La ce ne ajută matematica? De ce învățăm matematică?
Educație Privată prezintă rubrica ”Sfatul Profesorului”, în colaborare cu Flavian Georgescu, profesor de matematică la ICHB, fondator al centrului Mate Performanță.
Profesorul Flavian Georgescu, antrenor de olimpici la matematică și fost olimpic național, le va oferi părinților, cadrelor didactice și elevilor sfaturi despre cum să abordeze relația cu școala, cum să se raporteze la performanțele academice și la momentele importante din parcursul școlar.
Mai multe despre centrul de pregătire Mate Performanță, aici.
Azi voi aborda o temă de interes atât pentru elevi cât și pentru părinți și dascăli. LA CE NE AJUTĂ MATEMATICA? DE CE ÎNVĂȚĂM MATEMATICĂ? De ce atâtea ore de matematică pe săptămână? De ce toată lumea îndeamnă copiii și adolescențîi să învețe matematică? Când ți-e lumea mai dragă și termini perioada gimnazială sau liceul, hop un examen la matematică… vrei să dai admiterea la facultate…aproape sigur nu scapi fără o evaluare la matematică. De ce oare atâta matematică?
Ei, bine, dacă acum 30 de ani, copilul trebuia să meargă la școală și punct, trebuia să învețe fără să comenteze, dacă regulile erau stricte în sensul că nu îți permiteai în fața dascălului să comentezi cum că la ce te ajută o anume materie, în ziua de astăzi lucrurile stau la polul opus. Lumea a avansat, generațiile s-au schimbat, copiii deja se nasc cu alte settinguri mentale, practic ei vin pe lume cu toată informația din univers existentă până în momentul prezent. Copiii din ziua de azi au nevoi diferite și cred că este firesc și chiar este o dovadă de inteligență să îți pui problema de ce trebuie să faci anumite lucruri. De ce trebuie să înveți? De ce trebuie să te școlești? De ce ți se impun anumite reguli în societate? Sunt toate benefice? Da… noi trebuie să le răspundem copiilor noștri la toate aceste întrebări. Este o nevoie concretă a lor. Ce să mai spunem despre faptul că de multe ori, noi, adulțîi, folosim expresii de genul… la ce atâta școală? La ce e nevoie de atâta carte? Trist, dar știm cu toțîi în ce lume trăim.
Dragii mei, nu sună de loc îmbucurător, însă…matematica de cele mai multe ori rămâne o necunoscută pentru elevi. Nu mă refer la nivel informațional, ci la ideea de ce reprezintă cu adevărat matematica. Oare această disciplină înseamnă acele formule lungi înșiruite pe table interminabile? Matematica înseamnă să știi să calculezi? Să derivezi? Să integrezi? Să aduni acele bloculețe cu numere așa numite matrice? Nu! Nu! Nu! De zece ori NU!
Matematica este un mod de a gândi, este un joc al mințîi, un mister care de fiecare dată vine și îți mai scoate la suprafață încă un secret al universului. Matematica este un altfel de șah mental. Din punctul meu de vedere, matematica este un alt mod de a îl descoperi pe Dumnezeu. Însă trist este că foarte puțini elevi ajung să cunoască asta. Trist este că majoritatea orelor de matematică au ca scop învățarea unor algoritmi care mai departe au că obiectiv promovabilitatea unui examen. Majoritatea elevilor învață această disciplină pentru că trebuie să ia o notă mare, pentru că urmează un test. Dar nu acesta este scopul matematicii, ci să te învețe să gândeșți rațional, obiectiv, să îți dezvolte anumite conexiuni neurologice. Matematică nu are legătură cu învățatul pe de rost. Este o imensă greșeală cum că tocmai la materia care există în programa școlară fix pentru a îți pune mintea în mișcare, chiar acolo unde nu își are loc ținutul minte pe de rost, ne propunem să învățăm tot algoritmi pe de rost.
Să va dau un exemplu practic. M-a întrebat un copil anul trecut de ce trebuie să integreze? De ce iși petrece toată clasa a 12a învățând la matematică să integreze? I-am spus, dragul meu… hai să ne așezăm la un ceai și să povestim. Tu ce vrei să devii când vei fi mare? Zice, șțiți, eu aș vrea să dețin propria mea firma de construcții. Abia aștept să îmi văd visul cu ochii și să ridic primul bloc construit de mine. Zic, woooow, la fix s-a nimerit această discuție. Păi fii atent, dacă vrei să ridici acel bloc, nu trebuie să cumperi un teren pe care să îl construiești? Da, domnu, zice el. Bun… câți bani te va costa terenul? Păi, zice, câți mp are înmulțit cu prețul pe mp. Extraordinar, deci… prețul pe mp ți-l spune vânzătorul, dar suprafața cum o afli? Zice… păi simplu domnu lungimea ori lățimea… poftim? Ia fi atent aici, du-te lângă lacul de visavis și uită-te la terenul acela… tu vezi ce formă are? Nici pe departe nu e un dreptunghi… nu e nici pătrățos, nici cerc perfect, are o alee pe mijloc, stai puțîn… cum afli suprafață respectivă? Zice… domnu bună întrebare… niciodată nu m-am gândit la asta… Zic, fii atent, dă-mi manualul să îți arăt ceva… aria unei suprafețe se calculează efectuând o integrală. De aceea există integrala… de aceea se învață integrala.
Zice, nu se poateee… atâtea săptămâni am integrat și m-am chinuit să țîn minte pe de rost toate formulele trigonometrice și calculam pagini întregi și nu înțelegeam de ce…. dar.. ce să fac, vine bacalaureatul, știam că se dau integrale, trebuia să le învăț.
Și acum, după acest exemplu, dumneavoastră va dați seama de fapt cum ar trebui să fie logica învățării matematicii? Ordinea nu e să îi învățăm să calculeze integrale, ci mai întâi să îi învățăm de ce trebuie să învețe integrale? Să le punem pe tablă o formă ciudată și să îi întrebăm… ia ziceți, ce suprafață avem aici? Să îi antrenăm pe elevi să își pună întrebarea ce ustensilă e nevoie să apară? Cum ar trebui să funcționeze acea ustensilă? Și în consecință să le spunem… eh… iată de ce aveți nevoie că să vă rezolvați problema… și anume lecția de azi!
În felul acesta, nici profesorului nu îi va mai fi o corvoadă să încerce să îi facă pe elevi să înțeleagă lecția. Informațiile vor veni de la sine ca o nevoie pentru problema pe care elevul și-a pus-o și căreia îi caută rezolvare. Rezolvarea este lecția care urmează să fie predată.
Aceasta este ordinea normală a lucrurilor. În felul acesta îi vom câstiga pe elevi, le vom arata utilitatea și chiar frumusețea matematicii. Matematica se află în spatele oricărei discipline. Dacă vreți, îmi asum acest lucru… matematica se află și în spatele științelor umane… de ce? Pentru că matematica înseamnă un mod de a gândi!
Când te afli în fața unei situații extrem de complicate… când viața te pune să alegi în 5 minute între două opțiuni de viață și de moarte, ce faci? Cum decizi? Logic sau mergi cu capul înainte așa cum te duce vântul? Suntem în stare ca atunci când facem un pas, să prevedem următorii 5 pași care vor apărea?
A fost efectuat un studiu la Universitatea Oxford, studiu la care au participat 133 de elevi cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani. Din cercetare a rezultat că elevii care nu învățau matematică dezvoltau o cantitate mai puțînă de acid gama-aminobutiric, acesta fiind un aminoacid esențial în dezvoltarea cognitivă cum ar fi raționamentul, învățarea și memorarea. Studiul a demonstrat că lipsa învățării matematicii afectează negativ dezvoltarea cognitivă.
Dragi elevi, dragi părinți, vârsta la care creierul nostru capacitează informații și le extrage ca o sugativă este în copilărie!!! Observați cum un copil de 10 ani învață o limba străînă în câteva luni, iar un adult se chinuie 5 ani și tot nu o învață cum trebuie? Trebuie să avem grijă de această perioadă a vieții copiilor noștri, pentru că este ireversibilă și ce sădim în ei, asta vor culege mai târziu. De multe ori viața e un șah… și acasă, și în familie, și la serviciu și în educația copiilor noștri. Și trebuie să jucăm până la capăt acest șah și să ieșim învingători. Matematica ne ajută să gândim și să fim liberi în deciziile noastre.
Conținutul acestei rubrici este disponibil, în format radio, și la Național FM. Educație Privată are acordul Național FM pentru preluarea conținutului.