fbpx

Titi Aur pentru Ziare.com: Copiii mor în accidente rutiere din lipsă de educație. Peste 2.000 de copii, victime în 2021

Copiii sunt victimele inconștienței autorităților și a lipsei de educație a părinților, atunci când vine vorba despre accidente. Anul trecut, 2.159 de copii au fost victime ale accidentelor rutiere de pe șoselele din România, deoarece nu au fost protejați cu sisteme de siguranță auto specifice (scaunul de copil, centura de siguranță), potrivit unui raport al poliției. Același raport arată că 142 de copii au decedat în accidente rutiere, iar dintre aceştia, o proporție covârșitoare au fost neasiguraţi (105). Specialiștii spun însă că această statistică s-ar referi doar la copii între 0 și 14 ani.

Titi Aur, fost campion național de raliuri și expert în siguranță rutieră și conducere defensivă, a explicat într-un interviu pentru Ziare.com, de ce avem atât de mulți copii morți pe șosele:

„Din același motiv pe care eu spun în continuu, în speranța că mă aude cineva: din lipsă de educație. Noi, poporul român nu suntem educați din acest punct de vedere. Iar acum avem o altă mare problemă. După Revoluție, din anii 90 nu s-a mai făcut educație rutieră în școală. Iar acest lucru se vede acum. Elevii de atunci sunt părinții din ziua de azi, între 20 și ceva de ani și până în 50 de ani, care au copii mici. Și atunci ei nu au primit educație în școală pentru că sistemul de învățământ din România a considerat că ne pierdem timpul cu educație rutieră. Iar părinții, nefiind educați, ei cred că nu le trebuie așa ceva.

Atunci vedem foarte des, dacă ieșim pe stradă, o să vedeți frecvent, părinții legați cu centura în față și copiii „liberi” în spate. Liberi, în sensul că nici măcar în centură nu sunt prinși, nu mai vorbim de scăunel, scăunel omologat, cel de cea mai bună calitate că este vorba de copil și el trebuie să fie în siguranță.

Nu cred că există un părinte pe lumea aceasta care să nu țină la viața copilului lui. Dar de ce îl lasă liber în spate, uneori chiar și în brațe, în față? Pentru că părintele, cel de la volan, nu consideră că este în pericol. El nu crede că i se poate întâmpla ceva, că doar și el când era mic, îl ducea taică-su fără centură de siguranță și era nicio problemă, nu a murit. Este adevărat, el nu a murit, au murit alții, însă pe timpul acela, în anii `70-`80 oricum erau mai puține accidente pentru că erau mai puține mașini, mai puține pericole. Lipsa de educație în școală se vede în statistica de copii morți. Suedia: 0 copii morți într-un an, România: 140 de copii morți într-un an. Vorbim despre 2019. În accidente rutiere, copil înseamnă 0-14 ani, nu mai vorbim despre cei de la 14 la 18 ani”, a explicat Titi Aur pentru sursa citată.

Ce spune legea în România cu privire la transportul copiilor în mașină

Conform HG 11/2015, copiii cu o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri, denumite în continuare sisteme de siguranţă, doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.

Obligativitatea nu se aplică în cazul transportului în autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi, dacă în acesta din urmă copilul ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă. Transportul copilului în vârstă de până la 3 ani, în acest caz, se realizează sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul.

Copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.

Prin dispozitiv de fixare în scaun pentru copii, în sensul prezentului articol, se înţelege un ansamblu de componente capabil să fixeze un copil în poziţia şezut sau culcat, care poate cuprinde o combinaţie de chingi ori elemente flexibile cu o cataramă de fixare, dispozitive de reglare, elemente de prindere şi, în unele cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut pentru impact, ce poate fi ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit dintr-un dispozitiv parţial de fixare în scaun utilizat împreună cu centura de siguranţă cu rol de prindere a copilului sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fără a se limita la acestea, scaun de siguranţă pentru copii, pernă de înălţare, care poate fi folosită împreună cu o centură de siguranţă pentru adulţi, portbebe-coşuleţ pentru sugari, scaun pentru sugari, chingă de ghidare, precum şi centură şi sisteme de centuri pentru copii.

Dispozitivul de fixare în scaun pentru copii trebuie să fie omologat şi adecvat pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Acesta se instalează pe locurile din spate ale autovehiculului, în conformitate cu instrucţiunile de montare furnizate de către producătorul acestuia, cum ar fi manual, prospect sau publicaţia electronică cu instrucţiuni care indică în ce mod şi în care tipuri de autovehicule poate fi folosit sistemul în condiţii de siguranţă.

Tipurile de dispozitiv de fixare în scaun pentru copii care, potrivit instrucţiunilor producătorului, pot fi montate inclusiv pe locul din faţă destinat pasagerilor prin orientarea cu faţa spre direcţia opusă direcţiei normale de deplasare a autovehiculului se instalează pe acest loc doar în situaţia în care conducătorul dezactivează airbagul frontal corespunzător locului, chiar şi în cazul autovehiculului prevăzut cu un mecanism care detectează în mod automat prezenţa dispozitivului instalat şi blochează declanşarea airbagului frontal corespunzător locului, sau dacă autovehiculul nu este echipat cu airbag frontal corespunzător locului.

Dispoziţiile prevăzute se aplică în mod corespunzător şi în cazul tipurilor de dispozitiv de fixare în scaun pentru copii care, potrivit instrucţiunilor producătorului, pot fi montate inclusiv pe locul din faţă destinat pasagerilor prin orientarea cu faţa spre direcţia normală de deplasare a autovehiculului.

Se exceptează de la obligaţia de a fi fixat sau prins cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii ori de a purta centura de siguranţă pe timpul transportului copilul pentru care este eliberat un certificat medical de scutire pe motiv medical grav în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea acestor sisteme de siguranţă. Transportul copilului se realizează pe locurile din spate ale autovehiculului. În cazul copilului în vârstă de până la 3 ani, transportul se realizează sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul.

Conducătorul de autovehicul care transportă un copil are obligaţia să aibă asupra sa certificatul medical, în conţinutul căruia trebuie să fie menţionată durata de valabilitate a acestuia.

„Din 2015, toți copiii sub înălțimea de 135 cm TREBUIE să fie asigurați în scaune auto pentru copii, nu mai sunt excepții cu limite de vârstă 3 sau 12 ani, iar după această înălțime trebuie pot circula cu centura mașinii pentru adulți doar dacă nu le vine peste zona gâtului sau feței.

Și totodată s-a clarificat faptul că poate fi utilizat un scaun auto pentru copii pe locul din față DACĂ PRODUCĂTORUL PERMITE atât pentru scaunele utilizate cu fața la sensul de mers cât si pentru cele utilizate cu spatele la sensul de mers cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat”, potrivit Copii la Bord.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.