fbpx

Metodologia pentru gradația de merit va fi revizuită ”într-un timp relativ scurt”, anunță Deca

Ligia Deca, ministra Educației, a anunțat că în scurt timp va revizui, prin ordin de ministru, metodologia referitoare la gradația de merit.

Revizuirea face parte din contextul discuțiilor cu OCDE referitoare la salarizarea pe bază de performanță în învățământ.

”Lucrăm în continuare cu specialiștii OCDE să vedem care ar fi un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România. Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice. Prima discuție pe care o avem în acest sens este legată de revizuirea metodologiei gradației de merit. E un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE. Este vorba despre o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda și ne propunem să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a declarat Deca.

Pe măsură ce sunt introduse noi standarde în profesia didactică, gradația de merit ar trebui să fie revizuită, afirmă OCDE, în raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”.

În documentul citat, OCDE precizează că a identificat deja probleme legate de sistemul de remunerare pe bază de merit din România. În timp ce sistemele de învățământ din țările OCDE oferă uneori o componentă salarială variabilă (de exemplu, o primă de sfârșit de an sau o treaptă salarială suplimentară) pe baza performanțelor cadrelor didactice sau a altor factori, aceste recompense sunt rareori alocate ca un procent semnificativ din salariul de bază, așa cum este cazul în România. În plus, conform raportului, deși criteriile de alocare s-au îmbunătățit, gradația de merit se acordă în continuare pe baza rezultatelor la examene, și nu pe criterii legate de practica didactică și de rezultatele elevilor privite în context.

Conform ministrei Deca, există o solicitare ca în noua grilă de salarizare publică să existe și o corelare a salarizării din sectorul educațional cu zona de performanță.

”Există deja niște instrumente care vizează acest tip de evaluare- că vorbim despre gradația de merit, că vorbim despre acel fond la dispoziția directorului, care va fi disponibil în limita a 2% din fondul de salarii.

Am discutat cu experții OCDE, care ne dau și asistență tehnică pentru toată zona de guvernanță. Ei ne-au dat un fel de document unde enunță care sunt sistemele utilizate de alte state. Concluziile în mare desprinse sunt că în general țările nu condiționează salarizarea de bază de performanță, ci vorbim despre bonusuri sau sporuri bazate pe performanță. Iar a doua concluzie este că avem nevoie de un sistem multicriterial. Adică acest sistem de salarizare bazat pe performanță nu poate să depindă de un singur factor, că el este valoarea adăugată la clasă, că vorbim despre rezultatele elevilor, că vorbim despre evaluarea directorului, toate acestea trebuie prinse într-un tablou mai amplu”, a spus Deca.

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.