
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că nu dorește introducerea unor materii noi în programa învățământului preuniversitar. El a precizat că problema principală nu constă în conținuturi, ci în metodele de predare, care trebuie modernizate.
Potrivit ministrului, teme precum educația de mediu, educația juridică sau cea financiară pot fi integrate în cadrul disciplinelor clasice.
„Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi. Mi se pare o greșeală toată atitudinea din ultimii ani, fiecare vine și introduce câte o materie: educație de mediu, educație juridică, educație financiară, educație pe sustenabilitate. Sigur că toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, fiindcă în momentul ăla tot noi ne plângem că copiii au prea multe ore și prea multe materii. Cred că de multe ori în materiile clasice și în ariile pe care le avem putem avea unități de învățare focalizate pe tema asta”, a declarat Daniel David, vineri, într-un interviu acordat postului Antena 3 CNN, citat de News.ro.
Ministrul a subliniat că soluția constă în adaptarea metodelor de predare, nu în încărcarea programei cu discipline suplimentare. Daniel David consideră că în acest moment conținuturile existente sunt bine gândite, dar că nu sunt predate într-un mod suficient de eficient.
„Eu cred începând de la ipoteza că conținuturile pe care le avem sunt destul de bine gândite și organizate. Nu spun că nu mai putem lucra la ele, dar nu cu schimbări majore. Problema noastră, după mine, ține de altceva. Nu știm să predăm bine conținuturile bune pe care le-am stabilit. Adică metodele de predare nu sunt suficient de eficiente și poate manualele nu sunt suficient de prietenoase”, a explicat ministrul.
Daniel David a precizat că va iniția programe de formare pentru cadrele didactice, orientate spre utilizarea unor metode moderne de predare.
„Voi demara în primul rând și voi crea oportunități pentru training, pentru noi modalități de predare, modalități moderne de predare”, a adăugat acesta.
Răspunzând întrebărilor legate de reducerea încărcării programei și adaptarea învățământului la cerințele pieței muncii, ministrul a subliniat importanța unui echilibru între teorie și competențe practice.
„Eu cred că trebuie să învețe și teorie și cultură, fiindcă asta creează oameni care au sensuri și semnificații în viață, sunt mai puțin manipulabili, sunt mai puțin sensibili la teorii conspiraționiste. Teoria este importantă dacă o faci adecvat, dar este drept că în competențe, pe lângă cunoștințele declarative, teoretice, trebuie să ai o zonă foarte puternică de cunoștințe procedurale: ce știi să faci, ce este important în viață, ce este important pentru un anumit domeniu”, a explicat Daniel David.
Ministrul a indicat că, pentru a crește performanțele învățământului românesc, este esențial să fie regândită maniera în care sunt transmise cunoștințele, astfel încât acestea să devină competențe reale.
„Hai să predăm un pic lucrurile altfel, să avem manuale mai prietenoase, ca acele cunoștințe să devină cu adevărat competențe”, a concluzionat ministrul Educației.