fbpx

Lecție – Cine sunt eu și cum mă văd ceilalți?

Lecție – Cine sunt eu și cum mă văd ceilalți?

de profesor Petruț Rizea

Ora de Dezvoltare Personală e ca o gură de aer pentru elevi, mai ales dacă privim la ultima perioadă în care violența din școli a crescut. Tot ca elev, eu nu am avut parte de această oră.

Privind înapoi, îmi dau seama cât de multă nevoie aș fi avut de ea și cât de mult ajutor ar fi putut oferi generației mele: cum să gestionezi stresul, emoțiile, cum să îți controlezi furia, cum să respecți limitele celuilalt sau care este imaginea ta despre tine ar fi fost câteva subiecte pe care aș fi avut nevoie să le discut cu cineva.

Deși cunosc modul în care sunt realizate orele de Arte Vizuale și Abilități Practice, de Muzică și Mișcare și de Dezvoltare Personală în școli și că de cele mai multe ori sunt înlocuite de Matematică sau Română de către învățători care nu consideră că ar merita o atenție aparte, eu țin să le respect statutul independent fiindcă le și înțeleg locul și rolul în programă.

Ultima oră de Dezvoltare Personală pe care am predat-o elevilor mei a fost ca o mică revelație pentru ceea ce considerau ei că este important în maturizare – părerea celorlalți.

Probabil veniți deja cu un istoric social în acest sens (din familie, din interacțiunile cu ceilalți), copiii erau foarte atenți la ceea ce cred restul despre ei și la ceea ce ar trebui să facă sau nu, în funcție de norma socială.

Le-am explicat de ce ar trebui să existe un echilibru între ceea ce cred ceilalți despre persoana lor și ceea ce cred ei că reprezintă ca întreg. Ce înseamnă asta? Că nu ar trebui să ne bazăm exclusiv pe cum ne văd ceilalți. Separat, noi trăim momente diferite și adunăm experiențe în funcție de propriile particularități.

Am vorbit despre cât de important este să ne cunoaștem pe noi și despre cum am putea realiza, în pași mărunți dar siguri, acest lucru, pornind de la a ne adresa chiar nouă întrebările și curiozitățile avute despre noi.

Întreaga activitate a fost un succes și nu o spun eu, o spun concluziile elevilor. Mi au spus cum ajungeau des în situații conflictuale acordând o încredere ridicată criticilor neconstructive primite din jur, cum nu se cunoșteau suficient sau cum au înțeles acum că e mult mai important să ai o imagine proprie despre cine ești, ce poți face și care sunt punctele tale slabe decât să cazi pradă vorbelor aruncate de cei din jur, de cele mai multe ori fără vreo legătură cu persoana noastră.

E important să aducem astfel de teme în fața elevilor, ei au nevoie să le observe relevanța și importanța și să le aplice în propriul demers de dezvoltare.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.