fbpx

Nu simulați simularea!

de Marcel Bartic simularea

Dragilor, săptămâna viitoare încep simulările pentru Evaluarea Națională și bacalaureat.

Știu. E nebunie. Școli în scenariul roșu, învățământ online, două săptămâni la școală, patru acasă, teme pe whatsapp, habar n-avem cum va fi de la o zi la alta. Nimeni nu știe nimic iar incertitudinea și confuzia ne țin cu sufletul la gură. Știu, nu trebuie să-mi mai spuneți, școala trebuia să mai facă nu știu ce, ministrul nu a spus cutare chestie, inspectoratele, directorul, comunicarea,  conexiunea la internet, ați intrat în criză de timp, nu s-au aliniat astrele, gata, stop.

Opriți-vă.

Inspirați. Expirați. Preț de câteva minute, întrebați-vă de ce faceți asta.

Pentru părinți? Pentru note? Pentru școală?

Nu.

O faceți pentru voi.

Simulările astea sunt un exercițiu foarte bun pentru examenele care vă așteaptă la vară. Da, multe s-ar fi putut face mai bine, conținuturile, programa, predarea, am înțeles, protestăm cu altă ocazie. Acum nu mai e timp. Acum vă concentrați pe examenele de săptămâna viitoare. 

Vă recomand să mai faceți o scurtă recapitulare a capitolelor pe care le aveați de învățat. Cu pixul în mână. După fiecare capitol, notați-vă lucrurile pe care nu le știți bine sau pe care le-ați uitat. Mai insistați o dată pe ele. Sunați-vă un coleg. Intrați o jumătate de oră, o oră, pe zoom și verificați-vă cunoștințele. Studiile arată că elevii rețin mai ușor când sunt în dialog cu cineva decât atunci când memorează de unii singuri. Încercați să legați noțiunile mai dificile de unele pe care le cunoașteți, stabiliți legături între ele, învățați prin metoda hărților mentale (mind map), folosiți imagini în învățare. Creierul le reține mai ușor. Încercați metoda localizării, e o tehnică foarte bună de memorizare. Când ieșiti la o plimbare, la magazin sau să-l plimbați pe Grivei care moare dacă se mai ține pe el încă o zi în casă, stabiliți câteva repere care vă sunt foarte familiare și legați-le mental de informațiile alea mai greu de reținut. Banca din fața blocului sau Loganul verde al vecinului de la patru  sunt numai bune pentru Congresul de pace de la Berlin sau trăsăturile personajului principal din romanul Ion. Peste câteva zile, când va trebui să scotocești prin memorie după noțiunile astea, le vei găsi mai ușor pentru că mintea ta le-a legat de ceva care îți este ție foarte cunoscut.

 

 Evitați să faceți o mie de lucruri în același timp. N-o să-ți intre-n cap poezia lui Bacovia nici la paștele cailor dacă și mănânci în același timp, răspunzi iubitei la mesaje, tragi cu ochiul la emisiunea preferată și vrei să vezi și câte like-uri ți-ai luat pe Instagram cu ultimul selfie. Fără eroisme, cu stat până la patru dimineața învățând comentarii, că oboseala este cel mai afurisit dușman al memoriei. Cu cât ești mai oboșit, cu atât nu mai ești în stare să reții mare lucru. Stabilește-ți un program de odihnă, împarte-ți programul de învățare în sesiuni de câte o oră, o oră și jumătate, cât simți că poți, cu pauze de cincisprezece minute în care să te plimbi puțin sau să faci exerciții fizice. Nu vă lăsați angrenați în lucruri care vă distrag de la învățat. Lăsați cearta cu colegul de bancă până după examene, pantofii ăia mișto mai pot aștepta și până săptămâna viitoare iar de petreceri, slavă domnului, o să aveți tot timpul din lume de la vară încolo. Acum aveți un singur obiectiv. Examenele. Nu lăsați vreun capitol necitit pe motiv că aveți voi un feeling că s-ar putea să nu-l dea. Exact capitolul ăla te va stresa  la culme în dimineața examenului.  

Nu uitați, e o simulare. Chiar dacă nota e mai mică decât cea pe care ați estimat-o voi, e chiar un lucru foarte bun. Vă veți da seama pe ce trebuie să mai insistați, ce tip de exerciții sau probleme mai trebuie făcute, deci nu e nici o nenorocire, ba chiar vă va fi de ajutor. Dacă se întâmplă să fii cu școala în carantină, nu te panica, nu se întâmplă nimic catastrofal. Subiectele sunt publicate în aceeași zi. Le găsești pe net. Le descarci, îți iei câteva coli de hârtie, te așezi la birou și trei ore nu te ridici de acolo până nu le rezolvi. Fii atent că vei fi supravegheat de Tu din viitor. Din viitorul de peste trei luni. Dacă încerci să te inspiri sau să tragi cu ochiul în vreun manual, nu faci altceva decât să-i faci probleme lui Tu din viitor. Și vezi că Tu ăsta e foarte exigent și mai matur decât tine. Cu trei luni. Nu te pune cu el.

Dragilor, hai să vă mai spun ceva și după aia vă las să vă apucați de învățat.

Nu sunteți prima generație care dă examene dintr-astea în condiții dificile. În alte perioade a fost și mai greu. Au fost războaie, cutremure, foamete, elevi dați afară din școli că făceau parte din anumite minorități, ați înțeles, se poate și mai rău. Aș vrea însă ca voi să înțelegeți că lecția cea mai importantă a acestor examene este curajul. Curajul de a vă lua soarta în mâini. De a nu vă mai plânge, resemna, de a abandona la primul eșec. Lăsați, la asta ne pricepem noi foarte bine, generațiile de dinaintea voastră. Voi trebuie să învățați să fiți hotărâți  și siguri pe voi. Sigur că e greu. Dar tocmai asta vă va face să fiți mândri de voi. Că ați fost capabili să vă țineți tari în fața unor provocări care, pe mulți adulți, i-ar fi făcut să renunțe.

În acest moment, viitorul făcut de noi, adulții de astăzi, e un biet drum de țară, îngust și plin de gropi.

În voi stă șansa de a face din el o autostradă de mare viteză.

simularea simularea simularea simularea simularea simularea simularea

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *