Luminița Macsim (LLI Academy): Copiii nu sunt speriați de reguli. Unii adulți sunt speriați de reguli
26 Februarie 2021, 18:40
Luminița Macsim, fondatoarea școlii Little London International Academy (LLI Academy) explică, într-un interviu acordat Educație Privată, ce a însemnat anul de pandemie pentru unitatea școlară și cum se pregătește pentru perioada care urmează. Luminița Macsim anunță, de asemenea, că, începând din anul școlar 2021-2022, Liceul Teoretic Little London va avea trei clase cu profilul matematică-informatică.
- Ce a însemnat perioada de pandemie pentru LLI Academy?
- O provocare, înainte de toate. Vorba românului, orice șut primit e un pas înainte. Pentru Little London, pandemia a însemnat și o oportunitate de a face cunoscute programele, care au devenit mult mai vizibile pentru părinți. În timpul orelor online, aceștia au văzut ce înseamnă activitatea cadrelor didactice. Într-adevăr, a fost o provocare mare, rămâne mai departe o provocare gestionarea relațiilor pe care le avem cu elevii noștri și categoric și cu părinții. Din perspectiva Little London, lucrurile au mers într-o direcție pozitivă, cel puțin în ceea ce înseamnă relația cu părinții. Ceea ce am reușit să construim, înainte de toate, a fost un parteneriat mai strâns acum decât a fost vreodată.
- Au înțeles rapid nevoia de schimbare în această perioadă? Little London a fost una dintre primele școli care au intrat în formatul online, de la mijlocul lunii martie 2020.
- Nu neapărat rapid, dar cred că politica școlii a fost cea sănătoasă, aceea de a explica, de a avea întâlniri repetate și discuții cu părinții, înțelegând împreună procesul prin care trec. În ,mod real, fără ca părțile să se asculte reciproc într-un anumit proces de transformare, e degeaba strădania uneia dintre părți. Practic, comunicând foarte strâns cu părinții am reușit să identificăm și soluțiile. Atunci când Little London a venit cu o propunere, nu a impus-o în mod unilateral, ci a discutat-o și a dezbătut-o înainte de a trece la acțiune.
- Copiii s-au adaptat repede?
- Copiii au urmat modelul părinților și al celorlalți adulți implicați în acest proces, iar ca instituție școlară, am demonstrat că noi, înainte de ei, trebuie să ne adaptăm și să fim un model în acest sens.
- V-ați pregătit pentru includerea educației online în parcursul didactic pe termen lung?
- Online-ul a existat în Little London ca material folosit dintotdeauna și va exista pentru totdeauna. Nu exclusiv, dar el este parte integrantă din programele școlii, Acum, s-a identificat a fi mult mai necesar decât a fost vreodată. Însă categoric nu este suficient. Pentru o școală nu este suficient online-ul, însă este imperios necesar.
- Ca nivel de investiție, a fost unul semnificativ pentru școala dumneavoastră?
- Investițiile au fost, înainte de toate, în dorința profesorilor de a face această transformare, de a trece prin acest proces, de a-l susține, de a-l îmbunătăți. Asta a fost marea investiție. Cea în tehnologie e mai puțin importantă și poate chiar mai puțin valoroasă decât cea în resursa umană, cea care a demonstrat că vrea să facă și să adapteze programele.
- Cum s-au întors copiii la școală, după redeschidere? Acum sunteți în scenariul roșu.
- Ne-am reîntors cu cei mici, grădinița și ciclul primar, iar pentru ei e o mare bucurie reîntoarcerea la școală, la fel și pentru cadrele didactice. Continuăm acceptând ideea că nu toți pot fi prezenți fizic la școală și categoric suntem pregătiți mai departe pentru un model hibrid de predare și de abordare a clasei, dacă este împărțită între copii care pot fi conectați și copii care sunt fizic prezenți în școală. Categoric, cei care au rămas acasă și-au dorit și ei să ajungă la școală.
- Există o diferență în starea de spirit între copiii mai mici și cei mai mari, de exemplu adolescenții?
- Sigur, amprenta e pusă pe ambele categorii de vârstă, dar cred că amprenta acestei treceri online, nu doar a activității didactice, ci și a vieții sociale, se simte foarte mult la copiii mai mari, cei de gimnaziu sau de liceu, care deja au dezvoltat în spațiul online o viață socială mai activă decât a fost ea fizic și cu siguranță va fi o provocare pentru orice școală de a-i readuce la activitatea fizică și de a-i reconecta în relațiile pe care le au cu profesorii și chiar și cu colegii.
- Cum vi se pare că se raportează copiii la ideea de respectare a regulilor? Ca la o constrângere sau au început să învețe că face parte din responsabilitate?
- Copiii preiau modelul adultului. Dacă adultul a fost convins că regula este necesară, și ea chiar este necesară, pentru că altfel nu putem depăși această perioadă și orice moment de criză, copiii acceptă regula. Nu o consideră conformism, asta e doar ceva ce ar putea induce un adult. Copiii nu sunt speriați de reguli. Unii adulți sunt speriați de reguli.
- Există o atenție mai mare pentru pregătirea copiilor din anii terminali, cei care urmează să susțină examene? Cum procedați cu ei?
- Categoric, pentru anii terminali există programe speciale, au existat și anul trecut. Ne-am pliat pe ce am făcut anul trecut cu clasele a VIII-a și a XII-a. Continuăm și ei nu au avut niciun moment de întrerupere a ceea ce înseamnă pregătirea pentru examene și parcursul anului școlar.
- A existat o perioadă în care ați invitat și copii din alte școli să experimenteze cursurile online din LLI Academy. Ce concluzii ați avut după această perioadă?
- Nevoia la nivel național nu a fost doar una legată de tehnologie. A fost chiar un proiect pe care Little London așa l-a început. Am vrut să adunăm echipamente pentru copiii care nu au posibilitate și din acest motiv nu aveau acces la educația online. Nu am avut solicitări, însă atunci când am anunțat că oferim cursuri online, am descoperit că erau mulți copii cu tehnologie, cu tot ce este necesar, dar nu aveau unde să se conecteze online. Suntem mai departe deschiși să facem lucrurile acestea, chiar și în parteneriate solide cu școli publice. Dacă au nevoie de ajutor, la Little London pot găsi oricând o ușă deschisă.
- La nivel academic, aveți în plan reconfigurări în școală?
- Ne dorim dezvoltarea liceului pe profil de matematică-informatică, iar în anul școlar următor suntem pregătiți să deschidem trei clase: o clasă a noua, una a zecea și una a unsprezecea cu profil matematică-informatică. Așadar, deschidem o nouă filieră la Little London.
- De ce ați ales acest profil?
- Ne-am orientat spre nevoia elevilor noștri, pentru că Little London a intenționat deschiderea unui profil de Științe ale naturii, însă, în contact direct cu elevii noștri, am văzut că dorința lor rămâne mai departe legată de profilul de matematică-informatică. Dăm Cezarului ce e al Cezarului. Venim în întâmpinarea elevilor noștri pentru că, până la urmă, ei sunt beneficiarii noștri direcți.
- În perioada imediat următoare, care este destul de imprevizibilă, sunteți pregătiți pentru orice scenariu?
- Mai mult decât atât, suntem pregătiți pentru extinderea noastră ca instituție școlară, suntem deja în discuții pentru deschiderea unui nou sediu, peste doi ani de zile, unde să putem funcționa cu grădinița și cu ciclul primar. În imobilul în care funcționăm în momentul actual vom dezvolta mai departe gimnaziul și liceul. Cererea pentru Little London în acest moment e mare, asta și ca o consecință a rezultatelor pe care le-am produs și ca demonstrație a faptului că nimic nu ne poate opri din a le oferi copiilor educație și că găsim soluție pentru orice.
- Care a fost mentalitatea cu care ați început perioada de pandemie, atunci când absolut toată lumea era confuză?
- Raționali, solidari, echilibrați și în parteneriat cu toți factorii implicați. Înainte de toate, cu părinții elevilor, care treceau, ca și noi, prin același moment de criză, în care nimeni nu știa ce urmează să se întâmple. Am considerat că doar panica și identificarea problemelor nu ne ajută, ci căutarea unor soluții. Nu cred că existau atunci nici părinte, nici școală care să fi fost pregătiți pentru momentele care au venit și nimeni nu avea o soluție. Dar soluțiile pot fi găsite doar dacă începe căutarea lor. Politica și strategia Little London au fost să nu adâncim problemele, ci să găsim soluțiile, venim cu ele și le îmbunătățim. Așa am reușit ca, pe parcursul unui an calendaristic, să ne îmbunătățim efectiv metodele prin care am reușit să susținem școala în fiecare scenariu, indiferent dacă a fost online, fizic sau hibrid.
Luminița Macsim Luminița Macsim Luminița Macsim