fbpx

Provocări de început de an școlar pentru diriginții care preiau clasele a V-a și a IX-a

Prof. Andreea Bratu, LLI Academy

Tranziția către un nou ciclu școlar poate fi dificilă, iar rolul diriginților în sprijinul emoțional și social al elevilor joacă un rol important. De la integrarea și dezvoltarea colectivului în clasă, până la relația cu părinții și gestionarea așteptărilor academice, acestea sunt provocările pentru diriginții care preiau clasele la început de ciclu, gimnazial sau liceal. 

Profesorii de la Little London International Academy ne vorbesc despre cum au gestionat aceste provocări. 

 

Tranziția către un nou ciclu școlar și rolul dirigintelui în acest proces

„Principalele provocări pe care un elev le întâlnește atunci când face tranziția către un nou ciclu școlar sunt: mai mulți profesori, materii noi, adaptarea la stiluri diferite de predare, învățare, evaluare. E foarte important ca elevii să perceapă dirigintele ca pe o persoană apropiată și în care pot avea încredere. În același timp au nevoie și de rigoare.”, spune Andreea Bratu, diriginte acum pentru elevii de clasa a VII-a de la școala privată Little London. 

„Tranziția de la ciclul primar la cel gimnazial vine cu o serie de schimbări. În primul rând, acomodarea cu mai mulți profesori, cu mai multe stiluri de predare, la care copiii trebuie să se adapteze constant. De asemenea, volumul de informații este mai mare, iar sistemul de notare este diferit. O altă provocare poate fi schimbarea dinamicii clasei, iar în această situație, elevii trebuie ghidați pe partea de comunicare și interacțiune cu ceilalți colegi. Fiecare elev are nevoi diferite, prin urmare abordarea mea a fost una individualizată în funcție de necesități. Adaptarea la noul ciclu s-a realizat treptat, prin discuții atât individuale, cât și colective, și prin momente de conexiune. Jocurile au avut ca obiectiv principal dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor.”, punctează Anamaria Filip, diriginte pentru clasa a VI-a. 

 

Integrarea și dezvoltarea colectivului de clasă

„Am reușit să formez un colectiv unit de elevi prin identificarea punctelor comune dintre ei. Desigur, m-am lovit și de dificultăți în acest proces, cea mai frecventă problemă disciplinară cu care m-am confruntat fiind bullyingul. Un regulament clar, strict și structurat stabilit împreună cu elevii a ajutat la menținerea unui climat de respect și disciplină în clasă.”Anamaria Filip

„Formarea unui colectiv unit de elevi se face cu foarte multă răbdare, printr-un exemplu personal de calm, optimism și încredere. Există multe jocuri și activități pentru orele de dirigenție care au ca scop să-i ajute pe elevi să-și dezvolte abilitățile sociale și să sudeze colectivul de elevi. Printre cele mai eficiente jocuri și activități pe care le-am folosit pentru a stimula interacțiunea pozitivă între elevi au fost. „Colorează-mi lumea”, „Foaia autograf” și „Florea”. Provocările disciplinare cu care eu m-am confruntat au fost, la clasa a V-a, crizele emoționale (plânsul necontrolat), iar la clasa a IX-a, revolta și sfidarea. Strategiile pe care le-am folosit pentru a menține un climat de respect și disciplină în clasă au fost exemplul personal și atitudinea. Tratând elevii cu respect, acesta ți se va întoarce. Dacă îi tratezi de pe o poziție superioară, nu le poți câștiga încrederea, căldura și structura.”Andreea Bratu

 

Relația cu părinții și gestionarea așteptărilor academice ale acestora

„Adaptarea elevilor la noile cerințe academice am făcut-o prin strategii de planificare și organizare a sarcinilor educaționale. Așteptările părinților legate de performanțele academice ale elevilor se face prin calibrarea lor cu realitatea obiectivă a mediului educațional. O relație de încredere cu părinții în primele luni de școală se face prin autenticitate, prin expunerea autentică a evoluției procesului educațional. Cea mai frecventă preocupare pe care părinții o verbalizează este legată de performanța academică a elevilor. Întâlnirile individuale cu părinții vin în sprijinul și claritatea cu privire la evoluția copiilor.” Anamaria Filip

„Părinții unor elevi la început de ciclu au așteptări, de multe ori, nerealiste. Trebuie și ei consiliați și ajutați să înțeleagă întregul procesul care are loc în perioada de tranziția. Construirea relației de încredere cu părinții în primele luni de școală se face prin empatie și sinceritate. Onestitatea și rigoarea sunt esențiale pentru o relație sănătoasă cu părinții. Ei trebuie să înțeleagă că vor fi ajutați de câte ori este necesar, dar niciodată prin încălcarea regulilor. Cele mai frecvente preocupări ale părinților sunt legate de adaptarea academică și emoțională, de aceea comunicarea cu ei trebuie să fie permanentă, nu doar în situațiile problematice.”Andreea Bratu

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.