Prof. dr. Alexandra Bărbulescu: (Ce facem la școală, în vacanță?)
Ce mai facem la școală, dacă este vacanță? La Liceul Teoretic Național suntem de părere că educația nu pleacă în vacanță niciodată. Sigur, cunoaștem importanța timpului alocat activităților de recreere și faptul că dezvoltarea noastră, tineri și adulți, trebuie să cuprindă perioade de învățare activă dar și momente de relaxare dar știm și că avem în fiecare zi, în orice context, oportunitatea de a învăța ceva despre ceea ce ne înconjoară și despre noi înșine.
A venit așadar vacanța care împarte anul școlar în două semestre, vacanța care ne aduce speranța unui început de semestru în care ne vom revedea față în față, ne vom putea saluta, vom putea petrece orele și cursurile fără a fi intermediați de ecrane și dispozitive tehnologice. Este „Vacanța Speranței” și a (re)acomodării cu ceea ce urmează să se întâmple.
***
Poate pentru că sunt profesor de filosofie, mi-am pus mai multe întrebări pe parcursul acestei perioade pandemice. I-am încurajat întotdeauna și pe elevii mei să chestioneze realitatea, să ridice semne de întrebare, să se îndoiască și să caute răspunsuri. Așadar, mă întreb: când se va termina pandemia, revenim la vechile tendințe sau ne îndreptăm către o viață nouă, noi obiceiuri și realități? Cum ar spune un filosof, ne întoarcem în trecut sau ne întoarcem în viitor?
Consider că răspunsul la această întrebare va dezvălui capacitatea fiecăruia dintre noi de a se adapta vremurilor în care trăim. Adaptabilitatea este o competență soft, o competență de leadership fără de care nu putem supraviețui (cel puțin așa ne sugerează OECD și alte organisme de profil). Trebuie să fim capabili să învățăm rapid, să punem în practică ceea ce învățăm, să încercăm mereu lucruri noi și să ne provocăm abilitatea de a rezolva probleme în diferite situații.
Revenind la contextul actual pandemic și la sistemul de învățământ românesc, am sesizat că au apărut în spațiul public noi sintagme și concepte care să completeze tabloul adaptării educației la noile provocări. Am auzit cu toții de ore remediale, lecții de consolidare, distanțare socială, reziliență economică și alte asemenea care ne explică de fapt că suntem puși în situația de a ne adapta rapid, altfel sistemul educațional va eșua în maratonul dezvoltării educației.
Liceul Teoretic Național a spus lucrurilor pe nume încă de la începutul acestei perioade. Se împlinește un an de când dezvoltăm la clasă și în afara ei, online dar mai ales offline, competențe de adaptabilitate. Indiferent că vrem să ne întoarcem la ce a fost, sau că ne dorim să mergem înainte deschiși la noutate, fenomenul de adaptare/reacomodare este un proces invariabil prin care trecem cu toții.
Echipa LTN a organizat, în afară de proceduri interne și strategii proprii de acțiune în astfel de situații inedite, mai multe sesiuni de reacomodare, adaptare, simulare a noilor contexte și condiții de a face educație.
Încă din vacanța de vară am organizat simulări împreună cu elevii și profesorii, pentru organizarea examenelor naționale în condiții de pandemie. Apoi am acomodat elevii și profesorii cu folosirea noilor tehnologii și aplicații pentru ca atunci când vor fi acasă, să cunoască modalitatea de predare-învățare în sistem online. Înainte și după fiecare schimbare de scenariu și în fiecare vacanță școlară noi ne-am asigurat că trecerea de la o situație la alta se face într-o atmosferă sigură și care să ofere ocazia de reacomodare pentru fiecare participant la actul educațional. Iată că și acum, în vacanța dintre semestre am propus familiei LTN să acomodeze elevii și să îi pregătească pentru revenirea în băncile cu plexiglas ale școlii. Este important să ne oferim timp și spațiu pentru adaptare, să parcurgem împreună perioada de reacomodare la oricare condiții diferite de ce cunoșteam anterior.
Deși este vacanță, școala s-a umplut de glasurile celor mici, de bucuria revederii, de tropăieli și dansuri, de setea de cunoaștere și de nevoia de a fi motivat în cadrul unei comunități. Elevi de gimnaziu și de liceu au venit să facă pregătirea specifică pentru examenele ce bat la ușă, cei mici se reacomodează cu școala live, acolo unde ai sală de sport, pauze cu muzică clasică, activități în colaborare directă cu colegi și dascăli.
Ce am învățat cu toții din aceste exerciții de reacomodare și adaptare?
Am învățat să facem mereu lucruri noi și să fim curioși; să căutăm să schimbăm zilnic, săptămânal, lunar câte ceva din mediul nostru sau din obiceiurile noastre pentru că suntem perfectibili continuu; am reușit să învățăm repede și să aplicăm imediat ceva din ce am studiat pentru ca învățarea să se transforme în experiență trăită; am considerat eșecurile oportunități de creștere; am fost dispuși să ne asumăm riscuri și să minimalizăm temerile de orice fel; am exersat și am strâns colaborarea cu ceilalți și nu am renunțat ușor la obiectivele stabilite. Toate acestea sunt doar câteva dintre atributele unor viitori lideri care își dezvoltă competența de adaptabilitate, pe lângă alte multe abilități pe care secolul XXI ne permite să le dezvoltăm.
Și știți ce am mai învățat? Să ne bucurăm de viață. Să ne bucurăm împreună.
Bine ați venit în „Vacanța Speranței”!