fbpx

Școala online, ca alternativă educațională

de Marcel Bartic, profesor alternativă educațională

Pandemia a zgâlțâit din temelii școala românească. Ne-a scos din zona de confort, ne-a catapultat în online, o zonă crepusculară pentru mulți dintre profesori. Am stat închiși în case și ne-am văzut doar pe Zoom luni de zile. Viitorul a devenit, dintr-odată,  imprevizibil. Două săptămâni la școală,  trei acasă, orașe întregi în carantină, familii în izolare și o teamă viscerală pentru ce ne va mai aduce ziua de mâine. Am așteptat cu sufletul la gură un vaccin care să mai potolească pacostea asta de virus. Am vorbit despre spitale și medici mai mult ca niciodată. 

Am trăit probabil una dintre cele mai mari spaime colective de la Revoluție încoace.

În toată nebunia asta, nu ne-am gândit nici o secundă că în România trăiesc copii pentru care saloanele de spital,  două săptămâni la școală,  trei luni acasă pentru tratament și un „mâine” mereu imprevizibil reprezintă un mod de viață. Pe care îl trăiesc cu mult înainte să vină virusul ăsta peste noi. Pe copiii ăștia nu i-a întrebat nimeni până acum cum li se pare școala. Dacă îi pasă cuiva ce învață,  cum învață sau cât. Eventual, figurează la rubrica de absențe nemotivate. 

În ultimele luni s-a conturat posibilitatea unei școli online pentru acești elevi. Da, iată că șocul, pe care învățământul nostru l-a simțit în ultimul an, are și efecte pozitive. Ne-am dat seama că le putem fi de ajutor. Școala online ar fi o nesperată șansă prin care ei se pot reconecta la actul educațional. Sigur, cu programe școlare adaptate acestui gen de învățământ, cu profesori care să aibă abilitățile necesare și susținerea logistică de care e nevoie în acest caz. Platforme de învățare și  evaluare, acces la internet, device-uri și lecții digitale.  Dar, știți la ce mă gândeam? De ce să ne oprim aici? Uite, mai sunt și elevii care fac sport de performanță. Care, poate, or fi plecați cu săptămânile prin cantonamente sau campionate. De ce să nu le oferim și lor posibilitatea de a rămâne conectați la școală? Sau cei care au nevoie de consolidare. Poate performanță. Poate recuperare. Copiii din centrele de plasament, medii sociale vulnerabile, cei care cresc cu asistenți maternali, oare ei n-or avea nevoie de educație? Mă gândesc că nu toți or avea bani de meditații. Bine, nici nu ar trebui să aibă,  astea n-ar trebui să existe. 

Sigur, îmi veți spune, nu domnule, asta nu  e școală adevărată. Până nu îți rozi coatele de băncile alea din lemn scrijelite și până nu inhalezi praful de cretă nu se cheamă că ai făcut școală. Da’ de ce trebuie să fie musai așa? De ce să ne încăpățânam să punem toți elevii din țara asta pe un pat al lui Procust,  pe care știm sigur că nu vor încăpea mii de copii din țara asta? 

Ministerul Educației s-a arătat deschis la o astfel de propunere venită din partea unor părinți și ong-uri, lucru pe care nu pot decât să-l salut și să sper că va fi pus în practică. Ar putea fi angajați profesori care să ofere aceste ore online din toate colțurile țării. Imaginați-vă , pentru o secundă,  cum ar fi ca un elev cu o condiție medicală specială sau unul dintr-un centru de plasament din județul Vaslui să aibă șansa de a lucra cu un profesor de la un colegiu de prestigiu din Bucuresti,  Iași sau Cluj.

În România există,  de câțiva ani buni, alternative educaționale precum Montessori, Waldorf sau Step by Step. Și e foarte bine că există.  Reprezintă o nișă a învățământului românesc care oferă soluții unor copii care nu s-au potrivit învățământului de masă.  Că sunt alte metode, alte principii, filosofii educaționale,  n-are nici o importanță. Reprezintă o variantă foarte bună de a ajuta niște copii pentru care învățământul de masă nu era o opțiune. Școala online poate fi, de asemenea, o alternativă educațională pentru copiii care, din diferite motive, nu pot fi prezenți fizic în școală. Chiar nu cred că învățământul de masă trebuie să fie singura unitate de măsură pentru toți elevii. 

Pentru că,  până la urmă, nu vehiculul cu care mergem e cel care contează cel mai mult. Ci destinația. 

Să-i ajutăm să învețe. 

alternativă educațională

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *