fbpx

Ramona Dumitru, Apa Nova: Manualul Apei ia forma unei povești ce are similitudini aparținând lumii basmelor

Ramona Dumitru

Manualul Apei este cel mai nou instrument dedicat educației, lansat de compania Apa Nova. Obiectivul proiectului este să le transmită copiilor între 8 și 12 ani informații valoroase despre apă, dar și să le stimuleze spiritul de competiție, prin participarea la un concurs tematic, care le testează cunoștințele acumulate. Ramona Dumitru, director Comunicare și Corporate Affairs Apa Nova, explică, într-un interviu, de ce compania a ales formula de edutainment pentru a-i atrage pe cei mici și care a fost strategia de conținut a proiectului.

  1. De ce v-ați orientat către un instrument adresat copiilor?

De-a lungul timpului, am dezvoltat și prezentat mai multe campanii de conștientizare și informare a publicului larg, urmărind comportamente responsabile din punct de vedere al sustenabilității resurselor naturale. Este foarte important pentru noi, Apa Nova, ca furnizori de apă și servicii de canalizare pentru peste 2 milioane de locuitori ai Municipiului București, să facem cunoscută importanța apei ca resursă naturală, dar și utilizarea responsabilă a ei. Ne dorim o conștientizare a acestei importanțe în rândul tuturor publicurilor, inclusiv sau în special la nivelul tinerei generații. Cu toate că o parte dintre informațiile regăsite în lecțiile noastre sunt predate în școli, cum ar fi cele trei stări sub care apa se regăsește în natură sau condițiile în care aceasta se transformă, credem că putem veni în sprijinul profesorilor și putem contribui la procesul de predare-învățare cu informații complete, care au la bază o metodologie ce face mai accesibile înțelegerea și acumularea cunoștințelor referitoare la apă și prezența acesteia în viața noastră de zi cu zi. Când am decis să dezvoltăm un instrument educațional pentru copii, am avut în minte faptul că elevii trebuie să aibă o imagine clară asupra proceselor prin care apa trece până să ajungă la robinet, respectiv până să fie potabilă în totalitate, astfel încât să înțeleagă mai bine rolul  nostru în comunitate.

  1. De ce este importantă educația pe o tematică precum apa? Există un deficit de informație acum și se traduce în comportamentul nostru?

Încă din clasele primare, elevii învață că apa acoperă cea mai mare parte din suprafața Pământului, respectiv 71% din aria totală a planetei. La auzul acestor informații, cei mici tind să omită faptul că din totalul menționat, în jur de 3,5% constituie apă dulce și peste 96% se regăsește sub forma apei sărate, adică nepotabile. Și cu toate că statisticile arată că apa dulce se regăsește în proporție de aproximativ 3,5%, aceasta nu este disponibilă în întregime tratării și distribuirii către oameni. În prezent, ne confruntăm cu o problemă reală – diminuarea constantă a resurselor de apă dulce accesibile, ca urmare a lipsei măsurilor de conservare a apei. Iar această realitate devine alarmantă, multe dintre statele lumii depășind rezervele de apă disponibile lor. 

Scopul acestui proiect este de a facilita accesul la informațiile cu privire la această resursă vitală a planetei, dar și de a evidenția importanța protejării surselor de apă și folosirea corespunzătoare a resurselor existente. Astfel, putem spune că Manualul Apei are și rolul de a încuraja și modela comportamente pozitive încă din copilărie, cei mici învățând să gestioneze conștient și adecvat apa pe care o folosesc, evitând astfel irosirea ei.

 

  1. Care sunt cele mai serioase carențe de comportament în privința apei pe care le-ați observat?

 

În primul rând, mulți dintre oameni nu apreciază pe deplin importanța apei, mai ales a celei potabile. Cum aminteam și mai sus, această problemă se regăsește la nivelul întregului glob – tratăm apa de parcă izvorăște dintr-un puț nesecat, din care putem extrage la nesfârșit, fără a conștientiza că este nevoie și de eforturi din partea noastră pentru a contribui la buna întreținere a acestuia. Iar dacă privim dincolo de problema irosirii apei, comportament conștient sau inconștient, pe care îl regăsim în multe cazuri,  ne lovim și de „abuzul” sistemului de canalizare – persoane care tratează sistemul de canalizarea ca pe un adevărat coș de gunoi, aruncând deșeuri și obiecte care îngreunează cursul acestuia sau îl blochează. Această situație a fost adusă în atenția bucureștenilor prin campania de conștientizare „Povești cu final fericit”, prin intermediul căreia am subliniat importanța sistemului de canalizare în viața unui oraș, cele mai comune tipuri de deșeuri care îl afectează, precum și utilizarea corectă a acestuia. 

 

  1. Credeți că vor fi mai receptivi copiii la aceste informații decât sunt adulții? Ce anume din acest proiect credeți că li se va părea cel mai atractiv?

Avem toate motivele să credem că elevii vor fi receptivi la informațiile pe care le transmitem. În primul rând, de la lansarea proiectului, pe 27 octombrie, Manualul Apei s-a bucurat de popularitate în rândul elevilor din categoriile de vârste selectate, respectiv 8 – 12 ani, ceea ce ne bucură nespus. Și asta se datorează felului în care am selectat și prezentat informațiile de interes. Fiind conștienți de faptul că cei mici își pierd repede interesul dacă informațiile sunt prezentate într-o manieră rigidă, am avut în minte încă de la început că trebuie să povestim și să ilustrăm aceste lecții cât mai atractiv, pentru a le capta atenția. 

Întreg proiectul a fost dezvoltat având la bază principii ale conceptului revoluționar edutainment, care motivează elevii să învețe prin materiale interactive. Iar această formă de prezentare a informațiilor captează atenția celor mici și facilitează înțelegerea și conștientizarea importanței apei în viața cotidiană.

În al doilea rând, Manualul Apei este prezentat sub forma unei povești video ilustrate, ce are similitudini aparținând lumii basmelor, o adaptare la vremurilor pe care le traversăm, marcate de un interes tot mai mare pentru conținutul video. Și nu doar elevii sunt receptivi la acest tip de prezentare a informațiilor, ci și profesorii. Feedback-ul pe care l-am primit deja din partea acestora de la lansarea platformei este încurajator, inițiativa noastră fiind lăudată, iar elevii încurajați să experimenteze o metodă mai altfel. 

 

  1. De ce ați inclus și un concurs în proiectul Manualul Apei?

Manualul Apei are două componente: una educativă, adică parcurgerea informațiilor care îi învață pe cei mici să aprecieze și să înțeleagă mai bine valoarea apei în viața unui oraș, și una interactivă, tradusă de concurs – o serie de quiz-uri care să le testeze cunoștințele. Alături de elementele de edutainment, Manualul Apei înglobează și principii de gamification, adică urmărește să educe prin divertisment și premiere. În general, copiii sunt competitivi, iar concursurile reprezintă o provocare pentru aceștia, motivându-i să acorde toată atenția regulilor pe care trebuie să le respecte pentru a câștiga, respectiv concentrarea asupra informațiilor relatate.

 

  1. Cum a fost realizată documentarea pentru episoadele acestui proiect?

O sursă valoroasă de transmitere a cunoștințelor au fost colegii noștri. Echipele de specialiști din cadrul companiei au transpus într-un limbaj cât mai simplu și adaptat nivelului de cunoștințe existent al elevilor toate etapele prin care apa trece înainte să fie distribuită cetățenilor. Metodologia care stă la baza video-urilor este, deci, bazată pe expertiză aplicată, colegii noștri având în spate nu doar experiența acumulată în cadrul companiei, ci și cunoștințele dobândite de Grupul Veolia în cei peste 150 de ani de activitate în tratarea, gestionarea și distribuirea apei către populație. Veolia rămâne o companie de referință în dezvoltarea și modernizarea marilor orașe europene, asumându-și încă de la început rolul de a transmite cunoștinețe și, implicit, de a educa societățile în ceea ce privește gestiunea corectă a apei.

Astfel, și noi la rândul nostru ne-am asumat rolul de a da mai departe din aceste cunoștințe și de a insufla comportamente responsabile, benefice atât pentru societate, cât mai ales pentru natură.

Iar toate informațiile pe care le-am rezumat în cele patru lecții se regăsesc și pe site-ul nostru, desigur, într-o formă mult mai elaborată, și încurajăm elevii, părinții și profesorii să-l acceseze. www.apanovabucuresti.ro.


Articol susținut de Apa Nova București