Tatiana Cauni, profesoară MERITO 2019 de limba și literatura română, a prezentat cele trei nevoi ale elevilor care trebuie să fie satisfăcute pentru ca aceștia să își poată menține motivația.
Într-un webinar cu această temă organizat de Proiectul MERITO, Tatiana Cauni a vorbit despre teoria autodeterminării, fundamentată pe aceste trei nevoi.
Profesoara a precizat că acest punct de vedere reprezintă un consens la care a ajuns în discuțiile cu alte două cadre didactice care au participat la dezbatere: Antonela Samson, profesoară MERITO 2024 pentru învăţâmânt special și Liliana Chivulescu, profesoară MERITO 2022 pentru învăţământul primar.
”Credem că una dintre cele mai mari provocări ale profesorilor este cum să menținem motivația elevilor, dar mai ales pe termen lung, într-o lume în care să zicem că elevii sau copiii din jurul nostru sunt foarte atrași de tehnologie sau de alte influențe. Noi credem că, până la urmă, motivația elevilor nu este doar o chestie legată de o regulă sau de o metodă didactică anume, ci cumva totul pornește de la relația autentică pe care noi o creăm în clasă, înainte de a începe orele sau înainte de a începe un an școlar.
Toate trei am spus că rezonăm cu teoria autodeterminării, fundamentată pe trei nevoi: cea de autonomie, de competență și de relaționare. Când ne gândim la autonomie, ne gândim, de fapt, la ceea ce-i determină pe copii să învețe singuri, adică să își controleze cumva propria învățare. Asta nu înseamnă neapărat că îi lăsăm să învețe de capul lor sau că fac ceea ce doresc. Un exemplu ar fi cum doresc să își prezinte un exercițiu pe care l-au avut sau un proiect la care au lucrat”, a spus profesoara Tatiana Cauni.
”Apoi, ne-am oprit un pic și la competență și am găsit-o foarte fain descrisă. Mai ales când vorbim despre feedback, când dăm un feedback constructiv copiilor, pentru că atunci ei sunt capabili să aibă succes, să progreseze, pentru că sunt motivați și pentru că își doresc mai mult.
Relaționarea este cea mai importantă, pentru că știm foarte bine că în clasă copiii trebuie să simtă că sunt apreciați, că fac parte dintr-un grup, că reușesc să construiască relații pozitive între ei, dar, în același timp, și cu noi, și cumva ne dorim aceste relații autentice”, a adăugat cadrul didactc.