Prof. Marcel Bartic: Nu știi istorie dacă înveți șabloane pe de rost

Marcel Bartic, profesor de istorie, afirmă că, în opinia sa, anii de liceu ar trebui să reprezinte un pic mai mult decât repetarea acelorași șabloane de un număr mare de ori.

”La noi sunt niște șabloane pe care copiii le memorează, le învață pe de rost și cam asta e toată istoria. Nu știi istorie în felul ăsta”, a punctat Marcel Bartic, în cadrul emisiunii Euro Educația de la Euronews România.

Întrebat ce se evaluează la finalul liceului, profesorul a răspuns: ”Teoretic, ar trebui să știm că, în cei patru ani de liceu, elevii au obținut competențele prevăzute de programa școlară. Am dat cea mai simplă definiție. La cum văd că se întâmplă această evaluare, mi-e teamă că e o discrepanță uriașă între ceea ce spunem și ne-ar plăcea să se întâmple în anii de liceu și ceea ce se întâmplă la bacalaureat. Să dau un exemplu foarte concret: subiectele la istorie au fost extrem de accesibile, mi-e foarte greu să cred că, dacă ai fost măcar de câteva ori la orele de istorie, nu poți să iei măcar un 7, un 8, acolo.

Subiectele n-au fost grele absolut deloc, nici măcar la subiectul 3, unde se presupune că ar trebui să mai facă un pic diferența: constituirea statului român modern, cu câteva evenimente principale, pe care le tot faci în fiecare an, le știi din clasa a opta, n-ar trebui să fie mare lucru”.

”Pe de altă parte, parcă mă întristează cumva că istoria ajunge în punctul în care nu mai reprezintă altceva decât un moment în care storci un pic de informație, mai mult decât cunoscută, din câteva perioade, că astea se repetă. Dacă stau să mă gândesc, vă mărturisesc că am avut, așa, un hâc!, când am văzut la subiectul doi, dacă îmi amintesc bine, instituția domniei odată cu instaurarea regimurilor fanariote. E un exemplu pe care îl repeți doar de 275.443 de ori în timpul clasei a douăsprezecea. Parcă anii de liceu ar trebui să fie un pic mai mult. Anii de liceu, cel puțin la istorie, unde să spunem că știu un pic mai bine lucrurile, ar trebui să însemne, e adevărat, o consolidare a informației, trebuie să știi niște lucruri, trebuie să îl faci pe tânărul acela să citească mai mult, să gândească cu capul lui”, a adăugat profesorul. 

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.