fbpx

Nu e în fișa postului!

de Gabi Bartic, COO Brio

Am lucrat întreaga mea existență în mediul privat. Acum, la mai bine de 20 de ani distanță de primul job retribuit, mărturisesc public ceva ce poate fi considerat ca o oroare profesională: o singură dată am avut o fișă a postului, și aceea într-o instituție a cărei amintire prefer să o acopăr cu cât mai multe experiențe profesionale fericite.

Am ținut să dau acest context nu pentru că eram nerăbdătoare, din postura de „old professional” să împărtășesc ceva amănunte biografice, ci pentru că am citit, în ultima vreme, atâtea referiri la fișa postului profesorului, încât acest amănunt va conta în demontarea argumentației mele: „iată, vorbește și asta, nici măcar nu a avut fișa postului”. Nu-mi rămâne decât să confirm deja: așa e.

Nu am avut asta în fișa postului, și totuși am construit de la 0 strategii de comunicare extrem de serioase în vreo 50 de țări (le numărasem la un moment dat). Nu am avut asta în fișa postului, și totuși am pus umărul la crearea unor produse digitale care sunt și acum referință pentru media digitală. Nu am avut asta în fișa postului, și totuși am creat și condus departamente, am ajutat nenumărați profesioniști să-și înceapă sau poate să-și schimbe carierele în comunicare, marketing, digital etcetera. NU am avut în fișa postului, și totuși am băut cafea în fiecare zi. Nu am avut asta în fișa postului, și totuși am venit zilnic la birou cu credința că pot face ceva bun. Și în momentul în care nu am mai crezut asta, am găsit un alt loc în care am făcut asta. NU am avut asta în fișa postului, și totuși mi-am ajutat colegii în orice moment am crezut că e nevoie de ajutorul meu. Sau în orice moment acesta mi-a fost cerut. Explicit sau nu.

De câteva zile citesc pe diverse grupuri de profesori ceva ce mi se pare peste putința mea să înțeleg: sindicatele din învățământ spun așa: nu e în fișa postului profesorilor să AJUTE copiii să recolteze teste (teste despre a căror utilitate nu cred că mai e cazul să discutăm). Aș vrea să văd într-o asemenea fișă a postului unde scrie că profesorii trebuie să dea note subiective. Că trebuie, în loc de ore desfășurate online, să trimită pdf-uri de whatsapp. Că trebuie să țipe la copii, că trebuie să îi certe, să îi umilească, să le pună note pe orice, numai pe cunoașterea materiei – nu . Că trebuie să știe ce sunt părinții ca să știe cum să-i abordeze. Că trebuie să-i forțeze să memoreze robotic informație nedigerată. Că trebuie să-i lase să plece de la oră fără lecția înțeleasă. Că trebuie să-i ignore. Că trebuie să-i cheme la meditații plătite. Pentru că, dacă aceste lucruri nu sunt în fișa postului, probabil că, alături de ajutorul dat copiilor într-o situație excepțională din care toți vrem să ieșim – cea pandemică – ar trebui ca și practicile descrise mai sus să se facă obiectul unor sondaje și să existe luări de poziție publice ale sindicatelor. 

Stimați semnatari ai petițiilor (mi-e greu să scriu „profesori” în acest context), nu e în fișa postului niciunuia dintre noi să ne iubim copiii, să-i ajutăm și să fim umani, să fim solidari și să încercăm, fiecare cum putem, să ieșim cât mai puțin dezumanizați din situația prin care iată, trebuie să trecem împreună. Cred că dacă misiunea de a AJUTA trebuie trecută în fișa postului unui angajat în educație, a oricărui angajat în educație, Educația însăși nu mai are nicio șansă. Și tot nicio șansă nu au nici copiii noștri.

 

5 comments

  1. vladut calin spune:

    Nu, doamna, nu aveti dreptate decat la modul ideal. Nu cred ca este in regula sa impui unei categorii profesionale atributii ce nu fac parte din competentele sale, mai ales intr-un domeniu atat de sensibil si atat de in criza precum sanatatea publica. Pur si simplu nu poti face asta intr-o societate normala, decat, eventual, in varianta de voluntariat. In plina isterie a covidului, nu poti obliga persoane fara competenta, multe dintre ele cu probleme de sanatate, cu temeri si frici poate exagerate, dar reale, sa se implice in recoltarea de probe biologice.
    Si mai e o problema, pur tehnica, ce demonstreaza clar ca cei care au initiat masura au facut-o pe sest, fara sa analizeze implicatiile, singura lor idee clara fiind aceea de a scapa cat mai repede de responsabilitate, plasand-o, ca de atatea ori, in spatele dascalimii. In zilele de luni si joi, de la ora 8, profesorii vor pierde sistematic acele ore in care ar fi obligati sa testeze, iar in conditiile in care, ca dascal, ai la dispozitie o singura ora pe saptamana in cazul anumitor materii, ai toate sansele sa nu mai faci altceva, in acest semestru, decat teste de saliva! Ce ziceti, doamna COO, vi se pare in regula?!
    Stiu, si dumneavoastra, ca si qvasitotalitatea societatii, aveti o parere foarte proasta despre scoala romaneasca, credeti ca puteti da lectii, inclusiv de moralitate, unei categorii sociale care si-a pierdut, la modul dramatic, partial din vina proprie, statutul de altadata. Pierdeti din vedere, insa, un lucru foarte important, acela ca , printre altele, pentru a avea o scoala de calitate e nevoie si ca societatea sa-i respecte pe dascali, sa le creeze conditiile pentru a-si face meseria pentru care s-au pregatit si nu altceva.

  2. Geta spune:

    Buna ziua. Recoltarea si, mai ales, prelucrarea probelor de saliva ar trebui facute de un cadru medical. Daca nu se poate acest lucru cred ca ar fi mai bine sa fie testati copiii acasa, de parinti. Insa ar fi necesare materiale scrise si video care sa prezinte, in detaliu, informatii clare despre procedura. Ca sa avem si o finalitate a testarii ar fi obligatoriu ca, in clasa unde un elev e testat pozitiv, sa fie toti ulterior testati prin RT- PCR.( daca dorim cu adevarat sa identificam toate cazurile pozitive). Poate…. o varianta de compromis ar fi testarea luni si miercuri la finalul orelor, cu dascali echipati cu PPE, cu geamurile deschise larg, cu dezinfectare corecta a mainilor si a spatiului de lucru, etc. Oare scolile si- au facut pana acum toate contracte cu firmele de colectare a deseurilor biologice?
    PS Sensibilitatea acestor teste rapide din saliva este mult prea mica pt a depista eficient infectia cu SARS- CoV2, nefiind aprobate la nivelul UE pt acest scop.( a nu se confunda cu testele PCR din saliva).

  3. Kiri spune:

    Dar ne putem adapta unei situații excepționale, putem pune umărul sa ieșim din pandemie. Nu cred că e ceva ieșit din comun sa încerci să înveți câteva reguli simple de protecție și să participi la efortul colectiv. În măsura în care el există, desigur. Și în măsura în care chiar dorești să faci școală în condiții normale. Cat este posibil. Și dacă pentru asta trebuie să învățăm să facem teste de salivă, învățăm să facem teste de salivă. In timpul războiului femeile au lucrat in fabricile de armament pentru că bărbații erau pe front. Și asta nu era în fișa postului de femeie.

  4. Zic si eu spune:

    Sunt scoli care au medic si asistenta ,uneori mai mult de atat cand au gradinita si cabinet stomatologic.
    Medicul scolar are un salariu dublu sau chiar triplu fata de un profesor.Cu toate acestea in aceasta perioada a pandemiei medicul si asistenta au dorit dorit sa fie relocati in campania de vaccinare unde li s-au adaugat sume consistente la salariu .
    Dupa cum a spus medicul:n-o sa stau sa colectez scuipatii pe gratis!
    Deci -mai bine s-o faca cadrele didactice! !
    Ma intreb daca un elev lipeste sau intarzâie la ora de testare sau chiar lipsește in ziua resprespectivă ce e de facut?
    La scolile profesionale elevii pot avea activitati practice la diverse firme in zilele de testare.Ce e facut? Recomandarea de a nu manca sau bea cu o ora inainte de testare clar ca nu poate fi respectata.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *