fbpx

Identitatea în clasă sau cum le permitem elevilor să fie ei înșiși

Cum le permitem elevilor să fie ei înșiși

de psiholog Mircea Radu, @Resilient Mind Center și profesor de științe sociale la Little London International Academy

Identitatea este o compoziție specifică de trăsături, calități, abilități, valori, convingeri și roluri sociale prin care o persoană se definește pe sine și este recunoscută de ceilalți, altfel spus este ce îmi asum eu despre mine și ce le arăt și altora.

Identitatea se dezvoltă în timp, fiind influențată de experiențele personale, mediul social și cultural, mai ales în perioada adolescenței când școala și grupul social devin agenții principali de socializare, de aceea adolescenții au nevoie să exploreze, să testeze și să aleagă conștient ce îi va defini în viața de adult.

Pare o decizie grea, nu-i așa? 

Tocmai de aceea ei au nevoie de noi, de adulții îndrumători, poate chiar modele pentru unii dintre ei, pentru a le deschide oportunități, pentru a le arăta că se poate, și uitați câteva exemple de activități prin care un profesor poate susține exprimarea autentică și individualizată, dar mai ales de a susține alegerile autonome ale adolescenților

  • Eseul liber: într-un mod creativ și argumentat elevii pot alege temele, modul de redactare sau cel de prezentare.
  • Exerciții: elevii pot fi încurajați să aleagă dintr-o listă de exerciții asemănătoare acelea pe care doresc să le rezolve și să își argumenteze alegerea
  • Reprezentările grafice: adolescenții pot alege cum să construiască o machetă sau o reprezentare grafică (fizic sau online) pentru diferite formule, modele, hărți, axe temporale, etc. 
  • Dezbateri academice: permit dezvoltarea gândirii critice și abilităților de luare de decizii argumentate rațional
  • Cercetare individuală: adolescenții pot avea ca sarcină să caute subiecte interesante sau aplicații neobișuite, dar moderne ale conținutului predat și să argumenteze în clasă alegerea subiectelor. 

Chiar dacă uneori pare că materia nu permite exprimări personalizate foarte mulți profesori au demonstrat că se poate și au apelat la metode moderne, interactive, gamification, e-learning, blended learning sau VR-Learning. Sistemul educațional este, cu siguranță, în dezvoltare, iar profesorii pot alege ce fel de mentori să fie.

Și este relevant să înțelegem că relația precede informația. Ceea ce vreau să transmit prin această parafrazare a lui Sartre, este ce voia și Jung să transmită când spunea că un copil învață, prin modelare, din ceea ce vede, nu din ceea ce aude. Cu siguranță profesia didactică este una vocațională și este important ca fiecare profesor să aleagă conștient ce elemente din identitatea sa transmite către elevi (ex: disciplină, perseverență, respect, cetățean activ).

Identitatea se construiește din alegeri succesive, coerente, în fiecare zi. În fiecare zi, ce știm despre noi este pus la încercare. Adulții au decis cine sunt. Adolescenții au nevoie să decidă cine sunt în fiecare zi, pentru că asta este sarcina lor de dezvoltare, iar educația poate fi contextul în care ei să fie agenți activi, implicați, cu putere de decizie asupra procesului lor de învățare și educație, haideți să le oferim ocazia să aleagă mai sănătos, mai adaptativ, în acord cu obiective relevante pentru ei și pentru societate.

În școală, în casă, în asociații, în organizații sau grupuri de studiu putem antrena comportamente sănătoase, pentru că, vedem pe cealaltă parte, că adolescenții, din păcate, au spațiu să aleagă doar în grupul de prieteni, care sub imperiul emoțiilor, teribilismului și reactivității opoziționiste la autoritate antrenează mai degrabă decizii nesănătoase (consum de substanțe psihoactive, comportamente de risc, comportamente deviante).

Sursă foto: Freepik

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.