USR afirmă, după adoptarea OUG privind plata diferențelor salariale către angajații din Educație, că ”aşa funcţionează România USL-ului, după ureche, din cârpeală în cârpeală”.
Reacția formațiunii politice, integral:
Vă spuneam vineri că a apărut în Monitorul Oficial, OUG 48/2022 “privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017—31 august 2021”. Sumele se înapoiază în rate, timp de cinci ani, iar anul acesta este prevăzută o restituire a 5% din datorie.
O să încercăm să fim cât mai puţin tehnici, astfel încât şi cei mai puţin familiarizaţi cu domeniul să înţeleagă la ce sume se face referire în ordonanţă.
Mai întâi, e mai uşor de spus despre ce bani nu este vorba – nu este vorba de măririle salariale la care profesorii aveau dreptul, conform legii cadru a salarizării personalului bugetar (153/2017) şi care au fost prorogate sau diminuate. Amintim și că miercuri, parlamentarii USR PLUS pentru Educaţie au depus o propunere legislativă menită să facă dreptate întregului personal din învăţământ şi care stabileşte salariul debutantului la un minim decent care să îi permită inclusiv relocarea, având în vedere specificul concursului de titularizare.
‼️ Şi, totuşi, despre ce bani vorbim în OUG? Sunt diferenţe salariale câştigate de către profesori prin decizii definitive la Înalta Curte, sume cu care statul este dator exclusiv din cauza proastei aplicări a legii. Sunt două surse de diferenţe salariale:
1. Profesorii au grade speciale de vechime în învăţământ – diferite de gradele profesionale, care sunt gradul I, gradul II etc., în funcţie de care se stabilesc şi treptele de salarizare. Aceste gradaţii de vechime se acordau înainte de iulie 2017 din patru în patru ani, în timp ce, în legea cadru, se acordă din cinci în cinci ani. E clar că un profesor care avea 18 ani de experienţă în domeniu se situa într-o gradaţie înainte şi a trecut în alta, mai mică, după promulgarea legii salarizării. Dacă legea s-a asigurat că nu îi va scădea în niciun fel salariul, totuşi măririle salariale i-au fost acordate după treptele noi. Înalta Curte a decis că, până la intrarea în vigoare pe deplin a legii cadru, în etapa tranzitorie trebuie aplicate ceea ce profesorii numesc “tranşele vechi de vechime în învăţământ”. Astfel, din cauza proastei aplicări a legii, cadrele didactice au pierdut bani, pentru simplul fapt că salariul nu li s-a mărit conform vechimii lor, până când s-a intervenit prin ordin de ministru, după decizia Înaltei Curţi.
2. Personalul didactic beneficiază, de asemenea, de o serie de sporuri aplicate la salariul de bază, specifice învăţământului, cum ar fi: dirigenţia, învăţământul special, gradaţia de merit, simultanul, precum şi un spor pentru controlul financiar preventiv. Prin martie 2018, salariile din învăţământ au fost mărite (20%). Evident, sporurile primite s-au modificat şi ele în valoare absolută. În luna decembrie 2018, s-a dat o ordonanţă de urgenţă prin care, în sectorul bugetar, toate elementele constitutive ale salariului brut rămâneau la valoarea din 2018. Cu alte cuvinte, şi sporurile au fost îngheţate pentru toată lumea. S-a ajuns din nou la Înalta Curte care le-a dat dreptate profesorilor, constatând că ordonanţa nu face referire şi la ei. De ce asta? Pentru că în referirile la învăţământ din Legea 153, perspectiva este diferită: vorbim de salariul de bază la care se adaugă sporurile menţionate, nu salariul brut compus din salariul de bază şi alte “elemente constitutive”. Juridic, fiecare abatere de la sintagma consacrată într-un domeniu înseamnă caz diferit.
‼️ În concluzie, vorbim despre sume reparatorii pe care statul le va da profesorilor pentru că nu a fost în stare să facă o lege clară şi, mai ales, pentru că a fost incapabil să îşi admită erorile la momentul săvârşirii lor.
Cîmpeanu le cârpeşte, cu o plată eșalonată în rate, pe parcursul următorilor cinci ani, corectând ce s-a greşit în Guvernul Dăncilă, iar un viitor ministru va trebui, de asemenea, să dreagă greșelile, multe la număr, pe care le-a făcut Cîmpeanu în 15 luni de mandat. Pentru că aşa funcţionează România USL-ului, după ureche, din cârpeală în cârpeală, cu speranța că poate nu-şi dă nimeni seama, poate nu ne dau în judecată, poate nu câştigă în instanţă şi, ce dacă dacă vor câştiga, vedem noi cum le dăm cu ţârâita, cu efortul financiar principal peste vreo 4 – 5 ani.
Sursă foto: https://www.dreamstime.com/woman-holding-wallet-money-savings-concept-image150133753