Constantin Cucoș, fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, afirmă că lucrările de control și ”ascultarea” elevilor sunt mai expuse subiectivismului, în timp ce evaluările naționale sunt mai puțin afectate de subiectivitatea evaluatorului.
„În general, evaluările curente, cu rol formativ, de zi cu zi, prin ascultarea orală sau lucrări de control, sunt mai expuse aprecierilor subiective sau erorilor în evaluare. Evaluarea cu miză mare, sumative – cum ar fi evaluarea națională sau bacalaureatul, sunt mai puțin afectate de subiectivitate sau alte variabile întrucât probele sunt standardizate, unitare și chiar unice la nivel de sistem, și realizate de echipe de specialiști. Urmând un anumit barem de corectare, evaluatorul nu are de ce să greșească sau să fie subiectiv”, a declarat Constantin Cucoș pentru Ziarul de Iași.
Potrivit specialistlui, această perspectivă subliniază importanța standardizării și a folosirii unor criterii clare de corectare pentru a diminua riscul evaluărilor părtinitoare. Totodată, un punct-cheie este și pregătirea riguroasă a profesorilor, care, conform specialistului, trebuie să posede „o cultură didactică minimală”.
„În ce privește efectele perturbatoare ce intervin în evaluare, acestea sunt binecunoscute, putând fi găsite în orice manual de pedagogie generală, constituind o chestiune de cultură didactică minimală pentru un profesor care se respectă”, a precizat fostul director al DPPD din cadrul UAIC Iași, pentru „Ziarul de Iași”.