fbpx

Radu Szekely: Aș vrea să eliminăm nota la purtare. 9 argumente în favoarea acestei propuneri

Radu Szekely, fost secretar de stat și ex-consilier al ministrului Educației, a declarat, la o dezbatere organizată de Educație Privată, că și-ar dori ca nota la purtare să fie eliminată din școlile din România. 

”Am discutat de multe ori și cu domnul Sorin Ion, și cu domnul Robert Avram. Aș vrea să eliminăm nota la purtare”, a spus Radu Szekely, în cadrul dezbaterii ”Anul 2022 în Educația din România”.

Contactat de Educație Privată, el a explicat, pe larg, care sunt argumentele pentru o astfel de decizie, din punctul său de vedere:

  • Nota la purtare este doar un instrument de pedeapsă, nu are rol predictiv sau de corecție a unor comportamente potențial problematice
  • Nu are rol de evaluare formativă, nu este însoțită de un proces de consiliere a elevului și a familiei, proces care ar trebui să se bazeze pe o analiză a cauzelor care duc la un comportament problematic
  • Nu descrie în nici un fel motivele care stau la baza acordării acelei note (nu există descriptori obiectivi)
  • Este singura notă care “se scade”, adică punctul de pornire este greșit, pentru că evaluarea se centrează pe deficit, pornind de la ideea că există un comportament perfect, “de zece”, și unii sunt “mai răi”
  • Absenteismul este evaluat prin scăderea notei la purtare, fără o analiză a factorilor care duc la absenteism
  • Este folosită deseori ca amenințarea supremă în cazul în care elevul nu reacționează sau nu se comportă conform așteptărilor, deseori subiective, ale cadrului didactic
  • Concentrarea pe deficit duce la excluziune, la stigmatizare, nu la o îmbunătățire a comportamentului (comportament care este oricum evaluat doar în școală, nu la modul general)
  • Într-o eră în care ne concentrăm pe evaluarea competențelor, o notă care evaluează comportamentul sau prezența la școala nu își mai găsește locul
  • Ar trebui înlocuită cu o caracterizare (narativă) a comportamentului și caracterului elevului, făcută în comun de consilieri școlari, diriginți, cadre didactice, care să fie utilizabilă pentru a corectă sau a potența anumite aspecte ale personalității elevului; o asemenea caracterizare, parte a unui portofoliu al elevului, ar fi mult mai utilă și la trecerea în ciclurile superioare de studii (admiterea la facultate) sau la angajare.

Declarația lui Radu Szekely, timecode 1:04:35

1 comment

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.