Profesorul Constantin Lomaca prezintă noutățile din testarea PISA 2025, care va pune accentul pe Științe.
Constantin Lomaca este și şeful Departamentului de Ştiinţă la Franconian International School din Germania.
”Cadrele curriculare PISA anterioare pentru evaluarea științelor au elaborat o concepție despre <cultura științifică> ca rezultat al educației și concept central pentru evaluarea științelor. Cadrul PISA 2025 trece la unul mai larg. Documentul se concentrează acum pe rezultatele educației științifice, pentru a alinia cadrul pentru științe cu cele pentru matematică și lectură, și nu în mod specific pe <cultura științifică>”, explic[ profesorul.
El prezintă, pe blogul său, cadrul curricular și al domeniilor ce vor fi evaluate, a competențelor și a celor trei forme de cunoștințe (de conținuturi, procedurale și epistemice cu cele patru elemente componente).
Da asemenea, profesorul Lomaca prezintă și o „Aliniere” a celor 15 competențe PISA cu cele românești de la Fizică, Chimie, Biologie la clasele VII-VIII.
Ce este nou în PISA 2025
Cadrele curriculare PISA anterioare pentru evaluarea științelor au elaborat o concepție despre “cultura științifică” ca rezultat al educației și concept central pentru evaluarea științelor. Cadrul PISA 2025 trece la unul mai larg. Documentul se concentrează acum pe rezultatele generale ale educației științifice, pentru a alinia cadrul pentru științe cu cele pentru matematică și lectură, și nu în mod specific pe “cultura științifică”.
La elaborarea cadrului 2025, două competențe anterioare (“Evaluarea și proiectarea cercetării științifice” și “Interpretarea științifică a datelor și a dovezilor”) au fost fuzionate într-una singură: “Construirea și evaluarea proiectelor de cercetare științifică și interpretarea critică a datelor și a dovezilor științifice”. Această modificare a fost făcută pentru a pune mai mult accent pe evaluarea proiectelor.
Având în vedere că, în prezent, contextul societal este dominat de sursele de informații de pe internet, multe dintre ele științifice, se pune un nou accent pe educarea elevilor pentru “cercetarea, evaluarea și utilizarea informațiilor științifice pentru luarea deciziilor și pentru acțiune”. De aici, adăugarea acestei a treia competență.
A avut loc o modificare a factorilor afectivi care influențează această competență, de la un accent pe atitudinile față de știință la un accent pe măsurarea unui concept mai larg de “identitate științifică”, care s-a dovedit a fi mai cuprinzător în descrierea angajamentului elevilor în domeniul științei.
În cele din urmă, dar important, este accentul pus pe educația pentru durabilitate/sustenabilitate și educația ecologică. Aceste elemente sunt sintetizate sub conceptul de “Agenție în Antropocen”, iar cadrul definește competențele considerate elemente ale acestui concept care vor fi măsurate în cadrul evaluării din 2025.
Cunoștințe științifice
Cele trei competențe dezvoltate de o educație în domeniul științei necesită trei forme de cunoștințe:
Doar un eșantion din domeniul de conținut al științelor poate fi evaluat în cadrul evaluării de științe PISA 2025. Cunoștințele care urmează să fie evaluate vor fi selectate din domeniile majore ale fizicii, chimiei, biologiei, științelor Pământului și spațiului, astfel încât cunoștințele:
Cadrul utilizează termenul “sisteme” în loc de “științe” în descriptorii cunoștințelor de conținut, pentru a transmite ideea că elevii trebuie să înțeleagă concepte din științele fizice și ale vieții, științele Pământului și ale spațiului, precum și aplicarea acestora în contexte în care elementele de cunoaștere sunt interdependente și interdisciplinare.
Citește continuarea, pe blogul profesorului Constantin Lomaca.