fbpx

Deca: Uniforma școlară poate deveni o opțiune, câtă vreme nu devine un instrument de excluziune

Ligia Deca, noul ministru al Educației, a declarat, în prima conferință de presă după preluarea mandatului, că uniforma școlară este o opțiune, însă, atunci când părinții nu și-o pot permite, ea trebuie să fie asigurată.

”Uniforma școlară poate deveni o opțiune câtă vreme nu devine un instrument de excluziune. Nu cred că putem impune copiilor, care au garantat dreptul la educație, să cumpere o uniformă atunci când familiile nu și-o pot permite. Uniforma poate fi un instrument pentru a nu avea diferențieri din punct de vedere social, dar acolo unde copiii  nu și-o pot permite, ea trebuie să fie asigurată, pentru ca dreptul la educație să fie garantat”, a spus Ligia Deca.

Declarația ministrului vine în contextul în care un proiect de lege depus de AUR la Parlament vizează introducerea uniformelor oblifgaatorii.

Iniţiativa îi are ca iniţiatori pe deputaţii George Simion şi Lilian Scripnic, anunţă formaţiunea. Iniţiatorii propunerii afirmă că ”o uniformă elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy cumpărate din mall-uri, în cazul copiilor ai căror părinţi au posibilităţi financiare, în timp ce alţi copii cu posibilităţi materiale mai modeste să dezvolte complexe de inferioritate în baza a ce au sau nu, ca haine pentru şcoală”.

Potrivit iniţiatorilor, în România, uniformele şcolare au o tradiţie neîntreruptă încă din secolul al XIX-lea şi până în zilele noastre. Primele uniforme şcolare de pe teritoriul ţării noastre au apărut la Turnu Severin în 1897. Ulterior, prin reforma la scară largă a învăţământului, implementată de Spiru Haret, obligativitatea purtării uniformelor şcolare s-a extins la nivel naţional.

”În perioada interbelică, purtarea uniformei şcolare era un motiv de mândrie pentru elevii români, datorită sentimentului de apartenenţă la o comunitate prestigioasă de tineri studioşi. Acestui sentiment i se răspundea, din partea societăţii, cu respect şi admiraţie. Ulterior, ca efect al introducerii uniformelor şcolare inspirate din modelul sovietic, sentimentele de mândrie şi de apartenenţă la o comunitate studioasă s-au degradat în timp, astfel că, la sfârşitul anilor ‘80, elevii aveau o atitudine ostilă faţă de uniformă şi conformism”, spun cei de la AUR.