Lasconi propune desființarea ISJ-urilor
de Florinela Iosip, specialistă în comunicare & advocacy în domeniul educațional
S-a dus Lasconi la Andreea Esca, unde a spus că prioritatea ei, după corupție, este educația. Până aici, totul bine. Educația devine, în sfârșit, o temă relevantă pentru campania electorală. Doar că, după aceea, urmează și soluția.
Ca o paranteză, nu mă încântă să pun ștampila pe niciunul dintre candidați, dar măcar ceilalți nu vin cu măsuri radicale, mai ales dacă nu înțeleg sistemul educațional.
Dar să revenim la candidata Lasconi. Singura și “miraculoasa” soluție cu care vine dumneaei este desființarea inspectoratelor școlare. La nivel de comunicare, pot să înțeleg că te ajută să spui asta fiindcă: 1) este simplu de înțeles; 2) oamenii și-au cam pierdut încrederea în orice instituție administrativă, deci inclusiv în inspectoratele școlare.
Și mai bine era, electoral și nu numai, dacă miza pe masa caldă în școli. Să spună ceva despre cum nu o să doarmă noaptea și o să terorizeze Guvernul până când va aloca bani pentru afterschool în fiecare școală din România, inclusiv masă sănătoasă (nu pâine cu mezeluri, cum e acum). Asta din două motive:
-Este o măsură cu care rezonează atât familiile sărace, cât și părinții din marile orașe care lucrează toată ziua la corporație și caută disperați un after school pentru că nu-și pot lua copiii mai devreme de la școală.
-Este o măsură pentru care niște oameni bine intenționați din USR, deci partidul din care face parte, chiar s-au luptat să o pună pe agenda publică și în legislație. Dar așa e când nu ții cont de oamenii din jurul tău care mai înțeleg câte ceva despre educație și oameni, ci te iei după Năsui.
Cât despre inspectoratele școlare, nu sunt vreo expertă în administrație, dar cred că ar fi mult mai înțelept să vedem cum le putem reforma. Și nu doar cu numele, cum propune noua lege.
-În primul rând, numirile să nu se mai facă politic, ci doar pe bază de concurs.
-Inspectoratele să devină instituții de sprijin pentru școli, nu să provoace frică în profesori și doar să le ceară raportări. Inspectoratul ar trebui să fie ca un mic guvern local pe probleme educaționale și să vină cu soluții adaptate în funcție de specificul fiecărei comunități. De exemplu, Vaslui are probleme mari cu abandonul școlar, în București ai școli supraaglomerate, iar în Dolj sunt multe sate îndepărtate de primul oraș unde se află un liceu.
-Inspectoratele ar trebui să ajute școlile cele mai vulnerabile să aplice pentru fonduri europene și alte finanțări.
-Să facă analize de performanță la nivelul fiecărei școli și să încurajeze profesorii și directorii să participe la cursuri de perfecționare. Dar, din nou, nu de frică.
-Să organizeze schimburi de experiențe între școlile din județ. Să trimită profesori buni să facă turul școlilor cu cele mai slabe rezultate. Aceștia să asiste la ore, să vorbească cu elevii, profesorii, părinții și directorul, iar abia apoi să ofere mentorat. Nu poți să vii de la București cu nasul pe sus și să ceri minuni fără să înțelegi provocările comunității.
-Inspectoratele ar trebui să fie un intermediar funcțional între Ministerul Educației și școală. Sunt 3 milioane de elevi și peste 200 de mii de profesori, Ministerul Educației fiind probabil cel mai mare angajator din România. Să mă ierte Bunuțu’, dar nu este treaba Ligiei Deca sau a oricărui alt ministru să meargă în fiecare școală din țară unde a mai apărut un scandal.
Avem atâtea probleme cu sistemul educațional, de la analfabetism funcțional și abandon școlar până la lipsa unei viziuni despre cum îi pregătim pe acești copii pentru viitor. Chiar aș vrea să ne explice doamna Lasconi cum se vor rezolva toate astea prin simpla desființare a inspectoratelor școlare.