Șeful ARACIP, despre Raportul PISA: De rezultate au profitat, imediat, influensării și ”experții” de pe feisbuc

Șerban Iosifescu, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, a reacționat, pe pagina personală de Facebook, față de rezultatele obținute de elevii români la testul PISA. În postare, Iosifescu afirmă că reacția societății este predominant emoțională și că de subiect au profitat ”influensării de pe feisbuc”, care nu au soluții pentru problemele pe care le semnalează.

Șerban Iosifescu este președintele ARACIP din anul 2005.

Preluăm postarea, integral:

Ce vedem din foarte multele reacții la aflarea rezultatelor la PISA 2015:
1. Reacție mult mai puternică decât în 2015 – ceea ce este bine: oamenii devin mai conștienți de importanța educației.
2. Reacția este predominant emoțională. Se pare că foarte mulți oameni nu știu, nu pot (nu mai au răbdare) sau nu mai vor să citească, să se informeze înainte de a deschide gura / laptopul. Din acest motiv, pentru că nu sunt în stare să-și dezvolte ”opinii documentate”, se iau după ”muște” (v. punctele 3 și 5 de mai jos): ”Ăsta combate, domnule, nu ţi-am spus eu!”
3. De rezultate au profitat, imediat, influensării și ”experții” de pe feisbuc – intransigenții de serviciu – care încearcă să-și creeze și să-și consolideze notorietatea atacând tot ce mișcă. Desigur, este mai ușor să devii faimos înjurând în stânga și în dreapta, decât generând soluții fezabile: când îi întrebi de soluții, nu obții mai mult decât ”vrem un învățământ centrat pe copil”; ”soluția este să avem profesori mai bine pregătiți”; ”trebuie să sporim relevanța curriculum-ului”. Când îi întrebi: ”cum anume?” – răspunsul primit este ”să ne zică experții în educație!”.
4. Reacțiile sunt politizate și personalizate la extrem – atacurile politicile și atacurile la persoană sunt net dominante față de discutarea ideilor și argumentelor. Profită pescuitorii în ape tulburi (cei cărora instabilitatea, provizoratul și slăbiciunea instituțiilor publice le convin de minune) precum și wannabes politici (=oamenii noi) – ambele categorii cu armatele aferente de trolli și răspândaci.
5. Practic, reacțiile arată că societatea este exact cum este descrisă de rezultatele la PISA: iată descrierea nivelului 2 de proficiență pentru citire/lectură (de-a lungul timpului, cam între 35% și 45% dintre români s-au aflat și se află sub acest nivel):
”Unele sarcini de lucru de la acest nivel solicită cititorului să localizeze una sau mai multe informații care pot necesita deducție și îndeplinirea mai multor condiții. Altele solicită recunoașterea ideii principale dintr-un text, înțelegerea relațiilor sau construirea sensului din cadrul unei anumite părți a textului când informația nu este evidentă și când cititorul trebuie să facă deducții simple. Sarcinile de la acest nivel pot include comparații sau opoziții bazate pe o singură caracteristică a textului. Sarcinile de reflecție tipice de la acest nivel solicită cititorilor să realizeze o comparație sau câteva conexiuni între text și cunoștințe din afara textului, prin folosirea experiențelor personale și pe baza atitudinilor individuale”.
6. Și, să nu uit: știm unde ajung cei care se iau după muște…