fbpx

78% dintre liceeni sunt orientați valoric spre stânga axei politice – studiu World Vision România

Majoritatea liceenilor (78%) sunt orientați spre stânga axei politice și vor ca statul să se implice masiv în asigurarea bunăstării, arată un studiu World Vision România.

Potrivit studiului citat, temele intens disputate: armata obligatorie (56% împotrivă, 44% pro), cenzura pe internet (55% împotrivă, 45% pro). Băietii sunt mai conservatori decât fetele.

 

Peste 90% dintre liceeni vor ca statul să asigure sănătate de calitate tuturor, indiferent de venituri, vor ca statul să asigure educație de calitate, vor ca statul să garanteze drepturile egale ale cetățenilor. 

La polul opus al ierarhiei vedem că cea mai mare parte dintre temele care vizează drepturile și libertățile individuale sunt disputabile, respectiv constituie elemente de dezbatere între tineri, subiecte de interes în care opiniile nu sunt congruente, cele mai intens disputate teme fiind armata obligatorie, cel puțin în rândul băieților (56% împotrivă, 44% pro), cenzura pe internet (55% împotrivă, 45% pro) și legitimarea homosexualității ( 53% pro, 47% împotrivă) 

Una dintre cele mai interesante constatări ale acestui studiu este diferența semnificativă între fete și băieți în ceea ce privește orientarea valoric-ideologică. Pe de o parte avem fete care afirmă tot mai accentuat valori ale drepturilor individuale, care reflectă opinie privind rolul femeii, drepturile minorităților sexuale, libertatea de exprimare, iar pe de altă parte avem băieți care îmbrățișează atitudini mai conservatoare cu privire la aceste aspecte. 

82% dintre liceeni cred că votul lor contează sau va conta.

Nivelul perceput de informare a tinerilor liceeni cu privire la rolul și prerogative principalelor funcții politice este sub-mediocru cu o medie de 4,58 puncte pe o scală de la 1 la 10.

Acestea sunt câteva dintre principalele concluzii ale studiului „Profilul ideologic al liceenilor din România”.  Este o analiză în profunzime care face referire la orientarea liceenilor pe axa ideologică, proiecția lor asupra vieții, evaluarea interesului politic și identificarea nivelului de cunoaștere a rolului și prerogativelor pentru principalele funcții politice eligibile în anul electoral 2024 în România. Studiul are un eșantion de 575 de liceeni din 34 de județe din toate regiunile țării, inclusiv București-Ilfov, atât din mediul urban cât și din mediul rural. Studiul continuă demersurile World Vision România din proiectul Young Leaders United for Democracy, finanțat din programul „Cetățeni, egalitate, drepturi și valori”.

Studiul poate fi citit integral aici : https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2024/05/Profilul-ideologic-al-liceenilor-din-Romania-narativ.pdf  

Raportul grafic, aici : https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2024/05/Profilul-ideologic-al-liceenilor-din-Romania-figurativ.pdf  

 

World Vision România alături de Politica la Minut organizează astăzi, 30 mai, de la ora 17:00 webinarul Alege(ri) pentru Tine(ri), în care vor fi prezentate informații concrete despre alegerile europarlamentare și locale, importanța și rolul lor, dar și alte subiecte de interes pe teme legate de educație civică, politologie, explicate pe înțelesul liceenilor. Speakerii vor fi Ciprian Cucu, lector universitar, activist și expert în combaterea dezinformării din România, Răzvan Petri, co-fondator @politicalaminut, Vlad Adamescu, co-fondator @politicalaminut. 

Webinarul poate fi văzut LIVE de la ora 17:00 aici: https://www.instagram.com/worldvisionro/ și https://www.instagram.com/politicalaminut/

„Odată cu acest studiu avem  o viziune de ansamblu asupra valorilor și opiniilor adolescenților, înaintea alegerilor din acest an. Mulți dintre acești tineri vor fi la primul lor vot. Pe de o parte, vedem că liceeni sunt preocupați de idei și teme politice, dezbat intre ei și în mediile din care fac parte și încearcă să se pregătească pentru contextul valoric social în care vor intra ca adulți. Pe de altă parte,  temele referitoare la drepturile și libertățile individuale sunt disputabile, ceea ce arată o mai mare nevoie de informare și educare în rândul tinerilor. Dezbaterea, gândirea critică, schimbului de argumente și pregătirea implicării acestor tineri în viața publică sunt extrem de importante pentru ca ei să fie mai puțin vulnerabili la manipulare și la mesaje de tip populist. ”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv al fundației World Vision România.

 

Orientarea ideologică a liceenilor

Majoritatea tinerilor liceeni (78%) sunt orientați valoric spre stânga axei ideologice. 35% dintre aceștia sunt adepți ai unui stat protecționist, în care drepturile individuale să fie garantate, prioritare, respectiv un stat al bunăstării  cu elemente protecționiste semnificative și libertate de manifestare individuală la fel de semnificativă. 43% dintre tineri au o orientare moderată din perspectiva axei libertarianism -autoritarianism, respectiv un echilibru între drepturi și obligații pe fondul unor politici sociale accentuate din partea statului. Ponderea extremismului politic în rândul tinerilor este relativ scăzută atât în ceea ce privește extrema stângă (comunism)- aproximativ 7%, cât și extrema dreaptă (fascism) 1%. Aproximativ 13% dintre liceeni se poziționează în zona central a compasului politic, cu diferite accente pe scala libertăților individuale, fiind în special centrați pe problematici ecologice. 

Majoritatea liceenilor vor ca statul să se implice masiv în asigurarea condițiilor de viață mai bune. Peste 90% dintre liceeni vor ca statul să asigure sănătate de calitate tuturor, indiferent de venituri, vor ca statul să asigure educație de calitate, vor ca statul să garanteze drepturile egale ale cetățenilor

Drepturile și libertățile individuale, teme care au creat dezbateri

Cea mai mare parte dintre temele care vizează drepturile și libertățile individuale constituie elemente de dezbatere între tineri, subiecte de interes în care opiniile nu sunt congruente, cele mai intens disputate teme fiind armata obligatorie, cel puțin în rândul băieților (56% împotrivă, 44% pro), cenzura pe internet (55% împotrivă, 45% pro) și legitimarea homosexualității ( 53% pro, 47% împotrivă).

77% dintre tineri consideră că mediul trebuie protejat cu orice preț. 

60% dintre liceeni sunt de părere că avortul este un drept al femeii care ar trebui garantat în orice situație. 40% sunt împotrivă considerând ca avortul poate fi permis doar când viața mamei este în pericol. Evident între fete și băieți diferențele sunt semnificative statistic, două treimi dintre fete poziționându-se în prima categorie de răspunsuri, 44% dintre băieții de liceu susținând mai degrabă interzicerea avortului la cerere.

89% dintre tinerii liceeni consideră că fiecare cetățean poate face ceva pentru dezvoltarea țării. 

Vaccinarea este un subiect de dezbatere în rândul liceenilor. 76% dintre liceeni consideră că vaccinarea nu trebuie să fie obligatorie, un sfert dintre aceștia (24%) fiind de părere opusă. 

72% dintre liceeni consideră că statul trebuie să intervină pentru reglementarea economiei și a pieței. 

55% dintre liceeni consideră că nu ar trebui să existe cenzură în mediul online. Diferențele între fete și băieți sunt semnificative: dacă majoritatea băieților sunt împotriva cenzurii (62%) majoritatea fetelor sunt pentru (53%), ca dovadă că cele două genuri simt diferit pericolele și presiunile acestui noi mediu de comunicare. 

86% dintre liceeni consideră că ajutoarele sociale pentru cei nevoiași ar trebui menținute sau crescute. Opinia fetelor este mai accentuată în acest sens. Ponderea celor care consideră că ajutoarele pentru săraci ar trebui eliminate este aproape dublă în cazul liceenilor din urban în comparație cu mediu rural ca urmare a diferenței de experiență socială/ nivel economic dintre cele două medii.

70% dintre liceeni consideră că dreptul la vor ar trebui garantat pentru toți (vot universal). 

96% dintre liceeni consideră că serviciile medicale ar trebui să aibă calitate înaltă pentru toți, indiferent de veniturile de care dispun. 

65% dintre liceeni sunt împotriva pedepsei cu moartea ca modalitate legală de pedeapsă. 

94% dintre tineri consideră că statul ar trebui să investească mai mult in sistemul public de educației astfel încât să se asigure o calitate ridicată pentru toți copiii. 

87% dintre liceeni consideră că o femeie poate fi considerată de succes, chiar dacă nu este gospodină sau mamă.  Ponderea băieților care cred că o femeie poate avea carieră, dar datorita ei principală este să fie gospodină și mamă este de trei ori mai mare decât a fetelor care afirmă acest lucru. Favorabilitatea pentru aprecierea femeii pentru alte calități decât cele casnice sau materne crește odată cu vârsta respondentului și este relativ similară în mediul urban și rural.

76% dintre tineri cred că principalul scop al corporațiilor ar trebui să fie bunăstarea generală nu profitul acționarilor.

Principalele valori pe care un tânăr, o tânără trebuie să le aibă în viață, în opinia liceenilor sunt grija față de ceilalți (25%) și respectarea regulilor (ordinea și dreptatea (21%).  67% dintre liceeni (două treimi) cred că dragostea/ o familie/ un parteneriat împlinit este ceea ce i-ar face fericiți în viață. 16% dintre tineri cred că banii sunt cei care contribuie majoritar la fericirea individuală,  pentru 10% puterea este cea care contează, iar pentru 6% faima, recunoașterea socială este elementul central al fericirii.  

Diferențele de gen în orientarea ideologică

Una dintre cele mai interesante constatări ale acestui studiu este diferențe semnificativă între fete și băieți în ceea ce privește orientarea valoric-ideologică, diferență de gen care se dovedește mai semnificativă decât diferența de mediu rezidențial. Pentru 16 din cei 20 de indicatori utilizați în conturarea compasului politic, diferențele între fete și băieți sunt semnificative. Pe de o partea avem fete care afirmă tot mai accentuat valori ale drepturilor individuale, care reflectă opinie privind rolul femeii, drepturile minorităților sexuale, libertatea de exprimare, pe de altă parte avem băieți care îmbrățișează atitudini mai conservatoare cu privire la aceste aspecte. Diferențele ideologice pe criterii de gen în interiorul aceleași generații au potențialul de a crea disonanță pe piața relațională, inclusiv maritală. Tinerii se regăsesc valoric mai puțin cu persoane de gen opus în interiorul aceleiași generații.

Cred tinerii că votul lor contează?

82% dintre liceeni cred că votul lor contează, sau va conta. Ponderea tinde să crească odată cu apropierea de perioada majoratului și este cu 10% mai ridicată în rural decât în urban (probabil și datorită dimensiunii localității).  18% dintre liceeni (aproape unul din cinci) în general și aproape un sfert dintre liceenii din mediul urban (23%) consideră că votul lor nu contează deciziile privind conducerea politică fiind luate prin alte mecanisme decât alegerile libere. Acest deficit de încredere în vot este o carență semnificativă pentru democrație.

Cât de informați sunt tinerii cu privire la rolul și prerogativele instituțiilor publice și principalelor funcții din stat?

Nivelul perceput de informare a tinerilor liceeni cu privire la rolul și prerogative principalelor funcții politice este sub-mediocru cu o medie de 4,58 puncte pe o scală de la 1 la 10. Primarul este personajul politic despre care sunt deținute cele mai multe informații cu privire la rolul și atribuții, urmat de Președintele României. Pe ultimele locuri sunt deputatul și senatorul, precedat de șeful partidului simpatizat și, în cazul bucureștenilor de primarul general la municipiului București, ale cărui atribuții sunt în sine subiect de dispută publică.

 

Despre World Vision România 

World Vision România  este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 33 de ani de prezență în România a ajutat sute de mii de copii și adulți, din aproape 900 de comunități situate în 41 județe.

Detalii la www.woldvision.ro și http://fb.com/WorldVisionRomania

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.