
Internetul face parte integrantă din viața copiilor, fiind utilizat zilnic pentru comunicare, divertisment și informare, arată un studiu realizat de Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității. Chiar dacă majoritatea elevilor se simt în siguranță online și declară că știu cum să se protejeze, realitatea arată că mulți dintre ei se confruntă cu situații periculoase, de la conținut pornografic și tentative de fraudă, până la presiuni sociale privind participarea la provocări riscante lansate pe rețelele sociale.
Potrivit sondajului citat de News.ro, o treime dintre elevi consideră că este important sau foarte important ca postările lor pe rețelele sociale să primească aprecieri. Mai mult, 1 din 6 elevi afirmă că este important să participe la provocările online, iar 1 din 7 susține că este important să posteze materiale video cu comportamente periculoase.
Copiii spun că participă la aceste provocări din dorința de a fi acceptați, încurajați sau admirați de ceilalți, pentru a demonstra că au curaj ori din simplă curiozitate. Frica de a fi excluși social sau de a părea lașii grupului cântărește mult în deciziile lor.
Aproximativ 75% dintre elevi spun că se simt în siguranță pe internet, în timp ce 23% afirmă că acest sentiment este prezent doar în mică sau foarte mică măsură. Explicația? Nouă din zece copii cred că sunt bine informați cu privire la riscurile online și că știu să se protejeze: majoritatea știu să blocheze utilizatori, să seteze confidențialitatea profilurilor, să șteargă istoricul de navigare sau să caute resurse pentru un internet mai sigur.
Totuși, pericolele nu lipsesc. Elevii au relatat că s-au confruntat cu:
– accesarea accidentală de materiale pornografice;
– infectarea dispozitivelor cu viruși;
– spargerea conturilor personale;
– primirea de mesaje rău-voitoare sau cu tentă sexuală;
– avansuri sexuale din partea altor utilizatori.
În aceste cazuri, mulți au preferat să vorbească cu prietenii sau părinții. Totuși, un sfert dintre ei nu au spus nimănui ce li s-a întâmplat, fie din rușine sau teamă, fie pentru că au considerat că pot rezolva situația singuri.
Comparativ cu studiul din 2020, copiii sunt mai activi în online. S-au înregistrat creșteri semnificative în:
– jocuri online jucate individual (+18 puncte procentuale);
– apeluri video sau voce (+11 pp);
– cumpărături online (+11 pp);
– jocuri online cu alți utilizatori (+10 pp);
– postări pe vlog (+9 pp);
– vizionare de filme și seriale online (+9 pp).
În paralel, a crescut și preocuparea pentru securitate: mai mulți copii și-au schimbat parolele conturilor pentru site-urile de cumpărături (+9 pp) și platformele de jocuri (+8 pp). Totodată, tot mai mulți elevi învață singuri cum să folosească internetul, în timp ce scade numărul celor care sunt ghidați de adulți.
Cercetarea a fost realizată între 11 februarie și 14 martie 2025, pe un eșantion de 1.351 de elevi cu vârste între 10 și 18 ani. Scopul a fost descrierea comportamentelor online care pot vulnerabiliza siguranța copiilor în mediul digital și identificarea celor mai frecvente forme de agresiune cu care aceștia se confruntă.