Petru Apostoaia (CNE) îi răspunde lui Daniel Funeriu: ”Nota 10 este primită de câteva categorii de elevi”

Președintele CNE, Petru Apostoaia, i-a dat replica fostului ministru al Educației, Daniel Funeriu, care criticase protestul #foaiagoală.

 ”Consider ca fiind un penibil răsfăț, protestul “foaia albă”. Orice fraier poate să braveze dând o foaie goală. Dacă tot vreți să protestați, faceți protestul “foaia plină”, demonstrați că luați 10 pe linie și că sunteți mai buni decât impostorii care vă conduc. Ah, dar am uitat: asta e mai greu și nu ne place efortul, în schimb ne plac luminile rampei mediatice… Așa că nu-i mai ridicați în slăvi pe cei care “protestează” cu foi goale…”, afirmase Funeriu, pe Facebook.

Iată răspunsul lui Apostoaia, publicat pe aceeași platformă de socializare:

Deși rezonez cu multe dintre ideile fostului ministru al educației, aceasta este, de departe, una dintre cele mai aberante, iar impresia mea este că, deși se referă la toți elevii, îi privește pe toți ca fiind înscriși în filiera teoretică.

„Demonstrați că luați 10 pe linie” relevă, cred eu, niște metehne de-ale majorității miniștrilor educației… Luând declarația și scoțând-o din context, da, de acord, toată lumea să ia 10! Totuși, pentru a emite o părere pertinentă, trebuie pusă în context.

La momentul actual, nota 10 este primită de câteva categorii de elevi:
1. Cei care sunt determinați să învețe pentru că îi pasionează un anumit domeniu, fie că le place sau nu profesorul de la clasă (aprofundarea materiei poate fi făcută individual, fără ajutorul cadrelor didactice).
2. Cei care admiră atât de mult un cadru didactic încât învață de plăcere, direct din clasă.
3. Cei care sunt determinați să învețe de dragul competiției, pentru a se mândri că ei sunt „cei mai buni”.
4. Cei care mănâncă pregătiri (am înțeles că, în alte zone ale țării, sunt numite meditații) pe pâine, obligați de părinții mânați de obsesia ca odraslele lor să exceleze în tot și toate, adică în nimic.
5. Cei care mănâncă pregătiri pe pâine pentru că nu au înțeles nimic la clasă și ori îi obligă părinții să facă pregătire, ori cer singur acest lucru, pentru a lua note bune la examene.
Probabil mai sunt câteva categorii pe care le-am omis, însă acestea mi-au venit acum, în minte. Dintre toate acestea, doar primele 2 sunt note reale, legate de scopul învățării.

Totuși, cum sunt cei care iau note mici? În acele cazuri, cauzele pot fi diverse:
1. Părinții nu îi susțin.
2. Părinții nu îi motivează.
3. Părinții nu îi educă.
4. Părinții îi maltratează.
5. Părinții… nu mai sunt. Ori s-au despărțit, ori au plecat din țară.
6. În mediul din care provin, nivelul de educație este scăzut.
7. Nu au avut parte de cadre didactice pregătite.
8. Cadre didactice nu le-au insuflat dorința de cunoaștere.
9. Nu își permit să facă pregătire.
10. Din cauza numărului mare de elevi de la clasă, cadrele didactice nu reușesc să se concentreze asupra lor, pentru a remedia carențele.
11. Materia nu îi atrage.
12. Se cred „șmecheri” dacă nu învață și se laudă cu asta.
13. Și-au găsit drumul în viață și trec prin școală doar pentru a avea acces la anumite necesități.

Poate sunt și alte categorii, dar pe acestea le-am identificat până acum.

A se lua în considerare faptul că motivația celor care „învață” s-a modificat de-a lungul timpului, după cum am observat. Odată cu lărgirea și ușurarea accesului la educație, motivația elevilor de a învăța s-a modificat simțitor, astfel că și metodele de predare, evaluare etc. trebuie modificate concomitent.

Totuși, ce relevanță au notele astea? Ce se evaluează? Sunt atâtea cazuri în care elevii sunt notați pentru că nu și-au făcut temele, pentru că vorbesc în oră, pentru că „răspund și sunt obraznici” etc. Evaluarea și-a pierdut, aproape total, sensul. Toată lumea fuge după note mari, dar fără a înțelege ce înseamnă ele, de fapt. Pentru că, dacă ar înțelege că relevanța acestora tinde să fie sub nivelul mării, poate n-ar mai fugi după note.

De ce nu mai fuge lumea după cunoștințe și competențe? Sau fuge, dar în afara școlii?

Discuția are la bază, de fapt, modificarea paradigmei educației. Oricum, atât de multă generalizare nu face bine.

#foaiagoală

P.S.: poziția CNE poate fi citită aici bit.ly/foaiagoala2