fbpx

Mirajul promovabilității: Notele de la Evaluarea Națională, polarizate în funcție de situația economică a județelor

George Chivu, un utilizator al rețelei sociale Reddit, a demonstrat că notele de la Evaluarea Națională din fiecare județ sunt corelate cu situația economică a unității administrative respective.

George Chivu a explicat modul în care a realizat această analiză:

Am comparat, la nivel de judeţ, mediile peste 5 ale elevilor. A se observa că, în tabelul ministerului, mediile sub 5 nu sunt defalcate, pe note. Am refacut tabelul, fără a ţine cont de acele medii, deoarece consider că elevii promovaţi care iau în jur de nota 5 la examen (undeva între 5-6), nu au învăţat cu mult mai mult faţă de un elev care a obţinut undeva între 4-5.

În teritoriu, am identificat 5 categorii de judeţe, în funcţie de rezultatele obţinute (note peste 5):

  1. Clasa 01 (rosu) cuprinde judeţele bine dezvoltate economic, cu funcţie industrială şi de servicii, unde elevii obţin, în general, rezultate mai bune decât media pe ţară. Majoritare sunt mediile peste nota 7. Aici sunt incluse judeţe precum Constanţa, Sibiu, Alba dar şi Galaţi sau Brăila.

  2. Clasa 02 (albastru) conţine judeţele ceva mai sărace, în care predomină notele între 5 şi 8. Este vorba despre judeţele în tranziţie de la o economie puternic industrializată, spre o economie modernă. Aici sunt incluse majoritatea judeţelor ţării. Interesant este judeţul Ilfov, care, deşi se află în proximitatea capitalei, nu produce elevi capabili de performanţă, deşi este dezvoltat economic. În realitate, o mare parte a elevilor rezidenţi în judeţul Ilfov învaţă în capitală, o marcă a periurbanizării haotice (urban sprawl) care afectează în continuare România post-decembristă. În aceste zone, ritmul construcţiei de şcoli nu a ţinut deloc pasul cu ritmul boom-ului imobiliar.

  3. Clasa 03 (verde) conţine cele mai sărace şi izolate judeţe ale României, unde majoritatea notelor obţinute de elevi sunt mici, şi se încadrează în jurul notei 5. Aici includem judeţe preponderent agricole precum Botoşani, Vrancea, sud-este Bărăganului (Giurgiu, Călăraşi, Teleorman) sau slab populate precum Tulcea. Caraş-Severin este un judeţ aflat în colaps post-industrial, care, până în prezent, nu a reuşit să-şi ridice nivelul de trai.

  4. Clasa 04 (galben) include judeţele aflate în proximitatea centrelor universitare Iaşi, Craiova sau Timişoara. Sunt judeţe cu o economie dinamică, a căror elevi obţin, în general rezultate bune la Evaluările Naţionale (preponderent medii peste 8).

  5. Clasa 05 (roz) include doar mun. Bucureşti şi judeţul Cluj. Ambele unităţi au reuşit cu succes tranziţia către prezentul digital, tranformare care se reflectă fidel în rezultatele din educaţie. PNu trebuie uitat totuşi, că o mare parte a populaţiei acestor unităţi este venită din alte părţi ale ţării, în special în mun. Bucureşti.

Concluzii:

  1. Învăţământul românesc rămâne polarizat în teritoriu, cu diferenţe semnificative de la un judeţ la altul, chiar şi în cadrul aceloraşi provincii istorice.

  2. Distribuţia mediilor nu este una de tip gaussian (cu majoritatea elevilor în partea mediană) ci este, la rândul ei, polarizată. Astfel, aşa cum reiese şi din tabelul ataşat, răspândirea elevilor se face spre capetele opuse ale intervalului. Cu alte cuvinte, mobilitatea socială rămâne la un nivel scăzut în judeţele României (sau altfel spus, cei cu venituri modeste continuă să înveţe slab, în timp cei cu venituri mari învaţă mult mai bine). Într-o ţară în care educaţia este, prin lege, egală pentru toţi, constatăm, din păcate, că acest lucru este fals. Îngrijorător este că, în viitor, românii vor continua migraţia internă spre marele oraşe, crescând presiunea demografică pe aceste teritorii, accesul la educaţia de calitate rămânând un factor important în dezvoltarea viitoare a României.

Note:

  1. având în vedere ponderea mare a grupei elevilor sub media 5 (23% din totalul notelor), precum şi lipsa defalcării pe grupuri de medii (1-1,5; 1,5-2 etc.) am exclus această categorie

  2. datele au fost prelucrate făcând raportare la abaterile faţă de medii. Spre exemplu: Media ponderii notelor între 5-5,5, la nivel naţional este 8,43% şi este egală cu 100. Ponderea notelor între 5-5,5 pentru judeţul Alba este de 7,4% şi reprezintă 87,77 din media naţională

Sursa datelor:

https://www.edu.ro/reuzultate_EN_VIII_2021_inainte_de_contestatii

notele de la Evaluarea Națională

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.