fbpx

O nouă provocare a școlii online: evaluările sumative

evaluările sumattive

de prof.gr.I, Rodica PALIGA

Știm cu toții  încă de pe vremea când și noi, profesorii de astăzi eram elevi, că în fiecare trimestru/semestru evaluarea finală pentru câteva discipline de studiu se realiza printr-o lucrare numită TEZĂ. Dar ce este teza? Printre alte sensuri oferite de DEX descoperim și următoarea definiție: „Lucrare scrisă, făcută de elevi în clasă sub supravegherea profesorului, la sfârșitul unei perioade de studiu sau la un examen.”(SURSA: https://dexonline.ro/definitie/teza)

Așadar teza este sau mai bine spus, era acea lucrare ce însuma evaluarea cunoștințelor obținute de elevii claselor de gimnaziu (două lucrări, la  limba română și matematică pentru clasele V-VII, trei lucrări – limba română, matematică și istorie sau geografie pentru elevii claselor a VIII-a) și de liceu (între patru și cinci lucrări semestriale la disciplinele de profil) în urma parcurgerii materiei dintr-un semestru și care, inițial, avea greutate de 50%, apoi de 25% în calcularea mediei finale la disciplinele la care se susținea această lucrare. 

Spuneam despre teză că „era” pentru că, în acest an şcolar, din pricina situației pandemice în care ne aflăm, Ministerul Educației a decis ca tezele să fie înlocuite cu evaluările sumative. Astfel, nota obținută la aceste evaluări, la aceleași discipline dedicate anterior tezelor, se va calcula ca o notă obișnuită alături de celelalte note obținute pe parcursul semestrului. 

Potrivit declarației ministrului Educației „înlocuirea tezelor cu evaluarea sumativă are rolul de „diagnosticare a actului educațional” și de verificare a cunoștințelor acumulate în timp.

S-au realizat, pe această temă, chiar și sondaje: Consiliul Național al Elevilor a lansat în 5 noiembrie 2020 un sondaj adresat tuturor elevilor din România, în cadrul căruia aceștia să își exprime opinia cu privire la subiect. La sondaj au răspuns peste 60 de mii de elevi, provenind atât din mediul urban, cât și din mediul rural, începând cu clasa a V-a și până la clasa a XII-a. Conform rezultatelor formularului de consultare, potrivit Consiliului Național al Elevilor, „putem observa faptul că majoritatea covârșitoare a elevilor (76,6%) preferă înlocuirea tezelor în acest an școlar cu o altă formă de evaluare sumativă. Totodată, 15,3% dintre respondenți consideră că tezele ar trebui susținute în baza unei programări, astfel încât toți elevii să fie evaluați ca înainte, în timp ce 8,1% cred că lucrările semestriale ar trebui transpuse în mediul online”.

Problemele legate de deosebirile dintre modelul de evaluare clasic și cel online și, mai ales, dificultățile întâmpinate de unii dintre elevi sau profesori (se pune problema susținerii tezelor/lucrărilor online de orice fel evitându-se copiatul sau fraudarea!) au constituit preocuparea tuturor – profesori, elevi, părinți – și pot fi reactualizate și analizate astăzi, pe 22 decembrie, când această perioadă dedicată lucrărilor sumative s-a încheiat:

  • potrivit declarației din 2 noiembrie 2020 a doamnei Luminița Barcari, secretarul de stat în funcție la acea dată: „Varianta este ori să mergem în continuare (…) pe teză, … sau să înlocuim teza, pentru că nu putem aplica în mod discriminatoriu: ori dă toată lumea teză, ori nu dă nimeni. Deci, ori să înlocuim acest tip de evaluare scrisă cu o evaluare sumativă, dar care să fie notată normal, nu să aibă ponderea pe care o are teza în mod normal – 25% din medie. Există şi varianta eliminării tezei şi înlocuirea cu această evaluare sumativă. (…) Nu este o decizie simplă. Până la urmă, elevul trebuie să fie evaluat, dar, în acelaşi timp, trebuie să aibă şanse egale la o evaluare corectă şi obiectivă…”. Cum, în continuare, sunt mulți elevi care nu au încă tablete sau nu au posibilitatea de a se conecta la Internet, pentru ei, o astfel de evaluare online „nu ar fi o soluție”, recunoaște Luminița Barcari.
  • potrivit lui Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor „discuția despre teze ar fi trebuit să aibă loc cu mult timp mai devreme, nu cu aproape o lună de zile înainte ca acestea să aibă loc, iar pandemia ar trebui să fie privită și ca o oportunitate pentru a regândi modalitatea de predare și învățare… Consiliul Național al Elevilor propune introducerea unui nou tip de evaluare sumativă, axat pe evaluarea gândirii critice și a competențelor deprinse de către elev”;  (declarație din 5 noiembrie 2020)
  • în 15 decembrie subsecretarul de stat din Ministerul Educației, Jean Badea, recomanda ca profesorii să le dea elevilor evaluări sumative la toate materiile, nu doar la cele la care se susținea teza în mod normal;
  • s-au mai auzit de asemenea voci care spuneau că, ținând cont de gradul de digitalizare mic al școlii românești, nu toate școlile pot susține teze online evitându-se copiatul sau fraudarea. Astfel „sunt școli unde ar fi mai bine să se susțină tezele și școli unde ar fi mai bine să se amâne sau să se găsească o altă modalitate de evaluare”, cum ar fi proiecte, quizz-uri sau  teme de portofolii.

Dincolo de toate aceste declarații un lucru este clar și anume că evaluarea sumativă din acest an a fost o nouă provocare așa cum se întâmplă în sistemul nostru de educație din martie 2020 încoace. Întrebarea pe care și-a pus-o orice participant la acest nou proces de evaluare a fost: cum să fie eliminată fraudarea ca evaluarea să fie cât mai corectă? 

Cel mai bine ar fi fost să dispunem, la nivel național,  de un soft anticopiat care să vină în sprijinul acestei etape de evaluare propusă de Ministerul Educației: „Foarte onest eu mă îndoiesc că vor fi folosite la tezele de anul acesta, cel puțin pentru tezele din semestrul I, pentru că ele presupun în primul rând și infrastructură, adică soft-urile anticopiere să poată suporta astfel de subiecte. Un soft anticopiat presupune și o cameră de bună calitate care să detecteze orice fel de mișcare a elevului în timpul examenului. Iar cei care nu au acces la Internet nu ar putea intra efectiv online. Când vorbim despre soft antiplagiat, vorbim deja despre nave spațiale”, subliniază Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Aici, în școala mea, Liceul Teoretic Național, noi nu am așteptat să ne „salveze” navele spațiale! Nu. Pentru că LTN se numără printre acele școli din România care se pot bucura, încă dinainte de pandemie, de infrastructură IT (laptopuri și chromebook-uri pentru elevi și profesori), profesori pregătiți din timp și atestați prin cursuri Google Educator, platformă și sursă proprie de internet. 

Cu toate aceste facilități și pentru profesorii și elevii din LTN evaluările sumative au constituit o provocare. Provocare căreia însă le-au făcut față cu brio deoarece organizarea internă a LTN și „pregătirea” /„exersarea” pentru o astfel de modalitate de evaluare a fost  experimentată deja la clasă încă din etapa anterioară a izolării, iar regulile ce trebuie respectate pe parcursul desfășurării orelor sau evaluărilor online (cameră web și microfon – deschise) au fost cunoscute de la bun început de toți participanții online: adulți, tineri, copii ce fac parte din marea familie a LTN. Au existat însă și voci care au susținut pentru aceste evaluări, cel puțin pentru elevii claselor terminale, a VIII-a și a XII-a, varianta față-în-față.

Elevilor LTN li s-a explicat clar înaintea susținerii evaluării că scopul nu este să copieze ci să descopere fiecare dintre ei importanța corectitudinii, care este cea mai bună modalitate de cunoaștere a forțelor proprii, a regresului, stagnării sau progresului real pentru fiecare, fapt ce se va reflecta în pregătirea lor viitoare, la examenele cu care se vor confrunta în viață, în orice domeniu vor activa. 

Fără a idealiza și înfrumuseța însă lucrurile din această perioadă dificilă pentru toți, trebuie să recunoaștem că și noi, echipa LTN, ne-am confruntat și ne confruntăm cu obstacole, unele independente de voința noastră cum ar fi: comunicarea în eter cu elevul datorită lipsei internetului din anumite zone ale orașului sau a suprasolicitării rețelei, situații individuale/personale diverse etc. Cu toate acestea putem declara că încheiem această perioadă de evaluări mulțumiți și asta datorită rezultatelor obținute, dar și a prezenței de peste 98% a elevilor noștri la aceste lucrări. 

Analizând cele de mai sus un lucru ne este clar că este necesar ca evaluarea sumativă sau teza sau cum s-ar mai numi ea să depășească stadiul de „cutumă”, care se baza doar pe rezumatul materiei și că școala să aibă autonomia promisă pentru a-și regândi modalitățile de evaluare în contextul schimbărilor pe care le aduce pandemia prezentă. 

Școala nu va mai fi la fel după această pandemie, profesorii trebuie să se adapteze mai rapid, astfel încât elevii să nu mai fie o „generație de sacrificiu”. Școala românească trebuie să se reinventeze, iar  viitorul ei să fie legat de digitalizare: parteneriatele cu specialişti în IT care vor ajuta profesorii să folosească tabletele, internetul, dar și aplicaţii pentru predarea online sunt din ce în ce mai solicitate. Ca urmare și evaluarea elevilor/studenților români va trebui să îmbrace o altă formă, adecvată și în pas cu noile schimbări la nivel global, iar soluțiile viitoare cele mai dorite sunt cele de tip blended-learning, de integrare obligatorie a soluțiilor online cu cele  față-în-față. Numai așa vom putea vorbi despre orice fel de evaluări și nu doar despre cele sumative  –   corecte.

evaluările sumative evaluările sumative evaluările sumative evaluările sumative