fbpx

Cum se face un proiect?

Ca părinți sau ca profesori, ne dorim pentru copii ca aceștia „să învețe bine”. Cum evaluăm cât de bine învață? Greu de spus! Sau dacă răspunsul nu e greu, e diferit, cu siguranță: aflăm din calificativul/nota pe care o primește elevul, din gradul de stres manifestat de copil, din felul în care se adaptează la situații noi, din entuziasmul cu care răspunde la întrebări legate de tema studiată… Și lista ar putea continua… proiect

Ce știm la SEB e faptul că elevul „va învăța bine” dacă știe cum să învețe. E un aspect care ocupă o parte semnificativă din procesul didactic din școală.

Învățarea pe bază de proiect este o modalitate de a implica activ elevul în procesul de învățare, iar feedbackul primit în acest sens este extraordinar. Însă primul pas este acela de a învăța cum să faci un proiect.

La clasa a III-a A, dna. înv. Daniela Vlădeanu, folosindu-se de conținuturile științelor naturii și trecând dincolo de obiectivele specifice disciplinei, a reamintit elevilor care sunt pașii de urmat în realizarea unui proiect.

Pasul I: CERCETAREA

Sunt accesate surse sigure pentru informații despre adaptarea viețuitoarelor la condițiile de viață. Biblioteca s-a dovedit a fi spațiul adecvat. Din enciclopedii, elevii au selectat informațiile sugestive, relevante pentru proiect.

Pasul II: REALIZAREA PROIECTULUI

Pe un suport potrivit, în acest caz – coli de hârtie A3, elevii au notat titlul și au completat cu informațiile selectate, trecute prin filtrul propriu, adăugând imagini sugestive, fie desenate, fie lipite într-un colaj. Avantajul a fost reprezentat de lucrul în echipă. Astfel, fiecare a avut posibilitatea să contribuie în mod propriu, punând în valoare abilitățile deja dezvoltate și dezvoltând, cu sprijinul colegilor, alte abilități.

Pasul III: PREZENTAREA

Elevii au prezentat în fața colegilor cele mai importante informații descoperite în cadrul proiectului și, mai important, au povestit despre felul în care s-au simțit pe parcursul fiecărei etape: ce i-a pus în dificultate, ce soluții au găsit, care momente au adus satisfacții. Colegii au oferit feedback, sprijinind în acest fel procesul de dezvoltare a abilităților de lucru în echipă, de prezentare a unui material în fața unui public, de asimilare a unor informații etc.

O singură activitate a dus la dezvoltarea mai multor tipuri de competențe:

→ realizarea unui proiect, respectând etapele realizării acestuia;
→  însușirea cunoștințelor legate de adaptarea la condițiile de viață printr-un proces de învățare autentică;
dezvoltarea abilităților de lucru în echipă;
dezvoltarea abilităților de prezentare a unui material în fața unui public.

Chiar dacă programa nu vizează  în mod direct astfel de competențe, acestea sunt absolut necesare în contextul nevoii acute de adaptare a copiilor la un mediu în continuă schimbare.


Citește și

Cu mască sau fără mască