fbpx

Ludovic Orban: Între profesor și elev e, în continuare, un raport de autoritate. Profesorul dictează și elevul este obligat să ascult

Ludovic Orban, fost premier și liderul formațiunii Forța Dreptei, critică sistemul de învățământ pentru faptul că menține un raport de autoritate între profesor și elev și nu cultivă spiritul antreprenorial.

Ce spune Ludovic Orban:

Una dintre marile probleme ale României este deficitul de spirit antreprenorial. Foarte puțini români iau decizia de a începe o afacere proprie sau în asociere cu alți parteneri. Numărul de IMM-uri la mia de locuitori în România este la jumătate față de media europeană. De asemenea, un alt indicator la care stăm prost este numărul de români la mia de locuitori care sunt implicați în acționariatul companiilor, care este de asemenea mult sub media europeană.

Totul pleacă de la educație. În primul rând de la educația pe care o dăm copiilor noștri în familie. Câți dintre noi își lasă copiii să trăiască pe propriile picioare, să dea cu capul de pragul de sus, să își rezolve singuri o mare parte dintre probleme, să caute singuri răspunsuri la întrebări, să meargă pe cărări nebătute?

În al doilea rând sistemul de educație a rămas astfel structurat încât nu încurajează tinerii la inițiativă, creativitate, asumare de riscuri, de responsabilități. În continuare, multe cadre didactice consideră că este obligația elevului să învețe nu și obligația dascălului să își adapteze metodele de predare astfel încât să trezească interesul copiilor pentru cunoștințele pe care le predă.
Raportul dintre profesor și elev este în continuare un raport de autoritate. Profesorul dictează și elevul este obligat să asculte. Este premiat comportamentul docil, ascultarea, conformarea și este descurajată inițiativa, nonconformismul, originalitatea.

Este dezvoltată mai mult capacitatea de memorare și reproducere, în dauna creativității, asociativității, capacității de analiză și sinteză. Legătura cu realitatea, cu viața concretă este foarte slabă. Consilierea școlară este sublimă dar lipsește aproape cu desăvârșire.
Educația economică se face mai mult formal și gustul pentru inițiativă economică, pentru implicare în activități economice concrete, pentru rezolvarea creativă a problemelor, pentru idei concrete de afaceri, pentru asumare de responsabilități, pentru dezvoltarea leadership-ului și aptitudinilor manageriale nu este deloc cultivat.

Avem nevoie de o schimbare majoră de mentalitate. Viața este o competiție, un lung șir de încercări la care suntem supuși, o succesiune de decizii pe care trebuie să le luăm, o confruntare permanentă cu un mediu în schimbare la care trebuie să ne adaptăm. Fiecare om poate fi educat ca un antreprenor. De fapt asta și suntem. Antreprenorii propriei noastre vieți. Și putem să naștem fiecare o poveste de succes.”

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.