fbpx

Lecțiile modelului finlandez: educația să fie personalizată în funcție de potențialul fiecărui copil, iar elevii să fie implicați în deciziile școlii

Elevii să aibă un cuvânt de spus în deciziile școlii, părinții și autoritățile să-și recapete încrederea în directorii de școală, digitalizarea să fie o condiție în eficientizarea managementului și a sistemului de învățământ, bugetele din educație să fie mai eficient cheltuite, iar dezvoltarea școlilor private să contribuie la creșterea calității actului educațional per ansamblu – acestea sunt doar o parte dintre concluziile specialiștilor și experților în educație care au participat ieri după-amiază la o conferință organizată de Școala Româno-Finlandeză ERI din Sibiu.

Tematicile discuțiilor au inclus tendințele actuale și viitoare din sistemul de învățământ, strategiile de dezvoltare a școlilor adaptate vremurilor actuale, importanța eficienței managementului și leadership-ului școlar pentru starea de bine a tuturor beneficiarilor săi, precum și principii și bune practici ale învățământului finlandez cu impact pozitiv asupra procesului educațional românesc.

Ari Pokka, expert cu peste 25 de ani de experiență în sistemul finlandez de educație, membru al Consiliului de Administrație ERI, a subliniat importanța colaborării între elevi, profesori și părinți în procesul decizional al școlii. „Elevii trebuie implicați mai mult în procesele decizionale ale școlii, vocea lor trebuie ascultată, indiferent de vârstă”, a declarat el.

Radu Szekely, cofondator ERI și consilier la Cancelaria Prim-Ministrului, Departamentul pentru Responsabilitate Socială și Grupuri Vulnerabile, a insistat, de asemenea, pe nevoia ca părinții, profesorii și autoritățile să colaboreze în sensul dezvoltării educației în România. Totodată, a mai afirmat că „în România ne luptăm cu o lipsă de încredere în onestitatea oamenilor care conduc școlile. Ar trebui să ne gândim mai mult cum să facem mai atractivă meseria și poziția de director de școală și mai puțin cum să îi îngrădim pe aceștia, astfel încât să nu fure. Mi-aș dori ca finanțarea din România să meargă pe principiul finlandez, unde directorul își proiectează bugetul în funcție de nevoile școlii și primește bugetul solicitat pe care îl cheltuie eficient spre creșterea calității actului educațional în școală, însă mai avem până ajungem acolo. În România trebuie crescută finanțarea, văzut unde se risipesc banii, crescută eficiența, regândit sistemul, astfel încât să crească calitatea și să vedem, desigur, de unde putem asigura bugetul necesar.”

La conferință a fost prezent și inspectorul școlar general al ISJ Sibiu, Emilian Marius Novac, care a declarat: „Școala este ca un organism viu, care are nevoie permanentă de înnoire, împrospătare. Deși nevoile sunt diferite și sunt mai multe surse de finanțare, bugetul rămâne cam același, iar folosirea eficientă a acestuia presupune ca directorul școlii să fie contabil, jurist și abia apoi profesor.”

„Pentru școală, digitalizarea este o condiție definitorie, având în vedere că lucrăm cu nativi digitali. În Victoria am început procesul de digitalizare a școlii în urmă cu 17 ani prin introducerea elementelor de educație media și competențe digitale în cadrul orelor de Limba și Literatura română. Pot afirma că, în prezent, procesul de digitalizare se apropie de final, având pe agendă doar formarea cadrelor didactice. Totodată, la acest proces a mai contribuit implicarea în proiecte precum „Consiliere și Orientare Relevante pentru o Educație de Calitate și Transregională”, „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru Toți – CRED”, în „Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar”, precum și implementarea catalogului digital și includerea în proiectul național al școlilor pilot media”, a susținut Anda Laura Silea, director al Liceului Teoretic „Ion Codru Drăgușanu” din Victoria, într-o discuție referitoare la digitalizarea școlilor.

Prof. dr. Ray F. Iunius, Chief Executive Officer al Winsedswiss Education Group, a vorbit și despre principalele provocări ale investitorilor privați în educație: „Anii post-revoluționari, care au adus pe piață o sumedenie de instituții de învățământ private printre care unele universități devenite fabrici de diplome, au creat o imagine proastă, greu de schimbat în timp. Problema însă nu a provenit numai din mediul privat. Statul a contribuit, din plin, la această percepție prin inflația de centre universitare și facultăți care nu au avut susținerea necesară a mediului socio-economic”, a declarat el.

Ray F. Iunius a adăugat că, totuși, au fost multe instituții private care au realizat o treabă excelentă, schimbând mult în bine imaginea învățământului privat. În ciuda acestui fapt, există totuși o discriminare semnificativă a unor factori de decizie care consideră învățământul privat nu ca un ajutor serios în funcția statului de a educa tinerii, ci mai mult ca un concurent neloial.

„Școlile ERI by winsedswiss, alături de multe alte școli private românești de o excelentă calitate, reușesc să se dezvolte și să contribuie la mărirea semnificativă a calității actului educațional. Ca școli pilot, avem datoria să pilotăm acest proces de schimbare cantitativă și calitativă și, alături de colegii finlandezi care sunt parte a școlii, să creăm un adevărat cod de bune practici, al cărui rezultat trebuie să fie un proces de educație constructivist, bazat pe personalizarea actului educativ, în funcție de capacitățile fiecărui copil”, a mai spus Ray F. Iunius. El a mai precizat că obiectivul ERI by winsedswiss este să nu rămână o insulă izolată în Sibiu și/sau în Brașov, ci să devină un centru deschis spre comunitatea locală, creând un impact pozitiv și contribuind la asigurarea unui viitor mai bun, atât pentru elevi, cât și pentru întreaga comunitate. 

ERI by winsedswiss continuă, așadar, să se dezvolte pe verticală prin gimnaziu, liceu și – de ce nu – o viitoare universitate, iar pe orizontală, prin extinderea spațiilor sale, nu numai ca volum, ci în special prin crearea unor facilități de mare calitate, în care copiii, învățătorii și chiar părinții să vină cu plăcere și dragoste”, a concluzionat Ray F. Iunius.

Cu această ocazie, directorul general al Grupului de Școli Româno-Finlandeze ERI, Dana Pitariu, a prezentat planurile de dezvoltare a unităților de învățământ, care includ și alinierea cu noile standarde de calitate educațională finlandeză pentru școlile din afara Finlandei, extinderea echipei de cadre didactice și continuarea programelor de formare și specializare a acestora, inclusiv prin programe de training cu experți finlandezi, precum și investiții în infrastructura școlară și înființarea Institutului Academic ERI.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.