
Guvernul polonez condus de Donald Tusk a adoptat luna aceasta o decizie prin care interzice temele obligatorii, pe fondul unei discuții ample despre necesitatea modernizării sistemului educațional.
Potrivit Associated Press, criticii sistemului de învățământ din Polonia spun că acesta pune prea mult accent pe învățarea prin memorare și pe teme, și nu suficient pe gândirea critică și creativitate.
Potrivit noii decizii a Guvernului Tusk, profesorii nu mai impune teme pentru acasă copiilor de la clasa până la clasa a III-a. În cazul celor din clasele IV-VIII, temele pentru acasă sunt acum opționale și nu sunt luate în considerare în notare.
Associated Press notează că dezbaterile cu privire la cantitatea adecvată de teme sunt frecvente pe tot globul. În timp ce unele studii au arătat puține beneficii ale temelor pentru elevi, alți experți spun că acest lucru îi poate ajuta să învețe cum să dezvolte obiceiuri de studiu și concepte academice.
Sławomir Broniarz, șeful Sindicatului Profesorilor Polonezi, afirmă că, deși trebuie recunoscută necesitatea de a ușura efortul elevilor, noile reguli pentru teme sunt un alt caz de schimbare impusă de sus fără o consultare adecvată cu cadrele didactice.
„În general, profesorii cred că acest lucru s-a întâmplat prea repede, prea brusc”, a spus el.
Sindicalistul a susținut că eliminarea temelor ar putea extinde decalajele educaționale dintre copiii care au un sprijin puternic acasă și cei din familii mai sărace, cu mai puțin sprijin și așteptări mai scăzute. În schimb, el a cerut schimbări mai ample ale întregului curriculum.