Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație, a explicat, la Euronews România, că există peste 300 de factori care influențează învățarea.
Acești factori au fost studiați în profunzime de expertul în educație John Hattie, unui dintre protagoniștii evenimentului Dare to Learn, care va avea loc la București, în luna octombrie.
Evenimentul, cel mai mare de acest tip din Europa, este rezultatul unui parteneriat între Fundația “Dare to Learn”, Asociația Română de Literație, Teach for Romania și Finnish Teacher Training Centre.
”John Hattie este liderul mondial în domeniul cercetării cu privire la factorii care influențează cel mai mult învățarea. Deci primul lucru pe care noi ar trebui să îl învățăm și să îl cunoaștem este legat de factorii care influențează în mod direct învățarea. Asta face John Hattie, asta a făcut de aproape 30 de ani, s-a uitat la factorii care influențează învățarea. Sunt peste 300 de factori, care țin de elev, de profesor, de curriculum, de școală, de familie, vreo 10 grupe de factori, aș putea spune. Dar el a mers mai departe și s-a uitat la factorii care influențează cel mai mult învățarea. Și cred că acesta este unul dintre lucrurile la care noi trebuie să ne uităm, ca profesori, cu foarte mare atenție: ce anume influențează învățarea la clasa mea? Sunt lucruri pe care cei mai mulți dintre noi le cunoaștem, dar poate că nu le acordăm suficientă atenție.
De exemplu, nivelul la care este elevul este un factor care influențează în mod decisiv învățarea. Dacă elevul este la un anumit nivel, la nivelul notei 5, de exemplu, iar predarea noastră, modul în care noi facilităm procesul de predare-învățare din clasă, este la nivelul notei 6 sau 7 sau 8, atunci elevul respectiv nu va învăța. Deci un prim lucru pe care noi va trebui să îl decidem în clasă și să îl vedem exact este la ce nivel sunt copiii. Clar, într-o clasă, vom avea elevi de niveluri diferite. Ce înseamnă asta? Probabil că există 2-3 grupe de elevi și, atunci, abordarea noastră trebuie să fie adaptată nivelurilor grupurilor respective.
Un al doilea element pe care îl scoate în evidență John Hattie în studiile sale ca fiind unul dintre factorii care influențează foarte mult învățarea este relația de sprijin profesor-elev. Dacă relația dintre profesor și elev este una bazată pe încredere, pe respect, pe apreciere, pe disciplină, în egală măsură, în mod clar va avea loc învățare. Altfel, în cazul unui elev care nu este atent sau un elev care este prezent în clasă și stă și cuminte în bancă, dar nu este implicat în mod direct în învățare, gândind, lucrând, făcând ceva, studiile ne arată că e greu de crezut că va avea loc învățare”, a spus Liliana Romaniuc, la emisiunea ”Euro Educația” de la Euronews România.
”Există multe nemulțumiri cu privire la performanțele sistemului de educație din România, cu privire la performanțele elevilor. În lume există, într-adevăr, multe modele de succes. Sau, dacă ne ferim cumva de cuvântul <succes>, sunt multe modele și multe demersuri promițătoare. Ceea ce noi ne-am propus este să ne uităm la acele modele și să vedem ce anume putem lua și noi și aduce în sistemul de educație din România și, mai concret, în sălile noastre de clasă”, a mai spus președinta Asociației Române de Literație.
John Hattie este cercetător și profesor în științele educației, director al Institutului de Cercetare în Educație de la Universitatea din Melbourne, Australia, și lector invitat la numeroase universități de talie mondială. Conferințele sale i-au consolidat reputația de lider de opinie în domeniul politicilor educaționale moderne, bazate pe date. Hattie este apreciat în întreaga lume pentru lucrarea Visible Learning, o abordare educațională axată pe identificarea și maximizarea factorilor care influențează pozitiv învățarea, rezultatul a peste douăzeci de ani de studiu implicând milioane de studenți și cea mai mare colecție de cercetări bazate pe dovezi.