fbpx

Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii, critică OUG prin care creşele trec la Ministerul Educației

Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii în Guvernul Orban, critică Ordonanța de Urgență adoptată de actualul Executiv, prin care creșele sunt trecute în subordinea Ministerului Educației. Această OUG a fost adoptată de Cabinetul Cîțu înainte de a fi demis prin moțiune de cenzură.

Ce spune Violeta Alexandru:

Citesc mult pe tema educației antepreșcolare și acum îmi revedeam notițele pentru că Guvernul a dat o Ordonanță prin care trece creșele (nu, toate!) la Ministerul Educației. M-am întrerupt pentru că am remarcat reportajul Recorder de la Spitalul Universitar din București. Sunt conștientă (și plină de rușine față de toți oamenii decenți din această țară pe care PNL i-a dezamăgit) că tema pandemiei este de departe cea mai importantă și o să vă rog să nu considerați că sunt ruptă de realitate vorbind despre altceva. Care se întâmplă zilele acestea.

Guvernul a dat o Ordonanță prin care trece (nu complet!) creșele la Ministerul Educației. A ajuns la Parlament. Mi se pare și superficial scrisă (a tot fost completată prin comisiile parlamentului) și un indiciu, din explicațiile incomplete oferite, că Ministerul Educației a făcut lucrurile cam de mântuială, deși se cerea acest lucru de ani de zile. Bazele educației se pun din primii ani. Sunt un susținător al educației timpurii în România.

Astăzi, în România, în creșe, se oferă doar un serviciu social – îngrijire copil. De aceea erau gestionate de Serviciile de Asistență Socială din primării sau de către DGASPCuri. În toate țările civilizate, creșa reprezintă un serviciu social – educațional. Trebuie să fie mai mult și la noi, de dragul dezvoltării copiilor. Impresia mea este că Ministerul Educației ia acest proces cu vădită lejeritate gen o simplă lucrare de zugrăvire a unei școli. A dat repede o Ordonanță și s-a mutat la alt subiect, tema devenind un subiect la … și altele. Mie mi se pare unul foarte important pentru copii și pentru părinți. Am mai multe teme care țin de politici în sprijinul familiilor și chiar o să deschid o discuție. #preocupariliberale
Ordonanța însăși a avut mai multe variante, semn că nu a existat o viziune clară ci doar o presiune ca să se facă mai repede. În varianta inițială, toate creșele se “lipeau” de grădinițe/Inspectorate și mai departe la Ministerul Educației. În a doua variantă, la insistența unor primari, a ajuns să includă două categorii de creșe:
• Creșele care rămân în subordinea autorităților locale/DGASPC (cadrele – puericultorii se numesc, urmând să respecte standardele în formare)
• Creșele care se lipesc de grădinițe și devin subordonate inspectoratelor școlare județene/Ministerului Educației.

Eu nu cred că s-au făcut mari eforturi (da, consultările cu primarii, cu părinții înseamnă efort, nu toată lumea e dispusă să îl facă) înaintea acestei Ordonanțe. Pare o salată, cu de toate, ca să nu fie nimeni supărat. Nu îmi plac lucrurile amestecate. Ar fi trebuit să fie aceeași abordare în toată țara.
Sigur că știu că nu toate aspectele se reglează în lege. După lege, apar norme secundare – norme de aplicare, ordin de ministru dar credeți-mă, după toate întrebările adresate în Comisia de Muncă reprezentanților guvernului, nu îmi e clar dacă toate lucrurile sunt puse la punct. Ar fi trebuit să fie până la 1 octombrie. În fapt, în comisia de muncă, reprezentanții Ministerului au solicitat amânarea acestui termen.

Tot nu sunt lămurită cu privire la următoarele:
• Creșele nu mai sunt acreditate din 2013. Au avize și autorizații ISU/DSP dar nu sunt acreditate. În condițiile în care nu mai furnizează servicii sociale ci activitatea include și o componentă educațională, ce norme de acreditare vor fi că nu se știe încă. Eu mă mir că nu vorbește nicio creșă despre aceste lucruri. De ce preferăm să nu ne punem la punct?

• Nu e clar ce se întâmplă cu personalul. Tot personalul. Șefa creșei clar își pierde funcția prin alipirea creșei la grădiniță – pentru creșele care optează să treacă la Inspectorate Școlare/Ministerul Educației (părerea mea este că nu vor dori multe, nu de dragul copiilor ci din motive salariale/de subordonare). Creșele care trec la Minister vor intra pe grila de salarizare din educație. Cele care rămân la autoritățile locale pe grila de salarizare de acolo. Ce credeți că îi va tenta? Ce va prima – interesul copilului sau salarizarea?

• Sunt o susținătoare de 10 – 15 ani a integrării educației în activitatea creșelor. Până acum, acolo, copiii erau doar îngrijiți la nivel primar. Acum vor și învăța lucruri (la nivelul lor de înțelegere), se vor dezvolta. Mă bucur. Deși vorbim de ani de zile despre acest subiect, numărul educatorilor – puericultori e foarte redus. De unde îi luăm pe restul? În cât timp îi pregătim?

• La grădinițe, vara e vacanță. La creșe nu era, până acum. De acum încolo, cum o să fie pentru creșe?
În ordonanță se spune că până la 1 octombrie se pun la punct toate aceste lucruri. Este 16 octombrie. S-a cerut deja amânarea acestui termen. Anticiparea problemelor și formularea de soluții concrete, din timp, țin de capacitatea de management. În România, în instituțiile publice nu există o asemenea cultură. Sistemul public este reactiv, răspunde la crize. De toate felurile. Luni dimineață, pentru că sunt deputat de București, voi trimite un mesaj tuturor primăriilor de sector pentru a întreba ce decizie vor lua și ce probleme anticipează. Proiectul de lege care aprobă ordonanța trece curând de Camera Deputaților și va merge la Senat. Mai e timp pentru modificare, dacă se impun completări/modificări. Aplicarea, până la urmă, va fi importantă. Ca multe altele, în România.

Mă interesează politicile care sprijină familiile (este unul dintre motivele care m-au apropiat de liberali) dar, în același timp, nu gust inițiativele legislative făcute de dragul de a mima preocupare pentru subiect. Sunt multe pe teme care nu au nicio legătură cu parlamentul, temele țin de implicarea autorităților centrale/locale și de resursele necesare. Opinia mea este că, în acest domeniu, partidele cred, în mod greșit, că banii sunt totul, când, de fapt, lipsește viziunea și, în mod deosebit, măsurile executive – investițiile pentru infrastructura din domeniu și pentru a identica și forma resursă umană calificată.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.