fbpx

INTERVIU Excesul sau lipsa de jucării pot afecta negativ dezvoltarea copiilor, spune Mihaela Nabăr (World Vision România)

Copiii merg rar la grădiniţă din cauza lipsei banilor, nu au suficiente rechizite sau jucării, iar mulți părinți petrec prea puțin timp cu cei mici, arată Raportul de impact al primului an “Start în educație”, realizat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom.

Prin intermediul acestui proiect, în anul școlar 2022-2023, 60.000 de copii preșcolari au primit câte un „Ghiozdănel cu viitor” cu materiale pentru dezvoltare educațională și 13.400 de părinți au participat la atelierele „Școala părinților”.

Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, explică, într-un interviu acordat Educație Privată, cum a schimbat acest proiect modul în care părinții care au participat la el se raportează la educația preșcolară, dar și cel în care își abordează relația cu propriii copii.

  1. Cât este de important pentru un copil să recupereze perioada pierdută din educația preșcolară? Și cât de realistă e ideea că poate să facă acest lucru?

Recuperarea perioadei pierdute în educația preșcolară este de o importanță vitală pentru dezvoltarea unui copil și trebuie gestionată cu atenție, având în vedere circumstanțele individuale ale fiecărui mic beneficiar. Un avantaj esențial pe care îl au toți copiii care se confruntă cu astfel de dificultăți este vârsta lor fragedă. Copiii mici posedă o remarcabilă capacitate de învățare și adaptare.

Cu toate acestea, segregarea se produce atunci când vine vorba de accesul la suportul necesar din mediul exterior. Aici mă refer, în special, la sprijinul oferit de părinți sau îngrijitori, la disponibilitatea materialelor educaționale adecvate și la necesitățile materiale și emoționale. Și, din păcate, copiii proveniți din medii defavorizate se confruntă cu o serie de obstacole complexe, de la lipsa de rechizite și alte necesități, distanța prea mare până la grădiniță, situația economică precară a părinților și nivelul scăzut de educație al acestora, toate fiind accentuate de absența programelor de educație parentală. Raportul de impact realizat în cadrul proiectului ”Start în educație”, desfășurat de Fundația world Vision România și Fundația OMV Petrom, furnizează o imagine clară și concretă a acestei realități, deja cunoscute din experiența noastră pe teren.

Ca societate, consider că suntem investiți cu responsabilitatea de a oferi sprijin integrat și constant pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil. Si suntem recunoscători că, alături de Fundația OMV Petrom, prin intermediul proiectului ”Start în educație”, am avut o contribuție valoroasă în îmbunătățirea vieții acestor copii. În 2023 impactul proiectului a fost semnificativ: 60.000 de copii (3-6 ani) din peste 700 de comunități defavorizate din 40 de județe au primit câte un “Ghiozdănel cu viitor” iar 13.400 de părinți au participat la sesiuni de educație parentală din cadrul ”Școala Părinților”. 

Cu toate acestea, recunoaștem că drumul nu este încă încheiat, și continuăm să lucrăm în această direcție. Este esențial să avem în vedere că recuperarea perioadei pierdute poate fi realizabilă, dar necesită înțelegere, răbdare și sprijin adecvat pentru a asigura succesul copilului în acest proces. Și este important să gestionăm așteptările într-un mod realist, înțelegând că fiecare copil are un ritm de recuperare propriu, și acesta poate varia de la un individ la altul.

 

  1. În condițiile în care 45% dintre părinți indică lipsa de bani ca motiv pentru care copiii lor frecventează doar parțial grădinița, cât de mare a fost impactul ”Ghiozdănelului cu viitor” în aceste familii?

Rezultatele raportului de impact realizat în cadrul proiectului ”Start în educație” arată că o astfel de inițiativă a produs un efect pozitiv major la nivelul comunității, al părinților și al copiilor de grădiniță, subliniind faptul că o mare parte dintre părinți nu și-ar fi permis această achiziție. 

Cu ajutorul „Ghiozdănel cu viitor” am reușit să reducem barierele financiare care împiedicau unii părinți să trimită copiii la grădiniță. Acest lucru a încurajat o mai mare participare a copiilor la grădiniță. În plus, părinții care anterior se simțeau excluși sau demotivați din cauza lipsei de resurse financiare au redobândi încrederea în sistemul educațional, văzând că există sprijin pentru copiii lor.  Aceștia au simțit că au mai puține griji financiare în ceea ce privește costurile educației și materialelor școlare.

 

  1. Cum poate fi schimbată mentalitatea conform căreia, pe fondul lipsurilor materiale, educația preșcolară este de multe ori percepută ca fiind dispensabilă?

Știm cu toții că schimbarea de mentalități poate fi un proces complex și necesită eforturi pe mai multe niveluri. Iar ca acest lucru să devină posibil, este nevoie de implicare activă și informare constantă. Ca prim pas consider că este important să creștem gradul de conștientizare cu privire la importanța educației preșcolare. Avem nevoie de campanii de informare care să evidențieze beneficiile pe termen lung ale educației preșcolare și să combată miturile și percepțiile greșite. Un alt pas ar fi furnizarea de servicii de consiliere și suport pentru părinți. Prin astfel de programe aceștia pot afla despre beneficiile educației timpurii și pot primi sfaturi și îndrumări valoroase despre cum se pot implica în educația copiilor lor. Efectuarea de cercetări și evaluări cu privire la impactul alocării resurselor în educația preșcolară poate furniza dovezi concrete despre beneficiile acesteia, contribuind astfel la convingerea părinților și a comunității cu privire la importanța sa. 

De aceea, în cadrul proiectului ”Start în educație” am decis să abordăm o formă de intervenție holistică, astfel încât să putem oferi suport integrat. Astfel că, pe parcursul primului an de implementare, pe lângă intervențiile aplicate din teren, am lansat și o serie de materiale suport, disponibile oricând, pentru fiecare părinte. Este vorba de ”Ghidul Părinților” publicat pe site-ul Fundatiei World Vision România și o serie de tutoriale, care oferă informații valoroase menite să încurajeze și să sprijine părinții copiilor cu vârste între 0 și 6 ani să dea startul experiențelor de învățare timpurie de acasă.  

În concluzie, consider că schimbarea mentalității poate necesita timp și eforturi, dar investiția în educația timpurie a copiilor are potențialul de a aduce beneficii semnificative pe termen lung pentru societate.

 

  1. Cadrele didactice intervievate în cadrul cercetării consideră necesară introducerea obligativității încă de la grupa mică. Care sunt argumentele lor? Este World Vision România de acord cu acest punct de vedere?

La fel ca și noi, și educatori cred că implicarea timpurie într-un mediu de învățare stimulativ îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile cognitive, sociale și emoționale într-un mod mai eficient. Această expunere timpurie la educație poate contribui la formarea unor baze solide pentru învățarea ulterioară. Prin începerea educației formale mai devreme, se reduc decalajele de învățare dintre copiii cu diferite niveluri de pregătire la intrarea în sistemul educațional școlar iar acest lucru poate contribui la crearea unei societăți mai echitabile.

Consider că interacțiunile timpurii cu alți copii și cu cadrele didactice pot contribui la dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor, pregătindu-i astfel pentru experiența școlară ulterioară. Introducerea obligativității încă de la grupa mică poate servi și ca suport pentru părinți, aceștia putând beneficia de servicii de îngrijire și educație pentru copii, în aceste prime etape cruciale de dezvoltare.

 

  1. 9 din 10 părinţi spun că se joacă mai mult timp cu copiii lor datorită ”Ghiozdănelului cu viitor” pe care l-au primit. Cum reușește un astfel de kit să modifice inclusiv dinamica din interiorul familiilor?

Conform studiul de impact al proiectului ”Start în educație”, „Ghiozdănel cu viitor” a avut un efect pozitiv în familii și comunități, contribuind atât la creșterea interacțiunii părinți-copii, cât și la dezvoltarea abilităților copiilor, reducerea inechităților în educație și conștientizarea părinților în ceea ce privește nevoile și potențialul copiilor lor. 

„Ghiozdănel cu viitor” este un pachet cu resurse educaționale potrivite nevoilor de dezvoltare ale copiilor de grădiniță: rechizite, carte și caiet de lucru, materiale educative STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică n.a. ), jocuri pentru dezvoltarea motricității și produse de igienă personală. Toate aceste produse au fost alese cu grijă de experți, astfel încât să răspundă nevoilor copiilor. De aici și impactul semnificativ asupra dinamicii din interiorul familiilor, care s-a resimțit pe mai multe palire. 

 

  1. Care au fost mesajele principale pe care World Vision România le-a transmis în cadrul sesiunilor de educație parentală?

În cadrul ”Școala părinților” principalele mesaje au vizat încurajarea și sprijinirea părinților în asumarea rolului de primi educatori ai copiilor lor și în demararea experiențelor de învățare timpurie direct de acasă. Sesiunile de educație parentală au oferit părinților informații valoroase cu privire la educația timpurie, integrarea copilului în sistemul educațional, atitudini de parenting pozitiv, comunicarea cu copilul, efectele violenței împotriva copiilor și cadrul legislativ care reglementează relația părinte-copil. 

 

  1. 32,5% dintre părinții participanți la sesiunile de educație parentală au indicat că informațiile cele mai utile pe care le-au primit sunt cele legate de violența împotriva copilului. Este un procent mic sau mare? Care e semnificația lui?

Indicarea acestui subiect ca fiind cel mai util de către aproximativ o treime din beneficiari poate sugera un interes în rândul părinților de a oferi un mediu sigur și sănătos pentru copiii lor și o creștere a conștientizării fenomenului și nevoia de a-l preveni. Pe de altă parte, subiectul în sine poartă pecetea unei sensibilizări exacerbate, ceea ce poate impacta memorarea informatiei pe un fond emoțional. La fel cum putem considera că poate demonstra inclusiv existența unei nevoi de identificare de soluții pentru o situație concretă. De aceea, consider că dimensiunea acestui procent este greu de apreciat într-un mod corect. Cu toate aceste, cred că este semnificativ faptul că acești părinți își manifestă interesul pentru acest fenomen al violenței, acordând importanță informațiilor privind prevenirii lui. Acest lucru poate deschide calea pentru schimbări pozitive în comportamentul și atitudinile lor față de disciplina și interacțiunile cu copiii.

 

  1. Ponderea părinților care foloseau pedeapsa ca metodă de disciplinare a scăzut cu 45% după participarea la sesiunile de educație parentală. Care este explicația?

În ansamblu, această scădere semnificativă a utilizării pedepsei ca metodă de disciplinare poate fi atribuită conștientizării și învățării unor abordări mai pozitive și mai eficiente în creșterea și educarea copiilor. În cadrul ”Școala părinților”, beneficiarii au aflat despre impactul emoțional și psihologic pe care pedeapsa îl poate avea asupra copiilor lor și au descoperit că există metode de disciplinare mult mai eficiente. Sesiunile de educație parentală au oferit părinților suport și resurse pentru a face față provocărilor în creșterea și educarea copiilor, încurajându-i să adopte metode pozitive de disciplinare. La nivelul familiei, sesiunile au avut, în mod evident, impactul cel mai puternic, 95% dintre părinții participanți declarând că au fost mai atenți la nevoile și dezvoltarea copiilor lor.

  1. 9. Conform studiului lansat de WVR, în rândul familiilor cu educație superioară, 66% dintre copii primesc jucării lunar sau chiar mai des. În cazul familiilor cu studii cel mult elementare, 54% dintre copii primesc jucării o dată pe an sau mai rar. ”Din punct de vedere pedagogic, ambele extreme sunt deficitare”, precizează autorii studiului. De ce sunt deficitare?

Excesul sau lipsa de jucării în viața copiilor pot avea efecte negative asupra dezvoltării lor iar un echilibru este esențial pentru o creștere și educație sănătoasă.

În familiile în care copiii primesc jucării foarte des, cei mici pot fi limitați în ceea ce privește dezvoltarea unor abilități importante precum creativitatea, gestionarea conflictelor sau capacitatea de a interacționa cu ceilalți. Pe de altă parte, în familiile în care copiii primesc rareori jucării, există o lipsă de resurse utile în dezvoltarea abilităților cognitive, sociale și emoționale. De aceea echilibrul este esențial. Este important ca părinții să ofere jucării în mod responsabil, să le folosească ca instrumente de învățare și dezvoltare și să încurajeze copiii să-și sporească imaginația și creativitatea, indiferent de nivelul lor de educație.

 

  1. Este educația parentală necesară mai mult în mediile defavorizate sau factorii care o influențează sunt alții decât nivelul financiar al familiei? Cu alte cuvinte, lacunele de educație parentală sunt la fel de relevante și în familiile relativ stabile financiar?

Educația parentală este importantă și relevantă în toate mediile și familiile, indiferent de nivelul financiar. Însă natura exacta a lacunelor variază în funție de locul pe care îl ocupă fiecare în ierarhia nevoilor. De aceea este important ca resursele și intervențiile educaționale să fie adaptate la nevoile specifice mediului în care se intervine.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.