Modele de viață care ne învață: ora de limba engleză cu Eva

de Alexandra Bărbulescu, Liceul Teoretic Național

Tinerii din clasele gimnaziale au tot felul de preocupări și pasiuni care par să nu aibă legătură cu materiile predate la școală. Profesori și experți în educație încearcă să aducă școala mai aproape de viața lor prin metode inovative și proiecte educaționale care să contribuie la formarea unei generații a schimbării. Este dificil uneori să găsești un echilibru între interesele tinerilor și informația transmisă la clasă. Nu e ușor să vorbești pe limba lor și să le captezi atenția, să-i antrenezi în dezbateri despre subiecte actuale, realiste, să dezvolți spiritul antreprenorial, grija față de mediul înconjurător, spiritul voluntar.

Un subiect „fierbinte” în mediul școlar este și educația pentru mediu. Cum facem să folosim mai puțin plastic în școli? Cum se cultivă în micile personalități în formare preocuparea față de mediu? Știu elevii să planteze un copac, să selecteze ambalajele înainte de a le arunca la gunoi, să îngrijească o plantă sau să aprecieze un peisaj? Și dacă stau bine cu teoria, practică ei în viața de zi cu zi aceste competențe?

Echipa Liceului Teoretic Național și-a pus aceste întrebări și, mai mult decât atât, a găsit câteva soluții care se derulează deja în școala noastră. „Școală pentru viață” – Modelul Liceului Teoretic Național promovează și susține formarea elevilor îmbinând activitățile formale cu cele în afara școlii într-un sistem integrat de educație. Astfel, o soluție a fost să introducem în Curriculum-ul la dispoziția școlii o disciplină aparte despre care o să vorbim mai pe larg în rândurile ce urmează. Am avut și un pic de noroc, o șansă cu care ne mândrim, și anume întâlnirea cu Eva von Falkenstein, care a devenit un model de viață și un izvor de idei pentru comunitatea școlii.

„Bună! Numele meu este Eva von Falkenstein,

Am fost invitată să mă alătur echipei de profesori LTN, pentru a oferi elevilor de la gimnaziu ocazia de a exersa limba engleză în timp ce își extind viziunea asupra lumii.

Pentru că îmi place să învăț, să explorez și să împărtășesc trăiri cu ceilalți, am acceptat această oportunitate în calea vieții mele, viață cizelată de către diversitate și schimbare. O copilărie în care am folosit trei limbi diferite, în Burkina Faso, schimburi de elevi în Franța, am locuit în America cu o familie locală pentru un an, precum și un an de studii academice în Olanda sunt doar câteva exemple din anii mei de formare. În ultima vreme am fost un fel de nomad global, mutându-mă la fiecare doi – trei ani, cu soțul meu, a cărui carieră profesională îi permite să schimbe des reședința. Nu este ușor să o iei mereu de la început, transformând în „acasă” orice locuință nouă, învățând o nouă limbă (cu româna sunt la a șaptea!), făcându-mi noi prieteni și descoperind metode de a contribui pe plan local cu ceea ce pot și știu – dar nu regret decizia mea de viață. Chiar dacă pașaportul meu este al unui cetățean german, inima mea se simte acasă în mult mai multe locuri, cum ar fi Bolivia, Brazilia și acum – România!

Sunt pasionată de  multe lucruri, cum sunt arta și design-ul, muzica, dansul, lumea culinară și a aromelor diverse, comunicarea. Natura și mediul înconjurător au un loc special în inima mea și îmi place să caut moduri de a avea un stil de viață mai sustenabil, pentru a mă simți conectată la lumea noastră într-un mod pozitiv. Pregătirea mea inițială este de grădinar și arhitect peisagist, cu experiență în managementul de proiect și consultanță dar și în educație de mediu și cred nemijlocit în puterea metodelor interdisciplinare și în combinarea teoriei cu experiențele practice.

 

Având în vedere toate acestea, aștept cu nerăbdare să contribui în mod constructiv la micul univers școlar, care este LTN! Dorința mea este de a le oferi tuturor elevilor mei experiențe care să-i ajute în a-și lărgi orizonturile și în a se dezvolta ca oameni. De asemenea sper să aduc plus valoare în viața oricui mă întâlnește întâmplător, fie în trecere, fie pe holuri, fie la un prânz spontan în cantina școlară.”

Ora de Limba Engleză coordonată de Eva von Falkenstein la clasele de gimnaziu introduce eco-educația – ca subiect actual și factor de inspirație socială pentru elevi și comunitate și exersează comunicarea în limba engleză a elevilor, direcționată pe un subiect vital. Cursul este conceput de partenerul LTN, Asociația Greenitiative, a cărei inițiativă a adus tema ecologiei și a sustenabilității aproape de elevi, într-un mod atât academic cât și practic.

Personalitatea Evei și metodele pe care ea le aplică aduc plus-valoare și diversitate în peisajul școlar: spre exemplu, profesoara evaluează efortul, gradul de participare al elevului la exerciții inovative și nu doar nivelul de informație acumulată sau memorarea, încurajează dezvoltarea capacităților elevului de a empatiza cu grupul din care face parte, disponibilitatea de a răspunde la chestiuni stringente privind lumea în care tinerii trăiesc. Deși sunt adolescenți sprinteni, uneori distrați, Eva oferă oportunitatea elevilor ca prin joc, mișcare, exerciții de comunicare, dezbateri pe echipe, ei să aleagă conștient și responsabil dacă iau parte și se implică într-o altfel de lecție. De la felul în care așează scaunele în clasa unde îi așteaptă pe copii, până la libertatea pe care le-o acordă în a-și exprima opiniile sau în a alege dacă iau parte la ceva deosebit de orele formale predate în stil tradițional, ora de limba engleză devine un micro-univers diferit de restul programelor din activitatea școlii. În timp ce metodele Evei crează un cadru de formare și educație inovativ, depinde acum doar de elevi dacă vor răspunde activ și vor favoriza inovația în domeniul metodelor instructiv-educative.

„Mă bucur de întâlnirile dintre oameni și cred din toată inima că, prin a ne cunoaște mai bine unii pe ceilalți, învățăm să ne dezvoltăm capacități interculturale care ne ajută să construim punți între noi, să trăim unii cu alții în mod pașnic și să ne unim forțele pentru a face această lume un loc mai bun pentru toate ființele. Încurajez pe toți cei care doresc să mă cunoască, să mă abordeze cu întrebări, să-mi vorbească despre ei înșiși… Haideți să folosim ocaziile acestea pentru a ne îmbogăți unii altora zilele, în timp ce drumurile ni se întrepătrund pe această planetă minunată!”

Eva von Falkenstein