Megan Cannella, manager al Departamentului de Servicii Familiale la Davidson Institute, afirmă, într-o analiză publicată de CNBC.com, că unul dintre semnele care le pot indica părinților faptul că au un copil supradotat este reprezentat de dificultățile acestora de a realiza sarcini simple, de exemplu să-și lege șireturile.
Davidson Institute este o organizației care se ocupă cu ghidarea copiilor supradotați. Megan Cannella se ocupă de înscrierea copiilor în programele oferite de institut.
Cele 5 semne indicate de Cannella, în analiza publicată de CNBC.com:
1. Dezvoltare asincronă
Copilul tău inteligent are probleme cu sarcini simple, cum ar fi legarea șireurilor sau să-și amintească să se spele pe dinți?
Acestea sunt doar câteva exemple de dezvoltare asincronă – sau de dezvoltare mai rapidă în unele zone decât în altele. Este un lucru obișnuit pentru copiii supradotați.
Un copil dotat de 8 ani ar putea demonstra abilitățile de citire ale unui elev de clasa a 7-a, abilitățile de matematică ale unui elev de clasa a 5-a, abilitățile sociale la nivelul clasei sale și reglarea emoțională a unui elev mult mai mic.
2. Profunzime emoțională și sensibilitate la o vârstă fragedă
Specialiștii în neuroștiințe sugerează că copiii supradotați experimentează reacții emoționale mai intense la lumea din jurul lor.
De exemplu, le este greu să se bucure de spectacole în care un personaj este rănit sau este trist. Mulți au, de asemenea, un simț sporit al dreptății și pot experimenta frustrare și dezamăgire atunci când simt că o situație este nedreaptă.
Datorită dezvoltării lor asincrone, este posibil să nu aibă încă abilitățile de reglare emoțională pentru a naviga prin sentimente importante.
3. Chestionare existențială
Copiii supradotați au adesea o curiozitate nesățioasă, mai ales în ceea ce privește aspectele existențiale ale vieții.
Ei pot fi mai preocupați de probleme precum moartea, sărăcia, schimbările climatice și nedreptățile decât colegii lor. Chiar și un film sau o carte destinată copiilor care abordează subiectul bullying-ului, de exemplu, îi poate determina să pună întrebări despre natura societății.
Întrebările pot varia de la „Ce se întâmplă când murim?” la „De ce se întâmplă lucruri rele în lume?”
4. Interese unice sau un simț matur al umorului
Când un elev rezolvă probleme complicate de chimie sau studiază hărțile de transport în masă ale orașelor mari, uneori părinții își fac griji că copilul lor își pierde copilăria.
În realitate, copiii lor pot avea o înțelegere mai avansată a unui subiect decât alții de vârsta lor.
5. Performanțe insuficiente în școală
Copiii supradotați au o nevoie extremă de stimulare mentală constantă. La școală, se pot plictisi cu ușurință pentru că învață lucruri mai repede decât colegii lor.
Când școala nu este suficient de provocatoare sau interesantă, aceștia își pot pierde motivația. (Gândiți-vă la cum v-ați simți după o tură de lucru de opt ore în care nu sunteți provocat sau implicat.)
Chiar dacă pot rezolva cu ușurință sarcinile școlare – au adesea abilități excelente de raționament și memorie – nu văd niciun scop și nu mai încearcă.