fbpx

Macarena în cuvinte și imagini

Macarena în cuvinte și imagini

de Sorin Cucerai, publicist, absolvent al Facultății de Filosofie a Universității București, cu specializarea filosofie moral-politică

Bun, versurile ca versurile – bune rău: fruste, directe, explozive. In your face. Dar video-ul l-ați văzut? Fiindcă și el e something else.

 

The Maiden are părul împletit în cozi foarte lungi care o transformă într-o marionetă. Cozile sunt practic sfori pe care le trag alții. Și părul lung, împletit, și marioneta sunt simboluri puternice: ale obligației femeilor (și în particular a tinerelor femei) la conformism și ale lipsei autonomiei.
The Mother e o păpușă gonflabilă. Femeia vacă de prăsilă și obiect sexual. Aici nu mai e nimic de comentat.

 

The Crone e matriarha care tronează deasupra corpurilor tinerelor femei și care are grijă ca ele să continue să-și împletească părul – să „păstreze rânduiala”, cum slinos zic conservatorii noștri. O referință directă la rolul femeilor (în particular al maturelor și vârstnicelor, al „soacrelor”) la menținerea patriarhatului.

 

The Crone e, de altfel, singura femeie îmbrăcată din videoclip. Corpul ei nu mai contează – tot ce contează e puterea ei. The Crone din videoclip e sclavul de casă, ierarhic superior celorlalți sclavi, pe care îi controlează pentru a asigura menținerea ordinii dorite de stăpân.
Și mai e și gestul din final, când The Crone se oprește din împletit și lasă coada să se desfacă. Fiindcă moare și patriarhatul se destramă, sau fiindcă refuză să-și mai joace rolul și se transformă ea însăși în eliberator – nu știm, autorul nu ne mai spune.

 

Și pe urmă e numele, menționat explicit la începutul fiecăreia dintre cele 3 părți ale videoclipului: The Maiden-The Mother-The Crone, Fecioara-Mama-Baba, care e numele Triplei Zeițe a neopăgânilor.
E numele unei zeițe, nu al vreunui zeu, și menționarea explicită a lui sugerează opoziția fățișă față de religia dominantă a patriarhatului – care, la noi, e creștinismul ortodox cu bărboșii lui.

 

Și ar mai fi, evident, ruptura dintre caracterul frust al versurilor și ultra-rafinata simbolistică a imaginilor, o ruptură/tensiune prezentă și jucată permanent – și care nu cred deloc că e întâmplătoare.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.