fbpx

PROIECT Diploma de Bacalaureat, eliminată dintre condițiile pentru a fi mediator școlar

Colaj foto: România Curată

Un proiect de lege semnat de un număr important de parlamentari propune ca diploma de Bacalaureat să fie eliminată dintre condițiile obligatorii pentru dobândirea calității de mediator școlar, semnalează Antonia Pup, fost președinte CNE, într-un articol publicat pe pagina de internet a organizației România Curată.

Potrivit sursei citate, proiectul urmează să fie discutat în Camera Deputaților.

Ce spune Antonia Pup, în articolul publicat pe platforma organizației România Curată:

Marcel Ciolacu, Violeta Alexandru și șeful deputaților PNL te lasă să fii mediator școlar și fără Bacalaureat, în timp ce își înființează noi sinecuri în inspectoratele școlare județene

inițiativă legislativă semnată de un număr important de deputați și senatori ai PSD, PNL, AUR, UDMR, dar și cei aparținând grupului parlamentar promovat de Ludovic Orban și reprezentanții minorităților este pe punctul de a intra în vizorul Camerei Deputaților, după ce la Muncă și protecție socială, în comisia condusă de Adrian Solomon, a primit aviz favorabil. În urmă cu o săptămână, și Comisia de raport (Comisia de învățământ) a acordat raport favorabil adoptării inițiativei legislative, ceea ce înseamnă că, în curând, aceasta va fi votată în Camera Deputaților, de unde va merge în Senat, la camera decizională.

Printre inițiatori se află președintele Partidului Social Democrat, Marcel Ciolacu, fostul ministru al Muncii în Guvernul Orban, Violeta Alexandru, șeful deputaților PNL, Gabriel Andronache, dar și președintele Comisiei de învățământ din Camera Deputaților, Natalia Intotero, precum și Luminița Barcari, fost secretar de stat pentru învățământul preuniversitar. Expunerea de motive a inițiativei poartă semnătura lui Cătălin Zamfir Manea de la Partida Romilor.

Principalele prevederi ale proiectului legislativ sunt:

  • Înființarea unui nou post de inspector școlar, ,,inspectorii școlari din rândul grupurilor marginalizate din punct de vedere social – romi”, care vor fi numiți prin consultarea grupului parlamentar al minorităților naționale, deși, la ora actuală, avem inspectori școlari pentru minoritățile naționale, dar și alți inspectori care au atribuția de a superviza și preveni tendințele de abandon școlar în rândul grupurilor defavorizate din punct de vedere socio-economic;
  • Deprofesionalizarea mediatorilor școlari, agenți ai comunității în relație cu școală, care au, de asemenea, o serie de atribuții în prevenirea și combaterea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii. Dacă astăzi, pentru a deveni mediator școlar, trebuie să ai studii superioare (diplomă de licență cu specializarea asistență socială) sau măcar o diplomă de bacalaureat obținută în urma absolvirii unui liceu pedagogic, dacă proiectul de lege va trece în forma depusă de inițiatori, mediatorii școlari vor fi condiționați doar de absolvirea învățământului general obligatoriu, urmată de un curs profesional. Practic, se elimină obligativitatea de a avea diplomă de Bacalaureat pentru a deveni mediator școlar, în timp ce se înființează o nouă sinecură – un post călduț în inspectoratele școlare județene, unde vor fi numiți nu profesioniști, ci reprezentanți girați de către grupul parlamentar al minorităților naționale.

Rațiunea de a fi a inițiativei legislative o găsim, însă, în expunerea de motive, disponibilă pe site-ul Camerei Deputaților, în care deputatul Manea citează articolul 3 al Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene, care prevede obligația UE de a combate excluziunea socială și discriminarea. O vorbă frumoasă aruncată din elicopter care nu ne spune nimic, atâta timp cât inițiatorul nu răspunde la niciuna din următoarele întrebări:

  • De ce un alt inspector școlar care să trateze distinct problema minorității rome (deci, segregarea minorității rome prin parcarea tuturor problemelor acestei minorități care ar putea fi rezolvate prin politici publice integrate într-un alt birou al inspectoratului școlar județean)? Care ar fi valoarea adăugată a unui alt salariu plătit la stat pentru un inspector nou, care ar avea atribuții similare cu cei existenți (de exemplu, inspectorii pentru minorități)?;
  • Ce rol are Parlamentul în numirea unui inspector școlar într-o instituție aflată în subordinea directă a Ministerului Educației? Cum ne asigurăm că funcția astfel creată nu va deveni doar o altă sinecură în mâna grupului parlamentar al minorităților naționale?;
  • Atâta timp cât Uniunea Europeană susține lupta împotriva excluziunii și discriminării, de ce vrem ca politica privind inserția copiilor romi în sistemul educațional să fie făcută de oameni care nu au nici măcar o diplomă de bacalaureat? Nu face asta ,,combaterea excluziunii și discriminării” să devină doar o marotă, atâta timp cât în comunitățile fără populație majoritară romă va fi totuși nevoie de mediatori școlari cu studii în domeniu? De ce deprofesionalizăm fix acolo unde e cea mai mare nevoie de mediatori școlari?

În lipsa unor răspunsuri la aceste întrebări, cheia în care putem alege să lecturăm inițiativa legislativă este simplă: nu se dorește, cu adevărat, trimitea copiilor romi la școală, ci doar fidelizarea unei anumite porțiuni de electorat, prin tranzacționarea unor posturi în inspectoratele școlare. Este inexplicabil de ce inițiatorii vor să elimine criteriul diplomei de Bacalaureat pentru obținerea postului de mediator școlar, fără a ne spune cum va putea crește astfel calitatea serviciilor oferite de către acești mediatori școlari, acolo unde nevoia intervenției lor este vizibilă. Nu este totuși, o uimire cât preț pune inițiatorul Cătălin Zamfir Manea pe calitatea studiilor, atâta timp cât dumnealui nu are nici măcar CV-ul publicat pe pagina Camerei Deputaților.

Dacă Guvernul nu a trimis până la ora actuală un punct de vedere, Consiliul Economic și Social a avizat negativ proiectul de lege, cu următoarea motivare:

  • ,,modificările propuse nu sunt oportune, întrucât nu aduc nicio modificare relevantă, propunerea legislativă fiind în acest sens foarte slab documentată”;
  • ,,scăderea nivelului studiilor minime solicitate pentru mediatorii școlari nu este, indiferent de motivație, binevenită”.

Comisia de muncă și protecție socială, condusă de social-democratul Adrian Solomon, a dat undă verde proiectului de lege, trecând peste recomandările emise de Consiliul Economic și Social. Comisia de raport, cea de Învățământ, condusă de social-democrata Natalia Intotero are termen până marți, 22 februarie 2022, să depună raportul, urmând ca legea să fie votată de deputați.

1 comment

  1. Hristu Polina spune:

    Cum vor realiza mediatorii școlari, proiectele pentru rezolvarea problemelor minorității rome, dacă nu au pregătirea necesară? Cine va scrie aceste proiecte? Probabil tot cei cu studii de specialitate dar angajați pe funcții inferioare și cu salarii mai mici?
    Mai rămâne să li se ceară „dosar curat” la angajare pe funcția de mediator școlar, așa cum era condiția minimă în anii `50, pentru admiterea în învățământul superior.
    Cred că, din anii ’80 și până acum, sunt prea mulți analfabeți funcționali, care lucrează la birou.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.