
Aproximativ 7.000 de elevi din municipiul Iași sunt nevoiți să învețe în schimbul de după-amiază din cauza supraaglomerării unităților de învățământ.
Într-un oraș în care populația școlară a crescut constant, școlile nu dispun de suficiente spații, iar multe dintre ele organizează cursuri în două schimburi pentru a putea acoperi cererea de locuri. Potrivit ReporterIS, 23 de școli din oraș funcționează astfel, reprezentând aproape o treime din unitățile de învățământ din municipiu.
Situația este mai dificilă în școlile din centrul orașului, unde clasele ajung să aibă și 35 de elevi. Printre instituțiile afectate se numără școli gimnaziale și colegii cu renume, precum „Titu Maiorescu”, „Carol I”, „Gheorghe Asachi”, „Carmen Sylva” și Colegiul „Mihai Eminescu”. Această densitate mare de elevi per clasă este nefavorabilă procesului de învățare, iar spațiile disponibile nu permit organizarea tuturor cursurilor dimineața.
Potrivit psihologilor, programul de după-amiază are efecte negative asupra performanțelor elevilor, mai ales asupra celor din ciclul primar, care învață mai eficient dimineața. Alina Romaniuc a explicat pentru ReporterIS că, în general, copiii de vârstă mică au capacitatea de concentrare mai ridicată în prima parte a zilei. După prânz, aceștia au nevoie de relaxare, iar începerea orelor în această perioadă a zilei le poate afecta randamentul și bunăstarea emoțională. În schimb, adolescenții se adaptează mai ușor programului de după-amiază, având un ritm diferit de odihnă.
„Nu au copiii o problemă, ci este o limită a omului. În școlile din străinătate activitatea educativă e alternată cu mișcare și relaxare. La noi se merge pe stat în bancă și autocontrol care nu este dezvoltat la vârste mici”, a precizat Alina Romaniuc, psiholog.
Din 1990, în Iași nu s-au construit școli noi; toate lucrările efectuate în domeniul educațional au fost renovări și extinderi ale infrastructurii existente. Deși există terenuri disponibile, Primăria nu a făcut investiții în noi unități de învățământ.
Experții în construcții estimează că ridicarea unei școli noi pentru 1.500 de elevi ar costa aproximativ 15 milioane de euro, iar cu o investiție de 60 de milioane de euro s-ar putea construi patru școli în patru ani, eliminând astfel problema cursurilor în două schimburi.
Totuși, municipalitatea a alocat recent fonduri pentru modernizarea unor școli existente și a semnat contracte pentru extinderea Colegiului Național „Mihai Eminescu” și construirea unui nou corp la Liceul Teoretic „Miron Costin”, cu finanțare europeană.