Ministerul Educației a lansat, azi, în dezbatere publică proiectul de Metodologie privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar.
Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025.
Proiectul de metodologie operează cu două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional, care urmăresc să sprijine atingerea potențialului propriu de către beneficiarii primari (preșcolari și elevi din învățământul preuniversitar), cu aportul conjugat al cadrelor didactice, al părinților și al altor actori educaționali din comunitate, având ca reper profilului absolventului.
(2) Cele două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional menționate la alin.(1) sunt:
a) portofoliul individual – instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);
b) portofoliul educațional – instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al copilului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia.
(3) Portofoliul individual cuprinde produse sau rezultate ale activităților desfășurate în contexte formale, nonformale și informale de învățare, cum ar fi: desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc.și este predat părintelui sau, după caz, elevului, la sfârșitul anului școlar.
(4) Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:
a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;
b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;
d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale;
h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
(5) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.
Portofoliul individual se realizează în format fizic sau în format digital, iar decizia privind organizarea acestuia este luată de preșcolar/elev împreună cu cadrul didactic. O selecție de documente din cadrul portofoliului individual, realizată conform prevederilor art.9 alin.(1), poate fi atașată portofoliului educațional.
(2) Portofoliul educațional poate fi realizat în format fizic sau în format digital.
(3) Portofoliul educațional în format digital poate fi înregistrat pe platforma școlii/ pe platforme de stocare bazate pe cloud până la momentul operaționalizării platformei digital integrate ca parte a Sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației, prin intermediul UESMATD , conform prevederile art. 133 alin.(1), (3) și (4) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
Portofoliul educațional cuprinde următoarele secțiuni:
A) SECȚIUNEA I – Date de identificare (date personale ale preșcolarului/elevului, așa cum apar în catalogul grupei/clasei);
B) SECȚIUNEA II – Rezultate și produse ale activităților de învățare, cu următoarele
delimitări:
II.1 – Educație formală:
a) documente școlare – diplome de absolvire, foi matricole, certificări profesionale (cu excepția portofoliului pentru nivel preșcolar);
b) planuri individualizate de învățare, planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rezultate ale evaluărilor și examenelor naționale;
d) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I;
e) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă, cu caracter consultativ.
II.2 – Educație non-formală:
a) diplome/certificate/adeverințe de participare la concursuri, competiții, olimpiade, festivaluri, simpozioane etc.;
b) certificate de competențe lingvistice, digitale etc.;
c) produse relevante ale activității – eseuri, proiecte, lucrări de cercetare, desene, fotografii ale unor lucrări practice/creative etc.;
d) diplome/certificate/adeverințe de participare la programe de voluntariat.
Accesul la portofoliul educațional este permis părintelui/reprezentantului legal al preșcolarului/elevului, educatorului/profesorului pentru educație timpurie/profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte, colectivului de cadre didactice care predau la acea clasă, după caz, directorului unității de învățământ și persoanei cu rol de administrator al platformei. Fiecare categorie de personal va avea acces la întregul portofoliu sau la anumite secțiuni ale acestuia, după caz, în scopul respectării normelor legale privind protecția datelor cu caracter personal.
Proiectul de metodologie poate fi accesat, integral, aici: Proiect_Metodologie_portofoliu_educational