fbpx

Lecția deschisă #3: Ora DE FIZICĂ ÎN ERA DIGITALĂ

Săptămâna trecută, pe platforma Educație Privată, în cadrul proiectului “Lecția deschisă” am marcat o nouă întâlnire din seria evenimentelor dedicate schimbului de metode și bune practici între profesori. Invitatul serii a fost profesorul Gabriel Lazăr, cadru didactic la Școala Româno-Finlandeză și director de cercetare al companiei Ascendia, care furnizează și gestionează platforma Livresq destinată lecțiilor digitale. 

Ora de fizică în era digitală

Vizionează ORA DE FIZICĂ ÎN ERA DIGITALĂ

Am fost curioși să-l întrebăm pe domnul profesor cum putem face experimente la orele de științe în mediul virtual. Știm că în perioada școlii online asta a fost una dintre problemele majore cu care s-au confruntat colegii noștri de fizică, chimie sau biologie, tocmai de aceea am vrut să știm cum poate suplini sau compensa digitalizarea această parte a predării științelor exacte în școli. Gabriel Lazăr, un foarte bun vorbitor de altfel și un bun cunoscător al metodicii predării acestei discipline, ne-a confirmat de la bun început că acest lucru nu doar că e posibil dar oferă și beneficii la care mulți dintre noi ne-am fi gândit mai puțin.

Sigur, a precizat domnia sa, acest lucru presupune o bună pregătire a lecțiilor, nu doar tehnică dar și metodică, cu respectarea tuturor pașilor unei lecții. Mai mult decât atât, un atu în realizarea unor lecții foarte bune o constituie viziunea holistică asupra demersului didactic, care să cuprindă abilitatea de a folosi platforme digitale, cunoștințe solide de psihopedagogie și stabilirea unor obiective educaționale clare. Ne-a mărturisit că i-au fost de mare ajutor în acest sens cursurile și experiențele de formare ptofesională în zona designului educațional, o noțiune nouă pentru cei mai mulți dintre noi și care, potrivit explicațiilor pe care ni le-a oferit, ar fi de mare ajutor în școlile noastre.

Despre Centrul de greutate și Legea lui OHM

În prima parte a discuției, Gabriel Lazăr a prezentat două secvențe de lecție, prima referitoare la “centrele de greutate, teorie și practică” iar a doua a vizat “legea lui Ohm, experiment virtual”. Cele două demonstrații au evidențiat câteva idei interesante pentru profesorii de științe. Instrumentele digitale pot și reușesc cu succes să suplinească lipsa laboratoarelor în școli sau, așa cum se întâmplă în multe unități de învățământ, să nu aibă toate dotările necesare.

O lecție realizată pe platforma Livresq, așa cum a făcut-o profesorul Lazăr, ajută elevul să facă propriile experimente acasă. Ușurința cu care îi pot fi transmise simulări ale unor procese fizice sau chimice, instrucțiuni și sarcini de lucru facilitează un proces de învățare atractiv și inedit. Copiii înțeleg mai ușor că noțiunile studiate la aceste materii nu sunt lucruri abstracte, pe care le învață doar la școală, ci fenomene pe care le întâlnesc în viața de zi cu zi. Mai mult decât atât, în mediul virtual pot fi făcute reconstituiri sau simulări care, în mod obișnuit, ar fi imposibil de reprodus într-un laborator sau chiar periculos pentru cei care fac experimentul.

Astfel, copiii pot vizualiza sau chiar provoca un scurtcircuit, observând cauzele și efectele, fără teama că acest lucru i-ar putea afecta în vreun fel.

Asistent Livresq

Unul dintre detaliile care ne-au atras atenția a fost simpaticul “asistent” virtual de care s-a folosit domnul profesor în timpul acestor demonstrații. Este vorba despre o aplicație pe care o puteți regăsi pe platforma Livresq și care crește considerabil gradul de interactivitate a lecției. “Asistentul” enunță principii sau explicații, indică sarcini de lucru, infirmă sau confirmă validitatea unor răspunsuri. 


Urmărește aici Lecția Deschisă: ORA DE FIZICĂ ÎN ERA DIGITALĂ


Gabriel Lazăr a mai adăugat în finalul expunerii sale că un alt proiect care va veni în sprijinul profesorilor de științe va fi cel al unei Biblioteci Virtuale, din care vor face parte inclusiv lecțiile AEL, realizate în urmă cu mai bine de zece ani pe platforma SIVECO, în prezent nefuncționale. Rolul echipei de la Ascendia va fi acela de a prelua o bună parte din acele lecții digitale, de a le adapta noilor cerințe tehnice și de a le face mai accesibile. Ideea unui centru de resurse digitale vine într-un context în care profesorii îi reclamă necesitatea de mulți ani, înainte de pandemie chiar. 


Gabriel Lazăr este profesor de fizică la Liceul Româno-Finlandez din București și director de cercetare la compania Ascendia.

Pasionat de fizică, pasionat de educație, pasionat de digital, a reușit la peste 50 de ani să își combine pasiunile într-una singură: digitalul în educație. Profesor prin vocație și inginer prin formare, aduce fizica în inima și mintea copiilor și digitalul în practica profesorilor. Nu a învățat încă să spună nu proiectelor noi!

Așa cum s-au obișnuit deja, participanții la webinarul organizat de Educație Privată au acces la conținuturile și ideile prezentate în lecție. Le pot folosi la clasă sau le pot avea ca model pentru lecții proprii create pe platforma Livresq


Resurse Lecția Deschisă: Ora de fizică în era digitală. Click pe link-urile de mai jos.


Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.