministerul Educației, Federația va înainta următoarele propuneri:

 

  1. Evaluarea Națională să rămână unica formă de testare a elevilor pentru admiterea în învățământul liceal. Solicităm decidenților găsirea unor soluții pentru ca elevii capabili de excelență (un procent foarte mic din numărul total de elevi, conform rezultatelor testării standardizate) să aibă acces la clasele de performanță care vor putea fi organizate în colegii, fără a bulversa admiterea pentru toți elevii care își doresc să studieze la un Colegiu Național;
  2. elaborarea subiectelor de examen și evaluarea lucrărilor elevilor să nu intre în atribuția cadrelor didactice de la Colegiile Naționale, în cazul în care aceste unități de învățământ vor primi totuși aprobarea de a organiza examen propriu de admitere;
  3. limba română și a matematica să rămână probele Evaluării Naționale (după modelul actual);
  4. susținerea examenului de bacalaureat să se facă la aceleași probe și discipline ca în prezent, cu diferențierea probelor la disciplinele de profil.

 

În contextul în care Ministerul Educației nu va ține cont de opinia majorității părinților, care au completat acest chestionar, și va modifica modalitatea de organizare și de desfășurare a examenelor naționale, federația va susține ca implementarea noilor măsuri să se facă începând cu generația de elevi care va intra în clasa pregătitoare (pentru admiterea la liceu), respectiv în casa a IX-a (pentru bacalaureat) în anul școlar 2023-2024, generații pentru care urmează să se aplice și alte noi măsuri prevăzute în lege.

 

În final, dorim să mulțumim tuturor părinților care au completat chestionarul, având încredere în rolul reprezentativ al Federației Naționale a Părinților – EDUPART.

 

De asemenea, mulțumim tuturor colaboratorilor noștri din presă și din mediul școlar, care au înțeles rolul deosebit de important al acestui chestionar și au răspuns pozitiv apelului nostru public, sprijinindu-ne prin distribuirea sondajului.

 

1 comment

  1. Bembea Mariana spune:

    Păcat că nu ați publicat chestionarul și pe YouTube. Sigur ați fi avut mult mai multe participări ale părinților.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.