fbpx

ARCaşii la prima lor competiţie municipală de debate!

Sâmbătă 26 ianuarie 2018. Într-un Bucureşti îngheţat, într-un weekend de povestit, ARCaşii de la Clubul de debate din Şcoala Metropolitană ARC din Bucureşti au „spart gheaţa”, intrând în prima lor competiţie municipală organizată de A.R.D.O.R la C.N. George Coşbuc . Cu un curaj şi o prestaţie admirate şi de arbitri şi de competitorii lor de la C.N. Grigore Moisil,  C.N. George Coşbuc, British Council elevii au trait o provocare la care au facut faţă cu succes : trei meciuri într-o singură zi, în acest sport al minţii, care este debate-ul! Au învăţat de la arbitri, de la colegii lor, din propria lor exeperienţă! Au experimentat si victoria şi înfrângerea, dar ceea ce este important este că toţi s-au dovedit la înalţimea unui astfel de concurs!

Această competiţie de dezbateri academice de o zi, destinată elevilor de gimanziu a avut doua teme de mare interes pentru societate şi cu valoare educativă evidentă:  „Ar trebui introdusa o materie obligatorie despre nutriţie sănătoasă” şi „Ar trebui interzisă comercializarea de dulciuri în parcurile de distracţii”. Aceste subiecte  au fost abordate PRO şi CONTRA de către fiecare echipă din concurs, în confruntări cu durata de 45 de minute fiecare.

Cursurile de debate introduse în Şcoala Metropolitană A.R.C, după o programă proprie, adaptată la vârsta şi interesele elevilor , dar şi  Clubul de debate, organizat în colaborare cu Asociaţia Română de Dezbateri Oratorie şi Retorică, creează abilităţi  academice  şi atitudini  sociale constructive necesare unui cetățean implicat în comunitate şi unui lider autentic: inteligență, viziune, empatie, eficiență în decizii.

Copiii sunt  deschişi, curioşi, dornici de a afla şi de a înţelege. Se antrenează uşor în discuţii, doresc să îşi exprime opiniile şi să îşi apere punctele de vedere. Abordarea transdisciplinară le permite să valorifice creativ cunoştinţele de la celelalte discipline de studiu.  Formularea accesibilă a unor teme perene de meditaţie, plecând de la experienţele lor personale – ce este important în viaţă, care sunt valorile de bază, cum să reuşeşti în viaţa, ce este fericirea, ce este dreptatea, libertatea, ce rol are fiecare în societate –  constituie punctul de plecare pentru discuţiile din clasă şi le dezvoltă  capacitatea de a căuta răspunsuri la întrebările sau problemele care se nasc mereu în mintea lor, de a-si exprima opiniile personale, îi face din ce în ce mai  încrezători în forţele proprii şi din ce în ce mai responsabili.

Într-o lume în care informația falsă și ideile neîntemeiate sunt abundente, dezbaterile creează o protectie faţă de manipulare,  comoditate în gândire, prejudecăţi, intoleranţă, lipsă de responsabilitate.

Într-un program de dezbateri, elevii îşi dezvoltă gândirea critică, flexibilă, argumentarea solidă și capacitatea de a vorbi convingător în public, de a respecta opiniile altora, de a recunoaste o opinie mai bine fundamentată decât cea personală, de a decide raţional pentru alternativa cea mai bună